Korzár logo Korzár

Komentár - Frunimeditácie

"Tak nám zabásli Fruniho, pani Müllerová", povedal by asi Švejk (keby sa za monarchie takého čosi dožil). Nie síce v Sarajeve, ale vedľa v

Chorvátsku, v rekreačnej oblasti (!!), čo zase z Bosny tak ďaleko nie je. Ale ani zo Slovenska; je tuho interesantné, že štvanec s takými možnosťami, aké mal tento človek, sa nedokázal vypariť aspoň ako Lexa. So stovkami miliónov, ktoré mu ležali pri nohách, sa mohol (aj s kolegom) doživotne zahrabať v ktoromkoľvek thajskom hoteli či kdekoľvek. Kdeže - neunikal ani mesiac. Nevedel ani toľko, že sa má skryť tam, kde nemáme dohovor o vydávaní. Poškodeným klientom nedoprial ani to posledné potešenie, že ich dobehol rafinovaný podvodník. Nie - treťotriedny babrák. To je už naozaj na mašľu...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Frunimu sa veľmi rýchlo splnilo vlastné proroctvo, ktoré vyslovil týždeň po svojom zdúchnutí, že "sa možno skoro vráti". Zaujímavé je, že to odznelo v tom istom denníku (ako jedinom - dokonca exkluzívny rozhovor), ktorý teraz už vo štvrtok večer vedel, že sa nachádza (aj s Matim a Šebeščákom) v Chorvátsku a "že ich zatknutie je otázkou hodín". Problém nie je s novinami, ktoré len vykonávajú svoje poslanie, ale s ministerstvom (ministrom) vnútra, ktoré nakladá s informáciami od buka do buka - niekedy tají úplné hlúposti, inokedy súka senzácie... A čo je horšie, selektívne... Ostatným denníkom totiž ponúkol iba "viem, ale nepoviem". Toto by minister (akýkoľvek štátny orgán) robiť nemal; kontaminuje tým mediálne prostredie. A ak si do mozaiky vložíme zmienený "exkluzívny rozhovor" s Frunim, publikovaný niekedy okolo 10. februára, fantázia už môže pracovať naplno. Lebkou sa preháňajú tie najbizarnejšie špekulácie...

SkryťVypnúť reklamu

Pravda, kauzou Horizont a spol. je mediálny priestor už zasiahnutý tak či tak. Objav "štandardnej reklamnej zmluvy" (Martin Lengyel) s TA 3 bude asi spúšťačom veľkej verejnej diskusie na túto tému. Teda ak Lengyel dodrží svoj sľub a v dnešnej tlači nájdeme inzerciu, v ktorej dáva k dobru inzertné sumy, ktorými Fruni prispel Markíze a STV. Isteže, ani jedno, ani druhé, ani tretie nie je nijakým tajomstvom, ba zoznam sa dá rozšíriť i na tlačené médiá. Fakt je ten, že Horizont a ďalšie "nebanky" boli asi najveľkorysejším inzertným partnerom všetkých slovenských médií.

Prípad TA 3 je však výnimočný tým, že existuje podozrenie, že skoro 150 miliónová objednávka na štyri roky dopredu (! - absolútne neslýchané) je jediným štartovným kapitálom televízie. Hoci to Lengyel popiera, a aj bude, na tom ešte nič nezákonné nie je. Išlo jednoducho o kamufláž, keďže bola snaha spojenie investora a držiteľa licencie neodkrývať. To, že sa Fruni angažoval v množstve stratových projektov, svedčí iba o ňom. A ešte o obmedzených zdrojoch, na ktorých stojí slovenský mediálny svet. Filozoficko-hypotetická dilema vyzerá potom tak, že ako by súčasný trh - printových aj elektronických - titulov vyzeral, nebyť injekcií od "nebankových inštitúcií". Môžeme sa obrniť aj trochou cynizmu; Fruni a jemu podobní dobrodinci sa zaslúžili o slobodné šírenie informácií. Mnohí novinári by dnes veru nemali robotu, nebyť tohto biznisu... Zároveň však ide o vážny morálny problém, ktorý sa nástojčivo vtiera pri pohľade na mnohé ľudské tragédie... Pokiaľ pri diskusiách o odškodnení klientov je úplne namieste argument, že zodpovedný je každý sám za seba, pri rozjímaní o tom, kde sa tie všetky peniaze podeli, nemá mediálna trieda celkom vyleštené svedomie.

SkryťVypnúť reklamu

To síce nie je málo, ale súčasne asi aj všetko. Výčitky, že táto inzercia sa vôbec nemala zverejňovať, resp. sa mala prísnejšie regulovať (čo je úplne bežný názor), totiž postrádajú elementárnu logiku. Napríklad tvrdenie, že išlo vždy o klamlivú reklamu, stojí iba v rovine síce pravdepodobnej, ale len hypotézy. Na tomto základe by bolo možné zakázať polovicu inzercie, ktorá beží denne v médiách. Každá reklama z podstaty veci, teda zo samotnej definície reklamy, prikrášľuje skutočnosť - otázne sú iba rozsah a výška škody, ktorú môže dôvera v ňu spôsobiť. Kým "podnikanie" fungovalo, úročky sa vyplácali, a mnohí klienti, ktorým zmluvy šťastne skončili, sa dnes smejú. Niektorí sú veru s inzerovaným produktom aj spokojní...

Takisto je smiešny názor, že podobne ako pri tabakových výrobkoch ("fajčenie škodí zdraviu"), aj pri reklame na "nebanky" malo byť uvedené, že riziko je veľké. Mohli by sme sa hneď aj opýtať, s akým efektom znížilo "varovanie ministra zdravotníctva" počet fajčiarov. Samozrejme, s nulovým. Podstatnejšie ale je si uvedomiť, že "antireklama" je hlúposť z princípu; čo ak sa o chvíľu dožijeme čokolády s varovaním, že "spôsobuje obezitu a kazí chrup"?

Je už isté, že rozvíjajúca sa "frunitéma" opäť otvorí problém etickej a neetickej reklamy. Buďme naň pripravení, lebo jeho skrytým obsahom bude stará známa ponuka: Vyšší pocit bezpečia za slobodu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 422
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 580
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 361
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 703
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 223
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 611
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 579
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 361
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 703
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 223
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 611
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 579
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu