Korzár logo Korzár

Veľký humbug alebo divadlo pestrých farieb a dráždivých vôní?

Reklame v žiadnej forme či podobe neverí takmer 54 percent kupujúcich, pretože má zlú skúsenosť s tým, čo ten-ktorý reklamný produkt propagoval alebo

doslova vychvaľoval. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý v polovici februára na vzorke 589 respondentov uskutočnila reklamná a marketingová agentúra AB Market plus. Opýtanými v prieskume boli návštevníci vybraných obchodných domov, resp. väčších obchodných jednotiek v Košiciach, Prešove, Poprade a Michalovciach. Prieskum bol realizovaný technikou dotazníkov, pričom získané údaje boli "podporené" ešte krátkymi, doplňujúcimi štandardizovanými rozhovormi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že reklame a tomu, čo propaguje, viac-menej verí 21 percent respondentov a spomínaných takmer 54 percent (presne 53,7) reklame neverí, lebo sa na základe predchádzajúcej negatívnej skúsenosti cítia byť ňou oklamaní a podvedení. Jedenásť percent opýtaných, aj keď osobne nemalo negatívnu skúsenosť s propagovaným výrobkom či službou, považuje reklamu, aby sme citovali aspoň z niektorých odpovedí, iba za "pastvu pre oči" či "divadlo pestrých farieb a dráždivých vôní". V ďalších odpovediach sa vyskytli označenia ako "jeden veľký humbug", "prostriedok na oklamanie hlúpych a dôverčivých" a "absolútne nepotrebná vec, lebo dobré sa chváli samo a zlému nič nepomôže". Zvyšných 14,3 percenta respondetov sa nevedelo jednoznačne vyjadriť alebo nemá na nastolený problém vyhranený názor.

SkryťVypnúť reklamu

Z tej skupiny oslovených, ktorí uviedli, že reklamným trikom "naleteli", veľká časť priznala, že reklama v tom-ktorom konkrétnom prípade "do neba vychvaľovala" vlasnosti niektorého priam zázračného výrobku, no v skutočnosti "to bolo o ničom". Jeden z respondentov uviedol: "Často ide o bežné výrobky, ktoré sa od porovnateľných produktov iných výrobcov v podstate ničím nelíšia a ak sa aj líšia, tak len honosnejšou a nápaditejšou reklamou." V odpovediach sa vyskytovali rôzne pracie prášky, zubné pasty, ale aj tzv. liečebné pomôcky.

Viacero negatívne ladených odpovedí smerovalo k cestovným kanceláriám, ktoré v reklamných materiáloch ponúkajú "luxusné ubytovanie v hoteli vzdialenom len jeden kilometer od pláže a stravovanie formou švédskych stolov" a skutočnosť je pritom "úplne odlišná". Podľa jedného z respondentov "v nádherných prospektoch bol hotel deklarovanýako útulný v tichom, príjemnom prostredí a len na tvári miesta sme zistili, že to bol síce hotel, ale vôbec nie tichý a príjemný, lebo na jeho streche je pristávacia plocha, na ktorej pristávajú a štartujú heliktoptéry."

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako 59 percent oslovených v prieskume priznalo, že nepozná atribúty, ktoré v zmysle Zákona o reklame číslo 147/2001 Z. z. akýkoľvek reklamný produkt musí mať a ktoré naopak, ktoré nesmie obsahovať. V kontexte voľných odpovedí mali už v konkrétnejšie formulovanej otázke respondenti uviesť aspoň tri vlastnosti, ktoré podľa ich názoru reklama musí bezpodmienečne mať. Iba necelých deväť percent respondentov vedelo uviesť tri a viac atribútov, 26 percent uviedlo dve a 61 a pol percenta "trafilo" jednu z množstva požiadaviek kladených na reklamu príslušným zákonom. Zvyšných tri a pol percenta opýtaných nevedelo vlastnými slovami formulovať ani jednu zo všeobecných požiadaviek kladených na reklamu.

Pre úplnosť uveďme, že Zákon o reklame kladie na reklamné produkty viaceré jednoznačné požiadavky. Z tých najzávažnejších spomeňme aspoň tieto:

SkryťVypnúť reklamu

* reklama musí byť v súlade s dobrými mravmi a pravidlami hospodárskej súťaže,

* nesmie byť klamlivá,

* nesmie zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomomostí,

* nesmie znevažovať ľudskú dôstojnosť a urážať národnostné alebo náboženské cítenie,

* nesmie propagovať násilie, vandalizmus a vulgárnosť,

* nesmie zneužívať dôveru maloletých osôb,

* nesmie obsahovať výzvu pre deti, aby nabádali rodičov alebo iné osoby na nákup čohokoľvek,

* nesmie prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,

* nesmie prezentovať žiadne produkty ako prospešné zdraviu ľudí alebo zvierat, ak to nie je preukázané odborným posudkom,

* reklama dojčenských prípravkov nesmie obsahovať také vyobrazenie dojčaťa, ktorý by mohol

idealizovať užitie takéhoto výrobku, atď.

Z hľadiska spracovania výsledkov prieskumu realizovaného marketingovou a reklamnou agentúrou AB Market plus boli zaujímavé požiadavky opýtaných na to, aby štát vyvíjal tvrdší postih v prípadoch, ak reklama nespĺňa zákonom predpísané kritéria, teda ak je klamlivá, zavádzajúca a podobne. "Myslím si, že by stačilo len niekoľko dobrých, mastných, povedzme miliónových pokút na odstrašenie ostatných a hneď by sa mnohé vyriešilo," súdil jeden z respondentov. Nebol sám, lebo až 49,2 % opýtaných požadujú v prípadoch zavádzajúcej reklamy tvrdý postih od štátu, necelým dvadsiatim piatim percentám je obsah reklamy v podstate indiferentný a tvrdšie sankcie nepožadujú a zvyšných 25,8 % respondentov sa nevedelo jednoznačne vyjadriť.

Načim už len doplniť, že Zákon o reklame umožňuje za porušenie jeho ustanovení napariť až päťmiliónovú pokutu, ak sa preukáže, že reklama je klamlivá alebo zneužíva dôveru spotrebiteľa a nedostatok jeho životných skúseností a vedomostí.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 361
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 055
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 130
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 198
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 192
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 252
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu