Korzár logo Korzár

Nezrovnalosťami pri účtovaní kilometrov sa bude zaoberať prokuratúra aj polícia

Košice Skupina štyroch už bývalých vodičov Záchrannej služby Košice (ZS) podala na okresnú prokuratúru návrh na prešetrenie podozrenia z trestného

činu podvodu. Podľa sanitkárov, ktorí museli zo záchranky medzičasom odísť, sa ho malo dopustiť vedenie záchranky tým, že nariadilo vodičom písať a odhlasovať kilometre na každého pacienta zvlášť, čím vznikli škody poisťovniam, ktoré tieto cesty preplácajú. Sanitkári tvrdia, že napríklad ak brali v jednej sanitke troch pacientov z Košíc do Bratislavy, neevidovali skutočných 800 prejazdených kilometrov, ale na základe ústneho príkazu vedenia písali 800 kilometrov na každého osobitne, teda spolu 2400 kilometrov, ktoré následne dala záchranka poisťovniam preplatiť. Vznikol tak nesúlad medzi skutočne najazdenými kilometrami a tachometrom. Na pacientov sa údajne rozpisovali aj jazdy, ktoré s nimi nemali nič spoločné napríklad preprava materiálu, zamestnancov na služby a pod.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľkí sanitkári žiadali, aby im bol príkaz takto rozpisovať kilometre daný písomne, na čo im mal údajne námestník riaditeľa povedať, že ak to takto nebudú robiť, on im ukáže, ako sa píše výpoveď. "Vedúci dopravy nám nikdy nevrátil denné záznamy s tým, že sú zle napísané, keďže aj on bol pritom, keď bolo toto nariadenie vydané. Až po troch mesiacoch takéhoto rozpisovania zistil, že stav tachometra nesedí s denným záznamom. Nahlásil to námestníkovi a ten okamžite vyvodil sankcie voči siedmim vodičom," píšu vo svojom podnete sanitkári. Siedmi vodiči boli preradení na delené zmeny, pozastavili im osobné príplatky, dostali k náhrade vzniknutú škodu a štyria z nich, u ktorých škoda presiahla tri a pol tisíc, mali dostať výpovede. Napokon radšej prijali výpoveď dohodou. Sanitkári sa cítia ukrivdení a odvolávajú sa na to, že robili tak, ako im vedenie kázalo. Preto sa obrátili na prokuratúru. Vo svojom liste, ktorý zaslali na viacero príslušných orgánov, poukazujú aj na ďalšie záležitosti, ktoré podľa nich nie sú na záchranke úplne v poriadku .

SkryťVypnúť reklamu

O rozhovor sme preto požiadali riaditeľa ZS Košice MUDr. Ladislava Šimáka.

Ako to bolo s písaním kilometrov, je pravda, že mali vodiči príkaz rozpisovať ich na každého pacienta osobitne?

- Ako štátna príspevková organizácia sme povinní rešpektovať zákony a ako zdravotnícke zariadenie aj vyhlášky a nariadenia ministerstva zdravotníctva. Od prvého marca platí dátové rozhranie ministerstva, ktorým sa určuje spôsob rozpisovania kilometrov pre zdravotné poisťovne. Predtým, keď sme išli napríklad s tromi pacientmi do Bratislavy, vykazovali sme kilometre pomerne, teda sa najazdené kilometre rozdelili medzi nich. Teraz sa systém zmenil a každá poisťovňa chce, aby sme im vykázali skutočné kilometre na pacienta. Ale s tým, že oni nám preplácajú len polovicu alebo tretinu z najazdených kilometrov, aby nás dotlačili k vyťaženosti sanitiek. Čiže keď pôjdeme s tromi pacientmi do Bratislavy, každá poisťovňa nám preplatí 400 kilometrov, teda len cestu s pacientom. Dohromady je to 1200, ktoré účtujeme poisťovniam. Toto je nariadenie ministerstva zdravotníctva, ktoré je platné a teda ho zamestnancom nemusím dávať okrem toho ešte aj písomne ako nariadenie riaditeľa.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo poisťovne chcú vykázať skutočné kilometre, keď aj tak preplatia len polovicu alebo tretinu?

- Pretože predtým mali stále pocit, že doplácajú na inú poisťovňu. Bohužiaľ, nám diktujú podmienky poisťovne, my to nemôžeme meniť. To nie je môj výmysel. Vodičom, respektíve vedúcim skupín, sme to ikskrát vysvetlili. Problém je v tom, že oni túto situáciu využili. Oni mali nahlásiť na každého pacienta tieto kilometre, to je pravda, lenže do vozidlovej karty mali písať skutočne odjazdené kilometre. Oni si to však urobili tak, že si od toho marca do záznamu, podľa ktorého fasujú benzín, písali kilometre tak, ako pre poisťovňu. Na toto sme prišli bohužiaľ až po pol roku. Či už tie kilometre navyše najazdili, alebo dotočili tachometer, to už ja neviem. To sa ani nedá dokázať. Vedúci dopravy má v pracovnej náplni kontrolu odjazdených kilometrov a čerpania pohonných hmôt. Keďže na to pol roka vedúci dopravy neprišiel, tak som mu tiež dal výpoveď. Ja mám 80 vodičov, ak exemplárne nepotrestám tých štyroch, ktorým sme to dokázali, tak sa mi rozsype celá záchranka.

