General Motors. Toto vozidlo, označené AUTOnomy, malo svetovú premiéru na januárovom autosalóne v Detroite a vyvinulo ho Globálne centrum alternatívnych pohonov, ktoré má pracoviská v USA i v Nemecku.
Koncepčný automobil AUTOnomy je prvým automobilom na alternatívny pohon, ktorý bol už od počiatku konštruovaný špeciálne na pohon palivovými článkami, produkujúcimi elektrickú energiu. Unikátna konštrukcia tohto vozidla spočíva najmä v tom, že prakticky všetky funkčné prvky vrátane palivových článkov sú uložené v podvozkovej plošine, ktorá je akýmsi veľkým "skejtbordom" a ktorá má hrúbku okolo 15 cm. Na túto plošinu možno uložiť rôzne karosérie, čo umožní veľmi pružne vyrábať vozidlá podľa špecifických potrieb zákazníkov. Ďalším unikátnym prvkom vozidla je technológia x-by-wire, čo znamená, že rôzne systémy vozidla (napríklad riadenie či brzdy) už nie sú ovládané mechanicky alebo hydraulicky, ale výlučne elektronicky. Vozidlo ani nemá pedály, ale je ovládané jediným ovládačom (tzv. x-drive), ktorý môže byť umiestnený vľavo, vpravo alebo v strede vozidla. Podlaha vozidla je úplne rovná, čo umožňuje veľmi variabilné usporiadanie interiéru. Technológiu x-by-wire pre toto vozidlo vyvinul švédsky koncern SKF. Predstavitelia koncernu General Motors uvádzajú, že vozidlo AUTOnomy nemusí slúžiť len na dopravu, ale v rozvojových krajinách by sa jeho palivové články mohli využívať aj na napájanie rôznych domácich spotrebičov. Koncepčný automobil AUTOnomy je postavený na podvozku s rázvorom 3099 mm a je dlhý 4465 mm, široký 1880 mm a vysoký 1247 mm.
Mnohí odborníci sa domnievajú,že zatiaľ čo 20. storočie bolo storočím spaľovacieho motora, 21. storočie bude storočím palivových článkov, ktoré predstavujú skutočne ekologický zdroj energie - vedľajším produktom ich činnosti je v podstate len vodná para.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.