to však nemáme robiť násilne, prípadne využiť ochotu a šikovnosť detí na zľahčovanie si vlastných povinností. Ich prvé úlohy v domácnosti by mali vyplývať z ich spontánnych záujmov, mali by sme skôr podchytiť a prehĺbiť záujem detí o určitú činnosť, nie riadiť sa tým, čo treba alebo netreba robiť.
Všímame si napríklad najbežnejší úkon varenie. Dieťa chce tiež variť, no zavadzia a vzniká zbytočná nervozita. Ako tomu predísť? Pomerne jednoducho: vyčleníme časť menej potrebného riadu a necháme ho akoby variť s nami napríklad pre bábiku. V týchto fázach je veľmi dôležité oboznamovanie dieťaťa s významom jednotlivých činností, preto mu vysvetľujeme raz varíme polievku, teraz zemiaky, omáčku... Obohacujeme vedomosti dieťaťa a súčasne rozvíjame určité oblasti jeho špecifického slovníka. Rovnako môžeme postupovať aj pri praní a pod.
Trochu iná je situácia pri upratovaní. Tu na jednej strane badať veľkú ochotu umývať dlážku, odniesť príbory a pod. no už s menšou ochotou sa stretávame pri upratovaní hračiek. Máloktoré dieťa okolo troch rokov prejavuje snahu zanechať po sebe poriadok. Skôr naopak. Vzniká teda otázka ako na to ísť? Môžeme vychádzať z toho, že u detí je zrejmá tendencia podieľať sa na činnostiach iných, teda pomáhať. Preto je vhodné v záverečnej fáze hry, obyčajne pred spaním, hrať sa na chvíľu spolu s dieťaťom, potom jednoducho začať s ukladaním hračiek a akoby mimochodom požiadať dieťa, či by nepomohlo. Vo väčšine prípadov je ochota rovnaká, ako pri bežných domácich prácach.
Postupne môžeme svoju účasť na spoločnom upratovaní hračiek alebo vecí, ktoré patria dieťaťu, obmedzovať. Nakoniec stačí iba naznačiť a dieťa uprace po sebe samo. Vypracovali sme u neho návyk, do určitej miery pochopilo, že aj táto činnosť je neoddeliteľnou súčasťou prác, ktoré zabezpečujú chod domácnosti.
Ak je v rodine viac detí, postupne sa vyvinie aj moment súťaživosti, kto lepšie a rýchlejšie odloží svoje veci. V prípade, že je v rodine len jedno dieťa, nikdy nesmieme odmietnuť jeho pozvanie pozrieť sa, ako si všetko pekne upratalo. Naopak, v tomto prípade nešetríme chválou a obdivujeme ho, aké je šikovné.
Uvážený postoj rodičov k detskej snahe podieľať sa na domácich prácach je nielen dôležitým predpokladom pre vytvorenie kladného vzťahu k práci, ale prispieva aj k dobrej rodinnej atmosfére.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.