doteraz nebola vyriešená otázka náhrady ich cestovných nákladov. Materiál sa stane predmetom niektorého z nasledujúcich zasadnutí. Dovtedy musia cestovať na vlastné náklady. Slovo "vlastné" však má v tomto prípade len relatívny význam. My sme sa pokúsili zmapovať, ako to s cestovaním na schôdze regionálnych parlamentov v skutočnosti je a najmä, z čieho vrecka sú financované.
Ako sme zistili, najhoršie sú na tom starostovia poslanci VÚC pochádzajúci z malých obcí. "Sme starostovia troch malých obcí, ktoré nemajú k dispozícii služobné vozidlá. Odkázaní sme na vzájomnú dohodu, používanie súkromných automobilov a na zberanie sa na benzín," informoval nás o deľbe práce medzi obcami Hozelec, Mlynica a Švábovce starosta poslednej z nich Ján Mlynár. Podľa jeho slov, každý z tejto trojice má vlastný automobil a striedavo ponúka "služby" ostatným kolegom.
Ďalej sme oslovili riaditeľa zatiaľ stále ešte štátneho podniku. "Dosiaľ som do Prešova cestoval trikrát a vždy to bolo iným spôsobom. Raz som použil služobný voz, pretože som išiel vybaviť aj ďalšie záležitosti súvisiace s mojou prácou. Druhýkrát som išiel vlastným autom a do tretice som sa zviezol s kolegami poslancami," informoval nás riaditeľ popradského závodu Východoslovenských vodární a kanalizácií Vladimír Pastorek.
Čo hovorí reprezentant miestnej štátnej správy? "Okrem iného som tiež členom správneho výboru Krajského úradu práce v Prešove. Snažím sa preto zladiť jednotlivé cesty "na kraj" tak, aby som ich zvládol služobným automobilom," povedal nám prednosta Okresného úradu v Kežmarku Ján Soliar, ktorý doterajšie neschválenie zásad náhrady cestovných nákladov poslancom VÚC považuje za hrubý nedostatok.
Oslovili sme tiež primátora podtatranskej metropoly, ktorý na rozdiel od starostov malých obcí má k dispozícii viacero služobných áut. "Na zasadnutia VÚC požívam súkromné vozidlo," informoval nás primátor Popradu Štefan Kubík. Nám sa však podarilo získať žiadanky na prepravu, podpísané prednostom mestského úradu na služobné vozidlo Škoda Octavia s "ixkou" v evidenčnom čísle a šoférom. Podľa našich zistení, minimálne dve cesty na zasadnutie prešovského regionálneho parlamentu absolvoval primátor Popradu služobným automobilom na náklady mesta.
S otázkou, či zneužil právomoc voleného zástupcu občanov, sme sa obrátili na členov rady Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), ktorí koncom týždňa zasadali na Štrbskom Plese. Bez ohľadu na ich stanovisko, sme pána primátora usvedčili zo lži.
Podľa slov podpredsedu ZMOS-u Milana Mušku nie je možné použiť služobné vozidlo na tento účel. "Sú to dve rôzne volené funkcie. Ak má primátor služobné vozidlo, nemôže ho použiť na cestovanie za výkonom inej funkcie," uviedol M. Muška a dodal, že zneužitie právomoci síce v tomto prípade platná legislatíva nepozná, podľa neho však ide o otázku charakteru. Zaujímali sme sa tiež, ako svoje cesty do Prešova rieši predseda ZMOS-u Michal Sýkora. "Najďalej som sa po vlastnej osi zatiaľ dopravil do Popradu. Tam som prestúpil do auta k ďalším svojim kolegom a tak sme išli až do Prešova," konštatoval.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.