palivo a zrútilo sa. Túto skutočnosť odhalila včera zverejnená správa vyšetrovania bizarného leteckého nešťastia, ku ktorému došlo pred takmer dvoma rokmi.
Ťažký dych pilota a jeho siedmich pasažierov - čo je dôkaz, že v lietadle zlyhal systém prívodu vzduchu - bolo posledným zvukom, ktorý zachytilo nahrávacie zariadenie osudného stroja Beechcraft King Air 200.
Podľa expertov na leteckú bezpečnosť mohla ich život zachrániť obyčajná poplašná siréna, varujúca pred zlyhaním okysličovacieho systému.
K havárii lietadla Beechcraft nad Austráliou došlo v septembri 2000 a tragédia viedla k vytvoreniu nových smerníc pre malé lietadlá. Na základe nových regúl sú odteraz všetky malé stroje povinné mať zabudovaný zvukový aj optický poplašný systém oznamujúci nedostatok kyslíka v lietadle.
Ako uvádza výkonný riaditeľ Austrálskeho úradu pre leteckú bezpečnosť (ATSB) Kym Bills vo svojej správe, komunikácia s riadiacim letovým strediskom zaznamenala prvé známky problému na palube stroja 30 minút po štarte.
Na sledovanie k záhube odsúdeného dvojmotorového stroja Beechcraft boli vyslané dve lietadlá. Tie potvrdili, že vonkajšie svetlá stroja v núdzi boli zapnuté, avšak vo vnútri kabíny nebolo žiadnej známky života. Lietadlo letelo 3000 kilometrov naprieč austrálskym kontinentom s mŕtvymi ľuďmi na palube.
Beechcraft viezol baníkov z mesta Perth do zlatej bane Lenora v Západnej Austrálii. Let mal byť pravidelným jednohodinovým letom, ktorý stroj bežne prevádzkoval. V osudný deň však krátko po štarte nastali problémy s kyslíkom, a tak posádka zapla autopilota. Nato sa lietadlo ustálilo a letelo ďalších päť hodín nad austrálskou pláňou, až kým mu nedošlo palivo a nezrútilo sa v odľahlej časti štátu Queensland.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.