Korzár logo Korzár

Lokomotívy série A splnili očakávania

V Amerike, podobne ako v Európe začali v roku 1935 zavádzať do prevádzky na železnici rýchlikové parné lokomotívy. Hlavná správa železníc to

odôvodňovala tým, že vlaky ťahané takýmito parnými lokomotívami dokážu viac, ako si niektorí predstavujú.

Na trati Chicago - Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad na jar roku 1935 sa objavil expres, ktorý dostal pomenovanie Hiawatha. trať so šiestimi zastávkami dlhú 660 km prekonal za čas 390 minút. Dosiahol teda priemernú rýchlosť viac než 100 km/h. Aerodynamické lokomotívy série A ako prvé na svete dosahovali v bežnej prevádzke rýchlosť až 160 km/h. Mali klasický kotol s pecou bez spaľovacej komory, ale s termosifónom, v ktorom sa spaľoval olej. Konštrukcia lokomotívy bola kotvená v troch bodoch. Otáčacia predná náprava, podobne ako zadná Bissela bola vybavená spätným stavačom. Všetky osi boli uložené v klzných ložiskách. Predná os slúžila vždy ako hnacia. Celá konštrukcia bola vynikajúco vyvážená, takže ani pri rýchlostiach nad 200 km/h sa jazda nestávala nepríjemnou. Vnútorný rozvod pary bol typu Heusinger. Lokomotívy série A splnili očakávania už aj tým, že dokázali ťahať rýchliky o hmotnosti 500 ton, ešte ťažšie vlaky im však nerobili problémy. Na začiatku prevádzky mohli uháňať na tratiach rýchlosťou 180 až 190 km/h, miestami prekračovali rýchlosť 205 km/h. Na konci vojny sa ale musela ich prevádzková rýchlosť znížiť, čo sa udialo následkom zlého stavu železničného zvršku. V rokoch 1949 - 1952 boli vyradené z prevádzky, v roku 1958 ich nasledovali ťažší bratia systému 2'C'2',

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dvojcylindrové parné lokomotívy série A dokázali v bežnej prevádzke viac, než reklamou a pompéznosťou ovešané stroje jazdiace nielen v Amerike. Prioritou pri ich navrhovaní bola kvalita a rýchlosť. I napriek tejto skutočnosti sa nestretli s veľkým záujmom, hlavne pre vtedajšie udalosti vo svete. Železniční nadšenci na nich ale nazabudli a dnes sú ozdobou nejednej modelárskej trate.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 864
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 158
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 557
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 967
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 353
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 158
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 116
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 086
  1. Martin Turčan: Chobot v hlave predsedu vlády
  2. Marian Letko: Z denníka chrapúňa. Moje zlodejiny a klamstvá odhalené. Do psej matere…
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako pracujú sudcovia, ktorí pojednávajú profilové kauzy čurillovcov?
  4. Martin Greguš: Kde je slovenský minister zahraničia? Mlčí, keď bijú našich...
  5. Radoslav Záhumenský: Objavte Manínsku tiesňavu, prírodný klenot Slovenska, ktorý musíte vidieť
  6. Katarína Sélešiová: Hviezdny prach
  7. Veronika Pirošík Mešková: O Hane, ktorá si dovoľovala žiť inak
  8. Adam Ustupsky : Jezuiti a korelácia s KDH
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 863
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 15 812
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 12 398
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 8 027
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 772
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 508
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 6 475
  8. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 5 574
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Po Povolnom by mal nastúpiť druhý úspešný uchádzač, Šaško však chce vymenovať len dočasného šéfa.


10
Lenka Poláčková počas výstupu na K2.

Na K2 tento rok panujú náročné podmienky.


Jakub Filo 3
Americký prezident Donald Trump.

Európa je mimo, píšu ruské noviny.


20
Peter Tkačenko.

V priamom prenose sme videli, ako sa to nerobí.


22

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu