sa teda jeho návšteva ešte dá stihnúť, i keď do Kalvínovho mesta je to z východu našej republiky poriadne ďaleko. Na pohodlnú cestu lietadlom má málokto, pričom automobilovému fanúšikovi by pri spiatočnom lete hrozila platba za nadmernú váhu batožín - veď kto by odolal záplave nádherných a zväčša na ťažkom kriedovom papieri vytlačených prospektov o autách všetkých možných svetových značiek. Naša cesta na novinárske dva dni autosalónu (minulý utorok a streda) mala už klasickú a rokmi odskúšanú réžiu: jedeň deň zaberie cesta do Mníchova, kde obvykle vďaka pochopeniu tlačového oddelenia automobilky BMW "vyfasujeme" niektorý z flotily bavorákov, určených na novinárske testy, a ďalší deň sa presúvame do Ženevy. Po dvoch dňoch to absolvujeme v opačnom garde - asi netreba spomínať, že prestup z felicie do bavoráka je príjemnejší ako naopak.
Aj samotný autosalón mal tradičnú réžiu, i keď novinári postrehli niekoľko zmien. Vďaka výstavbe novej haly, ktorá je "zavesená" priamo nad príjazdovou diaľnicou a prepojí dve existujúce výstavné haly, boli podmienky na parkovanie komplikované a mnohí novinári museli vláčiť kilá a kilá tlačových materiálov do poriadne ďaleko zaparkovaných áut (ešteže automobilka Seat neopustila svoj dobrý zvyk rozdávať novinárom perfektné vozíčky, do ktorých sa dá napchať snáď aj dvadsať kíl tlačových správ). Novinárom sa "cnelo" aj za tradičnou spoločnou večerou, ktorá bývala dobrou príležitosťou na stretnutia a debaty s kolegami. Šetrenie bolo badať aj na iných miestach, pretože niektoré automobilky už druhý tlačový deň nemali k dispozícii tlačové materiály (nemal ich ani Ferrari) a aj ponúkané občerstvenie bolo zväčša skromnejšie. Na čom sa však ani na tohtoročnom autosalóne nešetrí, sú premiéry nových sériových modelov a koncepčných vozidiel či štúdií. O niektorých novinkách, ktoré majú v Ženeve premiéru, sme už informovali a preto sa sústredíme najmä na tie nové modely, ktoré boli viac či menej prekvapením autosalónu.
Firma Porsche využila autosalón na takpovediac virtuálnu premiéru svojho prvého športovo-úžitkového (SUV) modelu Cayenne. Šéf firmy Wendelin Wiedeking síce na tlačovej konferencii toto prvé terénne Porsche predstavil a novinári dostali aj tlačovú správu s niekoľkými fotografiami, v expozícii firmy Porsche by ste však toto vozidlo márne hľadali. Cayenne má byť čosi ako športové auto medzi terénnymi vozidlami a svoju klientelu si bude (od jesene tohto roka) hľadať najmä v USA. Nové Porsche je väčšie ako konkurenčný Mercedes ML, ale menšie ako nový Range Rover a na jeho pohon slúži nový 4,5-litrový vidlicový osemvalec s maximálnym výkonom 250 kW. Dvomi turbodúchadlami prepĺňaná verzia tohto motora má výkon až 331 kW a ňou poháňaný Cayenne Turbo dosiahne maximálnu rýchlosť 266 km/h - to je v kategórii SUV dosiaľ nevídaná hodnota. Vozidlo je vysrojené permanentným pohonom všetkých štyroch kolies a jeho dvojníkom bude ztiaľ nepredstavený Volkswagen Touareg. Podľa doteraz oficiálne nepotvrdených informácií sa Touareg má montovať v bratislavskom závode firmy Volkswagen, z ktorého by mal Porsche odoberať surové karosérie pre svoj Cayenne.
Na rozdiel od "nedotknuteľne" predstaveného Porsche Cayenne sa návštevníci autosalónu môžu dotknúť nádhernej štúdie BMW CS1, ktorá je predzvesťou nových malých bavorákov jednotkového radu (označenie týchto vozidiel bude teda začínať číslicou 1). Nové kompaktné vozidlá BMW radu 1 sa budú vyrábať len ako dvojdverové limuzíny a ich dĺžka bude niekde medzi 400 a 410 cm. Firma BMW investuje 500 miliónov eúr do nových výrobných zariadení v svojom závode v Regensburgu, kde sa nový malý bavorák bude od roku 2004 vyrábať. Predpokladá sa, že ročne sa vyrobí okolo 50000 týchto vozidiel, ktoré budú tak trochu "pytliačiť" v golfovskom revíre a ktoré budú mať na túto kategóriu dnes už nezvyklú koncepciu pohonu - vpredu pozdĺžne uložený motor (štvorvalce objemu 1,6 až 2 litra) bude poháňať zadné kolesá. Na pohon koncepčného kabrioletu CS1 slúži 1,8-litrový motor s variabilným zdvihom ventilov (Valvetronic), ktorého maximálny výkon je 85 kW. Koncern DaimlerChrysler síce na svojom stánku v Ženeve nevystavuje sériovú verziu svojej novej ultraluxusnej limuzíny Maybach (ktorej rázvor je len o 5 cm kratší ako celková dĺžka Felicie), ale v rámci svetovej premiéry predstavuje nové kupé CLK, odvodené od limuzíny triedy C. Nové kupé, ktoré v porovnaní s doterajším modelom narástlo do dĺžky, šírky i výšky, sa začne predávať začiatkom mája. Na pohon tohto dynamicky štylizovaného vozidla je k dispozícii sedem motorov, medzi nimi po prvý raz aj vznetový motor. Kupé CLK je aj prvým Mercedesom, ktorý môže byť poháňaný zážihovým motorom s priamym vstrekovaním benzínu. Ide o 1,8-litrový motor, ktorý je prepĺňaný kompresorom a ktorého najvyšší výkon je 125 kW. Najvýkonnejším modelom radu CLK bude model 55 AMG, ktorý príde na trh v jeseni a ktorý bude poháňaný 5,4-litrovým vidlicovým osemvalcom výkonu 270 kW - s týmto motorom zrýchli kupé z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a dosiahne maximálnu (elektronicky obmedzenú) rýchlosť 250 km/h. Firma MCC smart (patriaca pod DaimlerChrysler) vystavuje na autosalóne sériovú verziu svojho otvoreného vozidielka smart crossblade, ktoré nemá ani strechu, ani predné okno (len malý štítok), ba ani dvere (namiesto nich je len nahor výklopný ochranný rám). Toto vozidlo, poháňané trojvalcovým prepĺňaným motorom výkonu 52 kW, sprostredkúva pocit jazdy akoby na štvorkolesovom motocykli a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 135 km/h. Vyrobiť sa však má len obmedzená séria 2000 kusov týchto kurióznych vozidiel. Medzi ďalšie novinky nemeckých výrobcov patrí luxusný Volkswagen Phaeton, Opel Vectra novej generácie, Audi RS6 a Ford Fusion. Nečakanou novinkou sa na autosalóne blysla česká firma Škoda, na stánku ktorej bola počas tlačovej konferencie a za potlesku novinárov odhalená veľmi pekne pôsobiaca štúdia Tudor (toto označenie znamená vlastne "dvoje dverí"). Tudor je kupé, postavené na podvozku novej Škody Superb (i keď jeden nemecký zdroj tvrdí, že podvozok je "passatovský" - teda skrátený o 10 cm) a poháňané 2,8-litrovým vidlicovým šesťvalcom výkonu 142 kW. V interiéri zaujme trojramenný volant, veľký displej navigačného systému a ďalší displej s informáciami o činnosti klimatizačnej sústavy. Podľa firemnej tlačovej správy je hlavným cieľom štúdie Tudor prezentácia tvorivého potenciálu dizajnérov firmy Škoda, ktorá však zatiaľ neuvažuje o sériovej výrobe vozidla podobného typu. Premiéru má v Ženeve aj kvarteto nových vanov Peugeot 807, Fiat Ulysse, Citroën C8 a Lancia Phedra, ktoré majú spoločný technický základ, ale ktorých karosérie sa odlišujú tak, aby bola zdôraznená firemná identita jednotlivých modelov. Medzi ďalšie európske novinky patrí Volvo XC90 (prvý športovo-úžitkový automobil uvedenej firmy), kombi verzie Peugeotov 206 a 307 i najrýchlejšia sériovo vyrábaná limuzína Bentley Arnage T, ktorá dosahuje (aj keď váži 2,5 tony) maximálnu rýchlosť 270 km/h. Britská automobilka MG priviezla do Ženevy svoj inovovaný roadster TF, ktorý komisia novinárov z 11 krajín zvolila za kabrilet roka 2002. V porovnaní s predchádzajúcim modelom F má roadster TF pozmenený dizajn a poháňa ho 1,8-litrový štvorvalec s výko
Spomeňme teraz aspoň stručne, s čím prišli do Ženevy mimoeurópski výrobcovia automobilov. Juhokórejská automobilka Hyundai predstavuje nový malý automobil Getz, ktorý by sa mal predávať najmä v Európe a ktorý sa v sortimente firmy zaraďuje medzi modely Atos a Accent. Getz, ktorý sa bude dodávať s trojdverovou i päťdverovou karosériou, je dlhý 3810 mm, široký 1665 mm a vysoký 1490 mm. Na pohon tohto vozidla s variabilným interiérom sú k dispozícii štyri motory (z nich jeden vznetový), z ktorých najvýkonnejší vyvíja výkon 77 kW. Európsku premiéru má v Ženeve ďalší Juhokórejec - športovo-úžitkový automobil vyššej triedy Kia Sorento. Toto vozidlo, tvarované trochu v štýle Mercedesu M, by sa v Európe malo začať predávať v júli. Sorento je postavené na podvozku, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s vývojovým centrom firmy Porsche, a spočiatku sa bude dodávať s 2,5-litrovým vznetovým motorom výkonu 103 kW. Japonská firma Suzuki predstavuje na autosalóne novú generáciu svojho úspešného modelu Alto, ktorého sa od roku 1979 na celom svete predalo už viac než 7,3 milióna kusov. Nové 3,5 metra dlhé Alto má priestrannejší interiér a na jeho pohon slúži 1,1-litrový štvorvalec výkonu 46 kW. Honda predstavuje prepracovaný model CR-V a Subaru modernizovaný Forester. Na stánku americkej firmy Chrysler dominuje športové kupé Crossfire, ktoré je poháňané vidlicovým šesťvalcom výkonu 158 kW a ktoré sa má vyrábať v Nemecku. Na autosalóne možno - aspoň počas novinárskych dní - stretnúť aj šéfov mnohých automobiliek i ďalších osobností z automobilovej branže. Na stánku firmy Ferrari predstavoval nový model 575M šéf firmy Luca di Montezemolo (žiariaci spokojnosťou nad Schumacherovým víťazstvom v prvých tohtoročných pretekoch F1), stretli sme i veľkého mága formuly jeden Bernieho Ecclestoneho, talianskeho dizajnéra Sergia Pinifarinu i na invalidný vozík pripútaného bývalého pretekára F1 Claya Regazzoniho. Pozdravili sme sa so sympatickým Maximilianom Engertom, moderátorom známej motoristickej relácie Motorvision televíznej stanice DSF, a nezabudol som navštíviť aj môjho dávneho priateľa Rudiho Husera, ktorý dlhé roky autosalónu šéfoval (a ktorý sa potešil niekoľkým fľašiam plzenského). Potešilo ma, že pri prechádzke mestom som opäť natrafil na najstaršieho ženevského taxikára, ktorého som spomínal v minuloročnej reportáži zo Ženevy.
Na tohtoročnom autosalóne možno vidieť aj veľa nádherných koncepčných vozidiel a štúdií - o nich, o ďalších sériových novinkách i o našich dojmoch z jazdy s vozidlom BMW 318ti compact však až niekedy nabudúce. A keď ste sa predsa len rozhodli ešte autosalón navštíviť, nezabudnite mať po príchode do Ženevy vo vrecku aspoň dvanásť frankov - toľko totiž stojí vstupenka na 72. medzinárodný ženevský autosalón.
Autor: Ženeva
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.