Korzár logo Korzár

Povinnosť emisnej kontroly sa rozšíri aj na vozidlá so vznetovým motorom

Povinnosť absolvovať emisnú kontrolu sa rozšíri aj na vozidlá v premávke so vznetovým (dieselovým) motorom. Toto ustanovenie totiž obsahuje vyhláška

Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR č. 21/2002 Zbierky zákonov, ktorá nadobúda účinnosť 1. apríla tohto roku. Podľa vyjadrenia riaditeľa Štátneho dopravného úradu (ŠDÚ) Petra Hlaváčika je v Slovenskej republike evidovaných približne 250 000 vozidiel so vznetovými motormi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oproti platnej vyhláške o emisných kontrolách cestných motorových vozidiel, ktorú nová legislatívna úprava mení a dopĺňa, je rozhodujúcim kritériom pre prvé overenie splnenia emisných limitov vozidla dátum jeho prvého prihlásenia do evidencie. Rozumie sa tým prvé pridelenie evidenčného čísla vozidlu v SR.

SkryťVypnúť reklamu

Pre automobily so vznetovým motorom sa súčasne zjednotí lehota emisnej a technickej kontroly. Pre vozidlo kategórie M1 a N1 predstavuje základná lehota emisných kontrol štyri roky po prvom prihlásení a potom periodicky v dvojročných lehotách. Pre vozidlá kategórie M2, N2, M3, N3, automobily používané na zdravotnícku, banskú záchrannú službu, či taxislužbu je časový interval vykonania kontroly stanovený v lehote jedného roku a potom periodicky v ročných lehotách. Najfrekventovanejšiu previerku, každých šesť mesiacov, s prvou kontrolou už po pol roku od zaevidovania, podstúpia vozidlá používané na medzinárodnú prepravu osôb.

Nakoľko pre väčšinu vozidiel so vznetovým motorom v premávke už zákonná lehota na kontrolu uplynula, podrobia sa prvému overeniu splnenia emisných limitov podľa prechodných ustanovení citovanej vyhlášky. Po nadobudnutí účinnosti vyhlášky je pre vozidlá prihlásené do evidencie pred 31. decembrom 1979 lehota prvého overenia splnenia emisných limitov 9 mesiacov po jej vstupe do platnosti. Pre vozidlá prihlásené od 1. januára 1980 do 31. decembra 1989 je lehota 12 mesiacov a pre ostatné 15 mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Časový limit na vykonanie emisnej previerky je pre vozidlá so zážihovým (benzínovým) motorom 12 mesiacov po jeho prihlásení do evidencie, a potom každých 12 mesiacov.

Vozidlá so zážihovým motorom, bez zdokonaleného emisného systému a vozidlá so vznetovým motorom kategórie L s pohotovostnou hmotnosťou neprevyšujúcou 400 kg, T, S a R, nepodliehajú úprave spôsobu vykonania a vyhodnotenia emisnej kontroly podľa citovanej vyhlášky. Ustanovenia vyhlášky sa nevzťahujú ani na vozidlá ozbrojených síl, Policajného zboru Ministerstva vnútra SR, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície a Slovenskej informačnej služby.

P. Hlaváčik predpokladá, že do konca roku 2002 udelí MDPT oprávnenie na vykonávanie emisných kontrol vozidiel so vznetovým motorom približne 70 pracoviskám rovnomerne rozmiestneným na území SR. Časová náročnosť tohto úkonu bude 30 až 50 minút. Nielen od nej, ale aj od inflácie, nákladovosti a primeranej miery zisku, sa bude odvíjať cena za tieto služby, ktorá bude regulované výmerom Ministerstva financií SR.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 781
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 364
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 064
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 115
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 198
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 197
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 256
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu