sociálnej oblasti reálne platí zákon. Nie je teda na vôli starostu alebo primátora či kompetencie preberie alebo nie. Je to dané zákonom, tak ako i financovanie. A o tom na ZMOS-e nikto nehovoril. Hlavný problém vidím v tom, že zariadenia, ktoré preberú mestá, budú kvalifikované ako neštátne, a neštátne zariadenia podľa nových kritérií dostanú od štátu len päťdesiat percent z čiastky, ktorú mávali doteraz," pomenoval jadro problému primátor Spišskej Novej Vsi Karol Mitrík.
Podľa prijatého kompetenčného zákona z 20. septembra 2001 prechádza na mestá a obce poskytovanie starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a tiež zriaďovanie domov opatrovateľskej služby, penziónov či domovov dôchodcov. Tiež budú podľa zákona sami rozhodovať o poskytovaní opatrovateľskej služby a úhrade za ňu, i o poskytovaní a platbe prepravnej služby.
"Ak od 1. júla 2001 preberieme zariadenie opatrovateľskej služby na Koceľovej ulici, ktoré je momentálne napojené na štátne zdroje, bude chýbať polovica finančných prostriedkov. V rozpočte na rok 2002 nemáme vyčlenené čiastky, aby sme dofinancovali prevzaté kompetencie. Štátni úradníci nám pripravili časovanú bombu," obáva sa zmien primátor.
Vďaka minimu doterajších kompetencií v tejto oblasti nemajú podľa jeho slov na mestskom úrade zvláštny informačný servis. Viac skúseností má Slovenská katolícka charita, s ktorou mesto úzko spolupracuje. Ide o neštátnu organizáciu zriadenú biskupom Tondrom. Ako taká má teda dlhodobé skúsenosti s financovaním neštátnych subjektov.
V roku 1992 po prvýkrát zákon č. 135 neštátnym subjektom umožnil poskytovať sociálnu službu s tým, že štát môže poskytnúť príslušný finančný príspevok. V roku 1998 bol prijatý zákon 195 o sociálnej pomoci, jeho úplné znenie je v č. 88 z roku 2001, ktorý bližšie definuje kompetencie i ďalšie finančné možnosti. "Podľa súčasnej platnej legislatívy krajský úrad poskytne len päťdesiat percent rozdielu nákladov a prijímov. Tie definovala vyhláška č. 161 ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Vítali sme to len ako východiskovú pozíciu, a stále sme vnímali i diskrimninačné hľadisko. Veď každý občan či je v cirkevnej, neštátnej či štátnej organizácii platí dane rovnako," uviedol na margo problému diecézny riaditeľ Spišskej katolíckej charity (SKCH) Ing. Peter Maľučký. "Tu je príklad ako chce vláda riešiť sociálny odbor. Ak bol na rok 2001 navŕšený rozpočet zo 135 mil. korún na 298 mil. Sk pre neštátne subjekty, v roku 2002 došlo k zníženiu na úroveň 211 mil. korún. Pre porovnanie je zaujímavé, že keď bolo v roku 2001 vyčlenených 12,423 miliárd korún na sociálnu pomoc, v roku 2002 v návrhu rozpočtu došlo k zvýšeniu na 13,957 miliárd Sk," vyratúva P. Maľučký.
Preto v SKCH tohto roku v zásade odmietli podpísať kontraktáciu s Krajskými úradmi. "Nie je totiž možné zabezpečiť z darov ľudí dobrej vôle, veriacich a zbierok milióny korún na zabezpečenie služieb. Toto stanovisko sme tlmočili i premiérovi, podpredsedovi vlády Ivanovi Miklošovi i štátnej tajomníčke. Žiadame urgentné riešenie, pretože táto situácia bude mať dopad v rámci transformácie aj na mestá a obce," upozorňuje P. Maľučký.
Ak by podľa neho pristúpili na tieto podmienky museli by svojim zamestnancom znížiť plat z 5870 Sk brutto na 4770 Sk hrubého. A v krajnej situácii, keď ani v najbližšom čase SKCH zmluvy s KÚ nepodpíše a nedôjde k legislatívnym zmenám, odhaduje P. Maľučký, že SKCH vydrží maximálne dva mesiace. "Ak chceme úprimne rozvíjať primeraný rozvoj neštátnych subjektov a ak charita chce konečne pomôcť i ľuďom, nebude môcť nahrádzať štát, mestá ani obce, kým nebudú jasné rámce financovania," dodal.
Podľa K. Mitríka mesto uvažuje o prevádzkovaní Domova dôchodcov na sídlisku Tarča, v ktorom by financovanie malo byť zabezpečené na deväťdesiat percent a Zariadenia opatrovateľskej služby pre ženy i mužov na Koceľovej ulici. "Chceli by sme spolupracovať so SKCH, no nie je to reálne, pretože by požadovali vykrytie časti nákladov. Za predpokladu, že by bol finančný tok rovnaký ako doteraz nevidím problém s fungovaním domova dôchodcov. Ak sa však zmení, postihne to mesto," dodal.
Aj on zastáva názor, že systém financovania by mal byť pre štátne i neštátne subjekty rovnaký. Inak podľa neho dochádza ku kategorizácii občanov Slovenska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.