zneškodňovanie komunálneho odpadu. Vozidlá sa už používajú v centrálnej mestskej zóne na zber PVC sáčkov i na separovaný zber. Spoločnosť Kosit, v ktorej majú 51 percent talianski investori, 15 percent spoločnosť HOOCH a 34 percentný balík mesto Košice, od začiatku roka vymenila v meste už vyše 1200 kontajnerov.
Ako nás informoval generálny riaditeľ Kosit, a. s. Adriano Marchini, spoločnosť doteraz investovalo do košickej spaľovne 40 miliónov korún, aby splnila všetky podmienky vyplývajúce zo slovenských zákonných noriem pre ochranu životného prostredia.
"Druhým krokom bude investícia v objeme 150 až 200 miliónov korún do čistenia spalín, ktoré bude spĺňať európske normy pre emisie. Hoci v slovenskej legislatíve začnú platiť tieto normy v roku 2005, my v Kosite to chceme zvládnúť do roku 2003," uviedol Marchini.
Generálny riaditeľ tvrdí, že čiastka 200 miliónov je postačujúca na vybudovanie čistenia spalín a kritické hlasy, že sa to za tieto peniaze vybudovať nedá na požadovanej úrovni, odmieta. "V tretej etape by sme chceli investovať do turbíny na výrobu elektrickej energie. S prácami začneme už budúci rok."
Adriano Marchini nám potvrdil, že spoločnosť Kosit má záujem expandovať aj do ďalších miest na východe Slovenska. V prípade dohody, resp. víťazstva v tendroch by považoval za výhodné aj pre občanov Košíc, keby sa v spaľovni zneškodňoval i odpad z iných miest, pretože ak sa využíva jej kapacita, náklady na spaľovanie sú nižšie.
Generálny riaditeľ odmietol komentovať, či je výška poplatku za odpad vysoká alebo nízka, komentoval ju iba slovami "dobrá". "My sme výšku nestanovili, mestu sme dali naše náklady, ono vypočítalo daň pre obyvateľa. Neprišli sme špekulovať, ale poskytovať dobré služby za dobré ceny. Možnože by mohla byť cena nižšia, ale potom by bola nižšia aj kvalita služieb. Zostali by staré kontajnery, opotrebovaný vozový park, zamestnanci bez pracovných odevov, odvoz raz týždenne," argumentuje Marchini.
Vedenie Kositu si uvedomuje, že mesto Košice, ich partner i spoločník, má finančné problémy, ale o platení za služby hovorí jasne: "Kosit si nemôže vziať na seba finančné problémy mesta. Kosit totiž nie sú Technické služby. Fungujeme na základe slobodného trhu a budeme pracovať, kým budeme môcť."
A aký je rozdiel v odpadovom systéme v Taliansku? "Predovšetkým v množstve odpadu. V Taliansku je ho oveľa viac. Súvisí to so životnou úrovňou, čím je vyššia, tým viac odpadov občan vyprodukuje. Inak je to takmer identické, kontajnery i vozidlá. Akurát v Taliansku používame automatické autá, ktoré vysypú kontajner samy a vystačia si len so šoférom. Také auto síce stojí viac, ale ušetrí sa na zamestnancoch. V Košiciach sme v záujme zachovania zamestnanosti ponechali mechanickú prácu. V súčasnosti zamestnávame asi 320 zamestnancov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.