rozhodnutia. Pôvodná filozofia lacnej a vyrovnanej série, ktorá by nadchla divákov svojou dramatickosťou sa akosi vytratila, keď náklady na prevádzku jedného auta na sezónu sa už vyšplhali na desať miliónov dolárov a do pravidiel sa dostali paragrafy, ktoré už v tréningu rozdeľovali vozidlá na "rýchlejšie" a "pomalšie". Svoje zohrali aj otázky bezpečnosti, ktoré pripomenulo niekoľko vážnych havárií (najhoršia bola tá Zanardiho). Asi najdôležitejším sa však stal postoj amerických sponzorov, ktorým v sérii chýbal nielen väčší počet amerických pilotov, ale tiež najslávnejší americký a najstarší svetový pretek na ovale v Indianapolise. Po rozporoch s majiteľom tohto automobilového svätostánku, Tony Georgom, v roku 1996 vznikli dve samostatné série, pričom 500-míľovka INDY zostala Georgovej Indy Racing League. Na prvý pohľad sa zdalo, že IRL zakrátko padne a odpadlíci prídu s prosíkom. CART rozkvitala a bola evidentne kvalitnejšie obsadená. Diamant v podobe INDY 500 však nakoniec asi prevážil a sponzori tímov série CART žiadali, aby sa ich tímu zúčastňovali aj tohto preteku. Lenže v oboch sériách platia iné technické predpisy a stavať ďalšie auto na jedny preteky je neúnosné. V roku 2000 sa preto začalo šuškať o tom, že sa obe skupiny opäť spoja a všetko bude OK. Nestalo sa a tvrdý konkurenčný bol sa ešte viac vyostril. Niektoré tímy CART teda požiadavku sponzorov riešili nasadením svojich vozidiel aj v INDY 500 (Ganassi, Green) a Tony George sa zasa dohodol s Ecclestonom, že slávny ovál upraví a v Indianapolis sa po štyridsiatich rokoch znovu ukázali monoposty F1. Na ťahu bolo teda vedenie CART, ktorému sa do nového ročníka prihlásilo iba dvanásť tímov a dvadsať pretekárov!
V decembri teda na stoličke prezidenta došlo k zmene a nový šéf Chris Pook zavelil do protiútoku. Vedenie CART rozhodlo, že sezóna 2002 bude prechodnou, keď sa skončí používanie drahších turbomotorov a od roku 2003 sa smie používať iba atmosferický motor s objemom 3,5 litra. Výrobcovia motorov sa tomu síce najprv prudko bránili, ale nakoniec zmenu akceptovali a začali pracovať na nových motoroch. Zmien sa dočkala konštrukcia podvozkov, ktorá je teraz podstatne bezpečnejšia. Zmenil sa priebeh kvalifikácia, počet zastávok v boxoch, či používanie žltej vlajky. Cieľom je preteky zatraktívniť a nerobiť rozdiely podľa výkonnosti. Či to postačí, to nám ukáže až priebeh sezóny. Nateraz sa musíme uspokojiť iba so správou z prvých pretekov.
Po vlaňajšej premiére sa aj tento rok sezóna otvárala v mexickom Monterrey na ploche bývalej oceliarne. Za úctyhodnej návštevy 95 000 divákov sa preteky začali podobne ako v Melbourne, teda haváriou po štarte, keď sa zrazili Junqueira, Bräck, Bell a Vasser. Nasledovala žltá fáza a na čela sa pohybovalo "best" trio z kvalifikácie: Fernandez, Franchitti a Tagliani. Pretekať sa začalo až od štvrtého kola, no pretože miestna trať veľa príležitostí na predbiehanie nedáva, dlhé kolá sa jazdilo v takmer nezmenenom poradí. Až do prvej série zastávok v boxoch preto jedinou zmenou v poradí bola výmena miest medzi Fernandezom a Taglianim, po ktorej sa v 15. kole Kanaďan ujal vedenia. PIT STOP však premiešala poradím a od 33. kola sa vytvorilo poradie Da Matta, Fittipaldi a Franchitti. Nuž a práve medzi touto trojicou sa potom rozhodovalo aj o víťazovi pretekov. O druhú žltú fázu sa však predtým postarala ešte kolidujúca dvojica Takagi Kanaan (v 77. kole). Po reštarte sa potom poradie už nezmenilo a víťazstvo spred roka si na mexickej trati zopakoval Brazílčan Christiano da Matta z tímu Newman/Haas. Ďalšie preteky série CART sa jazdia v americkom Long Beach až 14. apríla.
Výskedky Monterrey (85 kôl): 1. Da Matta (Newman/Haas) 1:58:30,642 h (145,716 km), 2. Franchitti (Team Green) + 1,679, 3. C. Fittipaldi (Newman/Haas) + 3,244, 4. Jourdain jr., (Team Rahal) + 3,785, 5. Tagliani (Player's) + 7,261, 6. Dixon (PacWest Racing) + 9,427, 7. Carpentier (Player's) + 9,937, 8. Tracy (Team Green) + 10,318, 9. Papis (Sigma) + 11,076, 10. Servia (PacWest Racing) + 12,717, 11. Junqueira (Ganassi) 1 kolo, 12. M. Andretti (Team Green) 1 kolo. PORADIE: 1. Da Matta 21 bobov, 2. Franchitti 16, 3. C. Fittipaldi 14, 4. Jourdain jr., 12, 5. Tagliani 10, 6. Dixon 8, 7. Carpentier 6, 8. Tracy 5, 9. Papis 4, 10. Servia 3, 11. Junqueira a Fernandez 2, 13. M. Andretti 1.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.