na košickej železničnej stanici. V spolupráci s architektonickým štúdiom firmy Atrium Košice je pripravené riešenie rekonštrukcie prvého nástupišťa. Jeho zámerom je vytvorenie príjemného prostredia na nástupišti, ktorého úprava bude porovnateľná s európskym štandardom.
"Naším návrhom dlažbového usporiadania sa tam vytvorí pomyselné centrum nástupišťa, na ktorom by mal byť vybudovaný tzv. 'stĺp Košíc'. Ten bude ľudí symbolicky sprevádzať pri príchode do mesta i odchode z neho. Kruhy znázornené na dlažbe budú predstavovať symboliku dopravy," uviedol pre Korzár prednosta sekcie obchodu a marketingu Železničnej spoločnosti v Košiciach Ján Šarák.
Ako dodal, v rámci rekonštrukcie sa počíta s dobudovaním drobných zariadení pre služby cestujúcich (pitné fontánky, telefónne automaty, zariadenie na odvoz batožiny a iné). Súčasťou renovácií bude napríklad i úprava vstupných dvier do vestibulu stanice.
V súvislosti so železničnou stanicou sa však predpokladá oveľa väčšia rekonštrukcia. Vstupná budova je totiž v havarijnom stave. "Táto budova chátra, sú tam použité materiály, ktoré nie sú zo zdravotného hľadiska práve najvhodnejšie, ako napríklad azbest. Podobne je na tom i výšková budova, ktorá je v havarijnom stave. Priestory pod prvým nástupišťom, ktoré používa civilná obrana, taktiež nevyhovujú dobe, veď strecha je deravá, dovnútra zateká," vyratúva neduhy košickej stanice generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa.
Košická stanica je súčasťou piateho medzinárodného koridoru, kompetentní musia teda na túto skutočnosť prihliadať. "Zabezpečovacie zariadenia na tejto stanici už nevyhovujú žiadnym normám, preto ich musíme urýchlene vymeniť," dozvedáme sa od L. Saxu, ktorý dodáva, že bude urobená celková rekonštrukcia tejto budovy, pričom všetky nástupištia by mali byť pod strechou. Dnes je ťažko odhadnúť, koľko by to malo stáť a ako prestavba zaťaží už aj tak neúnosne zadlžené železnice. "Musíme vypracovať projekt, následne sa budeme baviť o tom, koľko investícií budeme môcť použiť. Vyzerá to však tak, že rekonštrukciu zrealizujeme na etapy. Najprv urobíme prvé nástupište. Vchodové dvere do stanice sú otrasné a budeme musieť vyriešiť aj predstaničný priestor. Pôvodne, keď sa táto budova projektovala, nemala byť postavená tak, ako stojí, ale kolmo na trať. Tým mal byť zabezpečený prístup k mestskej hromadnej doprave suchou nohou. Vtedy došlo k paradoxnej situácii, boli tam dva veľké zákonom chranené kanadské javory. Ochranári nám nedovolili ich vyrúbať. Keď sa však začala stavať stanica, aj tak vyschli."
Nevhodná poloha stanice dostane teda novú tvár v podobe prístupu k všetkým službám suchou nohou.
"Predstaničný priestor je nedokončený. Neexistuje kvalitné prepojenie s autobusovou stanicou. Chceme to riešiť komplexne spoločne s mestom. Plánujeme riešiť spojenia v rámci integrovanej dopravy. Vypracujeme viacero alternatív, pričom podotýkam, že urobíme prístup k MHD suchou nohou. Znamená to, že všetko bude pod strechou."
Či k zmenám dôjde v tomto roku, alebo až na budúci, to dnes povedať L. Saxa nevie, no ako uviedol, vydal príkaz na urobenie potrebných projektov.
Zmeniť by sa mal aj spôsob nastupovania do vlakov, čo znamená, že minimálne v Košiciach nebudú musieť cestujúci loziť do vozňa ako po rebríku.
"Železničná spoločnosť, a. s., plánuje nakúpiť vlaky s výkyvnými vozňami, ktoré sú schopné vyvinúť vyššiu rýchlosť. Máme prepočítané, že týmto vlakom by sme na trati Košice - Bratislava dosiahli prepravný čas 4.15 hodiny. Ak sa nám podarí dobudovať celý koridor, tak čas znížime ešte o hodinu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.