vyšplhať v prípade cestovania cez dve pásma až na 1 900 korún, mnohí túto skutočnosť ignorovali. Jednoducho si z revízorov nerobili ťažkú hlavu a pokutu nevyplatili. To, čo sa však niekedy považovalo za bežný štandard už neplatí. Dopravný podnik zasiela všetky prípady nevyplatených pokút právnikovi, ktorý vec zasiela na súd.
"Ešte v roku 2000 údajne kontrolovali moju dcéru revízori. Slovo údajne som nepoužila náhodou, pretože až donedávna som netušila, že dcéra cestovala načierno. Keď mi došiel platobný rozkaz zo súdu, neverila som vlastným očiam. Dcéry som sa pýtala, či si na predmetnú udalosť spred roka a pol pamätá, a prečo mi o nej nepovedala. Tvrdí mi síce, že ona načierno necestovala, no pripúšťam aj možnosť, že mi to nechce povedať," hovorí nahnevaná učiteľka Slávka Peláková.
Rozčúlila ju však iná vec, platobný rozkaz hovorí jasne, že má zaplatiť 1 525 korún. To aj učinila, no nejde jej do hlavy, prečo sa o čiernej jazde dcéry dozvedela až z rozhodnutia súdu. "Neposlali mi žiadnu upomienku. Viem, že nejedna spolužiačka nadiktuje revízorovi nacionálie svojej rovesníčky, aby sa vyhla problémom. Len tak si môžem vysvetliť fakt, že platím za dcéru pokutu, pričom ona tvrdí, že ju revízori nikdy nechytili. Na dôvažok ma zaráža, že žaloba zo strany DPMK obnáša len dátum narodenia dcéry a nie číslo občianskeho preukazu, ktorý v tom čase už mala. Keby ma upovedomili, zaplatila by som určite menej. Koľko ľudí na takýto neseriózny postup doplatí? Kľúč od poštovej schránky mám len ja, dcéra určite zlikvidovať upomienku nemohla."
Ako teda Dopravný podnik pri vymáhaní pokút postupuje, sme sa opýtali dopravného námestníka DPMK Ing. Arpáda Schwartza. "Náš postup je plne štandardný. Do týždňa po nevyplatení pokuty zasielame previnilcovi upomienku. Keď na ňu nereaguje, odstupujeme prípad právnemu zástupcovi, pričom vec následne rieši súd. To už ide mimo nás. Ak súd vydá platobný rozkaz a vinník ho neuhradí, príde na rad exekútor, čo môže čierného cestujúceho vyjsť aj na 4 500 korún," rozhovoril sa A. Schwartz.
V súvislosti s údajne neodoslanou upomienkou dodal, že to nie je pravda. "Zasielame vždy jednu upomienku, aj keď na to povinnosť nemáme. Nie je doporučená, v minulosti sme to tak síce robili, no ide o nákladnú vec. Podľa našich štatistík sa zasielanie upomienok neosvedčilo, účinok bol takmer nulový. Ľudia ju proste neprevzali, či zahodili do koša."
Ako si DPMK overuje totožnosť žiaka základnej školy, ktorý tvrdí, že nemá pri sebe nijaký doklad? Viacero študentov používa trik s nadiktovaním mena i dátumu narodenia niekoho iného. A revízor občas tieto údaje doslova zhltne... "Ak má osoba občiansky preukaz, tak si overujeme totožnosť z neho. Ak ho nemá, pýtame sa údaje o rodičovi," hovorí trochu neisto dopravný námestník. "Viete, hovorí o tom naša smernica, za vierohodný doklad sa považuje aj električenka," poznamenáva A. Scwartz, my však namietame, že každý ju vlastniť nemusí. "Pýtame sa aj spolužiakov, pokiaľ ide o neoverený prípad, nedávame ho do databázy. Každý má právo ohradiť sa pred súdom a pokiaľ sa preukáže, že revízor nekonal správne, ide všetko na jeho náklady. Možno ide o ojedinelé prípady, no stať sa môže všeličo aj v súvislosti s tým, že osoba revízora oklame. Teraz vymáhame všetky prípady, ľuďom sa to nepáči."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.