sprísnení kontrol na alkohol. S otázkou, aký je výsledok tejto prevencie v Košickom kraji, sme oslovili hovorkyňu KR v Košiciach mjr. JUDr. Jarmilu Petrovú.
"Naši policajti sa podrobujú dychovej skúške na alkohol minimálne dvakrát týždenne. Nikdy nevedia, kedy to bude, môže to byť pri nástupe do služby alebo aj počas nej. Fúkať im dáva buď priamy nadriadený, kontrola riaditeľa krajského riaditeľstva alebo inšpekcia ministerstva vnútra. V januári bolo vykonaných cez 5 600 kontrol, presné čísla za február ešte nemáme k dispozícii," zareagovala mjr. Petrová, podľa ktorej niektoré dychové skúšky potvrdili požitie alkoholu. V takýchto prípadoch boli hriešnici riešení disciplinárne, to znamená, že prišli o časť mzdy i odmeny počas niekoľkých mesiacov. K personálnym opatreniam zatiaľ v súvislosti s požitím alkoholu v pracovnom čase nedošlo, pretože na to nebol dôvod.
Vlani spôsobili policajti v Košickom kraji celkovo 76 dopravných nehôd. Päťdesiatjeden ich bolo na služobných vozidlách, všetky bez alkoholu, ostatné na súkromných automobiloch, pričom v dvoch prípadoch asistoval i alkohol. Zaujímalo nás, ako vyznieva táto štatistika v porovnaní s ostatnými krajmi Slovenska.
"K tomuto sa nevyjadrím, keďže som hovorkyňou Krajského riaditeľstva a nie som oprávnená porovnávať štatistiky iných krajov," konštatuje krajská hovorkyňa, podľa ktorej sa kontroly na alkohol realizovali aj v minulosti. Boli ale menej časté ako teraz po náraste počtu dopravných nehôd zavinených policajtmi.
Podľa mnohých je to ale iba špička ľadovca a relatívne nízky počet dopravných nehôd zavinených príslušníkmi Policajného zboru, v ktorých zohral svoju úlohu alkohol, považujú za zmanipulovaný. Nie je vraj ničím nezvyčajným, keď po havárii podnapitý vodič ujde a vinu za dopravnú nehodu na seba zoberie jeho rodinný príslušník. Dá sa vylúčiť, že takto nepostupujú v prípade kolízie aj policajti?
"Nemyslím si, že by sa to takto robilo. Jednak je tam priamy svedok, teda vodič ďalšieho vozidla. Tiež sa na cestách pohybujú aj iné vozidlá a nikdy nemôžte vedieť, kto vás na mieste nehody videl. Myslím si, že by to nestálo za to riziko, veď aj rodinný príslušník by si privodil trestné stíhanie. Navyše pri zadokumentovaní prípadu by to istotne vyšlo najavo, nakoľko sa priberajú znalci, realizujú sa výsluchy, zhromažďujú ďalšie dôkazy. Nuž a predsa najlepšie vie nehodu popísať jej účastník, ako sa aj brániť."
Spôsobil policajt v službe v posledných rokoch v Košickom kraji závažnú dopravnú nehodu?
"Nespomínam si na takýto prípad, pritom verejnosť informujem aj o dopravných nehodách policajtov."
Aké sú v takýchto prípadoch dôsledky?
"Oveľa prísnejšie ako u civilov. Jednak je policajt prejednávaný podľa priestupkového zákona, ale tiež disciplinárne pri treste príde o časť mzdy a minimálne pol roka nemôže dostať žiadnu odmenu. Inak dopravné nehody príslušníkov Policajného zboru sa riešia aj personálnymi opatreniami, takže policajt môže byť za takéto konanie prepustený. Pri dopravnej nehode so služobným motorovým vozidlom musí prísť na miesto ihneď funkcia a tá dáva policajtovi fúkať."
A čo nehody mimo služby? Je známe, že ich príslušníci Policajného zboru musia hlásiť. Hrozia im zato aj nejaké postihy?
"Určite áno. Aj pri takýchto nehodách musí prísť na miesto nadriadený a dáva policajtovi fúkať. A robilo sa to tak i v minulosti, spomeniem nehodu spred asi pätnástich rokov, kedy môj manžel, príslušník Policajného zboru, havaroval na svojom súkromnom vozidle. K nehode najprv zavolali nadriadeného a až potom, čo sa podrobil dychovej skúške, mohol byť prevezený na ošetrenie do nemocnice. Policajt je povinný oznámiť, že je príslušníkom Policajného zboru pri nehode, keď pri nehode došlo k zraneniu, alebo škode väčšieho rozsahu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.