letu, ale aj každé slovo, ktoré si vymenia piloti na palube. Málokto vie, že čierna skrinka nie je čiernej farby, ale oranžovej a že ide len o prenesený názov.
Čierna skrinka je preto taká dôležitá, lebo pri vyšetrovaní každého leteckého nešťastia je potrebné určiť zodpovednosť. Ak bola príčinou havárie technická chyba, musí sa urobiť všetko pre to, aby sa nezopakovala a niekedy sú lietadlá zhodného typu vyradené z prevádzky. Čierna skrinka pozostáva zvyčajne z dvoch častí - prvá z nich premieňa údaje o lete do binárneho kódu, vyjadreného číslicami nula a jeden. Jej hlavnou súčasťou je palubný záznamový prístroj, ktorý na magnetickú pásku nahráva všetky zvuky v lietadle. Sú to rozhovory pilotov, ich hlásenia pri spojení s pozemným riadiacim strediskom, zvuky prístrojov. Zaznamenáva sa hlásenie alarmu, ale aj každé cvaknutie páčky, zvuky, ktoré vydávajú motory, prúdenie vzduchu atď. Tieto informácie sa zhromažďujú v druhej, chránenej časti. Prístroj FDR (Flying Data Recorder) ukladá na pásku údaje o ostatných parametroch letu ako napr. rýchlosť, výška, smer, stav motorov, zrýchlenie alebo spomalenie. Takýchto parametrov môže byť až tisíc. Dĺžka záznamu sa pohybuje medzi 25 - 120 hodinami.
Čierna skrinka je zabezpečená proti pôsobeniu vody - jej obsah môže byť pod vodou až jeden mesiac - a odoláva teplotám, vyšším ako tisíc stupňov Celzia. Na skrinke môže ležať teleso ťažšie tritisíc štyristokrát a znesie náraz predmetu o hmotnosti 250 kg. Aby ju mohli rýchlejšie objaviť, má vysielač a ten dáva vedieť o sebe vyše mesiaca pomocou zvukového signálu. Možno mnohých prekvapí miesto, kde býva uložená. Je to chvost lietadla, pretože táto časť býva po dopade lietadla najmenej poškodená.
Autor: MU/som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.