Korzár logo Korzár

Stratové linky po privatizácii podnikov SAD možno zaniknú

Michalovce Sedemnásť podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) už čoskoro zmení majiteľa. Patria medzi nich aj dve zemplínske SAD-ky v

Michalovciach a Humennom. S riaditeľom SAD Michalovce, Ing. Pavlom Hodym (na snímke), sme hovorili o viacerých citlivých témach, spojených s privatizáciou.

Navrhovaný spôsob privatizácie podnikov SAD je podľa viacerých odborníkov neštandardný. V sprivatizovanom prostredí sa budú aj naďalej prelínať zdroje z podnikania, s úhradami strát za výkony vo verejnom záujme od štátu, prípadne obcí. Súkromný investor však nebude ochotný čakať na chýbajúce dotácie a stratové linky jednoducho zruší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nehrozia preto v budúcnosti komplikácie vo fungovaní autobusovej dopravy?

SkryťVypnúť reklamu

Myslím si, že navrhovaný spôsob privatizácie citlivo rieši zabezpečenie dopravnej obsluhy príslušného regiónu. Zabezpečí prepravu osôb i poskytovanie zliav vo verejnom záujme. Privatizáciou sa ruší monopol podnikov SAD a podmienky na trhu sa zásadne menia. Dôležité bude, aby licenciu na prepravu osôb v budúcnosti dostal ten dopravca, ktorý bude schopný plne zabezpečiť prepravu osôb aj na nerentabilných, štátom krytých linkách tak, aby sa nestalo, že ľudia z niektorých obcí by sa nedostali do zamestnania a ich deti do škôl.

Verím, že aj linky do okrajových obcí zostanú zachované, no poviem úprimne, že všetko je možné. Nová spoločnosť asi nebude ochotná trvalo prevádzkovať tie linky, ktoré budú produkovať stratu.

Štát uhrádza svoje povinnosti prostredníctvom zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Ide o dopravu osôb do škôl, úradov, do zdravotníckych zariadení a zamestnania. Presné vymedzenie verejného záujmu a obslužnosti územia slovenskú legislatívu ešte len čaká. Privatizácia sa však uskutoční ešte predtým. Nevznikne problém so zabezpečením verejného záujmu?

SkryťVypnúť reklamu

Stále platí zákon č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave. Očakávame, že v krátkej dobe novela, prípadne nový zákon, bude komplexne riešiť aj problematiku krytia strát vo verejnom záujme. Podľa súčasného zákona štát môže kryť straty, no neznamená to, že aj musí. Tento rozpor treba doriešiť.

Jedným z najvýznamnejších pozitív, ktoré prinesie privatizácia, by mala byť zásadná obnova zastaralého vozidlového parku. Dá sa po vstupe nového vlastníka naozaj očakávať výrazná zmena v otázke kvality, pohodlia a bezpečnosti v autobusovej doprave?

V súčasnosti prevádzkuje SAD Michalovce 251 autobusov s priemerným vekom 11,5 roka. V minulom roku sme kúpili osem nových autobusov, no ročne by sme ich potrebovali aspoň 25. Vkladom budúceho majiteľa budú práve nové autobusy a v priebehu štyroch rokov by sme sa k číslu 25 mohli podstatne priblížiť.

SkryťVypnúť reklamu

Záujem o privatizáciu podnikov SAD prejavili takmer dve stovky investorov. Koľko sa ich zaujímalo o michalovský podnik?

Oficiálne neviem, no podľa neoficiálnych informácií sa hovorilo o ôsmich záujemcoch.

Ktorá z alternatív je lepšia, ak bude novým vlastníkom slovenský, alebo zahraničný investor?

Bez ohľadu na to, či bude tuzemský, alebo zahraničný, najlepší bude taký investor, ktorý aspoň zachová dopravu v regióne, a zároveň zabezpečí rozvoj firmy. Ak by mal niekto iný úmysel, nebolo by to dobré. Nemôžem totiž vylúčiť, že medzi potenciálnymi investormi sú aj špekulanti, ktorí by chceli na privatizácii zarobiť. Veľa bude záležať na tom, ako budú fungovať vytvorené kontrolné mechanizmy. Všetky dôležité rozhodnutia, týkajúce sa úverov či investícií budú pod kontrolou dozornej rady, v ktorej bude mať štát majoritu.

SAD Michalovce sa dlhodobo pripravuje na transformáciu zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť. Pôvodný termín 1. september 2001 sa už viackrát posúval, k transformácii, ktorá je prvým predpokladom pre následnú privatizáciu, nedošlo ani na začiatku marca. Prečo?

V závere minulého roka nastali komplikácie na katastri a nemali sme k dispozícii všetky potrebné doklady. Akciová spoločnosť mala vzniknúť k prvému marcu 2002, do platnosti však vstúpil nový Obchodný zákonník, a preto bolo nutné dopracovať niekoľko detailov. Aktuálny je pre nás teraz prvý apríl.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  1. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  2. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  3. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  4. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  5. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  6. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  7. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  8. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 037
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 7 900
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 7 123
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 979
  5. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 287
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 942
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 2 999
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 739
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu
  2. Viktor Pamula: Nebojte sa !
  3. Štefan Šturdzík: Kočner , záchranky , oprava IT systému katastra , x- bionic sphere.
  4. František Kukura: Nadávať nestačí. Možno by sme sa mali od Nemcov konečne aj niečo naučiť
  5. Ivan Čáni: Opozícia (konečne spoločne) kritizuje, Šutaj Eštok pochopiteľne obhajuje a Fico záhadne odťahuje ruky.
  6. Daniel Bíro: Slovenský spevák Martin Gyimesi začal so spevom v Bratislavskom chlapčenskom zbore. V jeho repertoári nájdeme Karola Duchoňa spolu s operou
  7. Jaroslav Liptak: „Prečo?“ – Slovo, ktoré mizne, keď prestaneme premýšľať
  8. Viliam Dobiáš: Záchranková hystéria
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 47 479
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 25 632
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 9 357
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 663
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 7 047
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 6 382
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 848
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 784
  1. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  2. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  3. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  4. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  5. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  6. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  7. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  8. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu