hlavne nedotiahnutú legislatívu k naštarovanej reforme verejnej správy.
"Mnohé z kompetencií, ktoré by čoskoro mali prejsť, alebo už dokonca prešli na samosprávu, nie sú legislatívne vyriešené tak, aby bolo jasné, ako budú prebiehať finačné toky," informoval nás košický viceprimátor Jozef Filas, ktorý je členom Rady vlády pre verejnú správu. "Naviac, jednotlivé rezorty, ktoré by mali presúvať kompetencie, začínajú hrať čudnú hru, z ktorej chcú vyjsť tak, aby odovzdali kompetencie, ale zároveň si zachovali aj funkčné miesta. Preto sa my v samospráve oprávnene pýtame, za aké peniaze budeme platiť ľudí na obciach, ktorí začnú vykonávať nové kompetencie. Zaujímať nás bude aj to, za čo budú konkrétni ľudia v štátnej správe vlastne platení, keď stratia náplň svojej práce? Samozrejme, netvrdím, že sa to týka všetkých, ale takéto tendencie sú viditeľné."
Ako príklad uviedol námestník Filas fakt, že od 1. januára 2002 prešli na mesto niektoré kompetencie v oblasti životného prostredia. Aj keď ide o malú agendu, na mesto neprešla ani časť funkčného miesta a samozrejme ani koruna. "Musíme to zabezpečiť z vlastných zdrojov, pritom sa však podielové dane vôbec nezvýšili."
Lepšia situácia v procese reformy je v oblasti školstva. Rezort školstva totiž už vypracoval metodický pokyn, ktorým určil, koľko funkčných miest aj s finančným zabezpečením by sa malo presunúť z okresných úradov na mesto Košice. V súčasnosti sa pripravujú delimitačné protokoly na majetok, ktorý by mal prejsť do majetku mesta. "Na zasadnutí zarezonovala vážna kritika za to, že od augusta minulého roka, keď sa funkcie splnomocnenca pre verejnú správu vzdal V. Nižňanský, niet zodpovedného človeka na vláde, ktorý by garantoval jednotný ťah na bránku. Ani vicepremiér Mikloš, ktorý podľa môjho názoru reformu nikdy nekoordinoval, už nie je koordinátorom. Takže jednoznačne chýba zodpovedný človek s patričnými kompetenciami, na ktorého by sa bolo možné obrátiť s konkrétnymi problémami systémového charakteru."
Za najväčšie nedostatky v procese realizácie reformy verejnej správy považuje Jozef Filas hlavne legislatívne nedotiahnutie potrebných zákonov a predpisov, ktoré s ňou súvisia, absenciu potrebných metodických pokynov z jednotlivých ministerstiev (mimo školstva a sociálnych vecí, ktoré ich už vydali).
"Za veľmi vážny problém považujem aj fakt, že doposiaľ nie sú vyriešené ani finančné toky, z čoho vlastne budú samosprávy platiť nové kompetencie, koľko pracovných miest prejde a s akým finančným ohodnotením. Celkovo však vidím spustenie reformy pozitívne, negatívom sú nepripravené alebo nedostatočne precízne pripravené zákony. Už sme v tom procese, treba ho predbiehať aspoň o pol kroka dopredu, aby sme reformu potom nechytali za chvost," uzavrel J. Filas.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.