Ostatní teda jazdili v poriadku? Lebo podľa týchto štyroch takto rozpisovalo kilometre 99 percent vodičov...

- To rozprávajú oni. My sme ostatných nenačapali. Toto bola skupina diaľkarov, ktorí chodili na dlhé cesty a teda najmä oni mali možnosť takto si to dopisovať. Pol roka boli ticho a až keď ma poisťovňa upozornila, že sú tam nejaké divné kilometre, tak som dal urobiť kontrolu, ktorá zistila nezrovnalosti.

Ako má poisťovňa možnosť vykonávať kontroly?

- Oni v podstate nenašli nič. Vodiči sa bránia tým, že my sme takýto príkaz vydali, aby sme sa obohacovali na úkor poisťovní. Lenže všetky boli na kontrole a ani jedna nič podobné nezistila. Tu ide o obohacovanie sa jednotlivcov šoférov na úkor záchrannej služby. My sme to poisťovniam vykázali dobre, to oni to zle vykázali v denných záznamoch. Teda v dokladoch, na základe ktorých sa im vydávajú pohonné hmoty.

Je pravdou, že sa na pacientov rozpisovali aj kilometre, ktoré sa urobili pri prevoze materiálu, či rozvoze zamestnancov, čerpané pohonných hmôt a podobne?

- Každý materiál ide na meno nejakého pacienta, pre ktorého je určený. Ak ide o čerpanie benzínu, toto má vodič urobiť po ceste, keď sa napríklad vracia z nejakého výjazdu. Ak to robí inak, je to dôvod na to, aby som ho potrestal.

Opatrenie ministerstva zdravotníctva vstúpilo do platnosti vlani prvého marca. Prečo sa hneď po mesiaci neskontrolovali denné záznamy, aby sa zistilo, či vodiči píšu kilometre správne?

- Na to mám vedúceho, o ktorom som si myslel, že je na neho spoľahnutie. Nebolo, rozviazali sme s ním pracovný pomer. Pravdou je, že mal na to prísť skôr.

Ako si však vysvetliť, že vodiči, ktorí, ako hovoríte, okrádali záchranku, sami dávajú podnet na prokuratúru, aby sa prípadom zaoberala?

- Máme tu demokraciu. Oni však žijú v socializme a majú obrovský pocit krivdy. Dal som v tejto súvislosti podnet na políciu, aby prípad prešetrila ako podozrenie z neoprávneného obohacovania sa. My fungujeme ako verejná doprava a teda nemôžeme zamestnávať nikoho, kto je trestaný pre úmyselnú trestnú činnosť. Tu išlo o podozrenie z pokračujúceho trestného činu počas pol roka so škodou vyššou ako je minimálna mzda. Musíme si však počkať na verdikt súdu.

Nemohlo dôjsť len k nedorozumeniu, že váš príkaz rozpisovať kilometre osobitne kvôli poisťovniam oni pochopili tak, že ide o zápisy do knihy jázd?

- A ako potom vysvetlíte, že ostatní vodiči to pochopili dobre a písali kilometre správne? Išlo o jednu partiu, ktorá si tento systém vymyslela...

Vodiči nás upozornili na ďalšie záležitosti. Zdravotníctvo je poznačené akútnym nedostatkom financií, záchranka si však postavila nový objekt za 14 miliónov...

- Budova, kde sedia vodiči a kde máme sklady, stála 12 miliónov a ani korunu sme nedostali zo štátneho rozpočtu. Dovtedajšie priestory v drevenom baraku boli nevyhovujúce. Peniaze sme získali z odpisov, z vlastných zdrojov a od sponzorov.

Čo tenisový kurt údajne za milión korún?

- Stavali sme ho svojpomocne za pomoci sponzorov. Iniciatívu zamestnancov, ktorí pomáhali, samozrejme zosobňujem v odmenách. Náklady na kurt, aj keď ono to ťažko nazvať kurtom, však ani zďaleka nedosahujú milión korún ani pri stavbe na kľúč. Túto betónovú plochu sme urobili vzadu za hangárom, kde bola džungľa a chodili nám tam zlodeji. Viackrát nám poškodili vrtuľník, čo stálo stovky tisíc na opravy. Investovali sme aj do elektronickej ochrany hangáru, niečo som dostal z ministerstva financií z lotérií. Plochu sme postavili aj kvôli tomu, že záchranári okrem vzdelania potrebujú aj pre výkon svojho povolania kondičku a ja sa im pre jej udržanie snažím vytvoriť podmienky. Plocha bude mať viacúčelové využitie na rôzne športy, ale v prípade potreby aj ako odstavná plocha pre vozidlá..

Pri hangári má byť aj jazierko pre rybičky za stotisíc...

- Panebože, ešte aj toto niekomu vadí, že tam naši chlapci makali ako otroci? Pri hangári nemáme vodu, sú tam cisterny s tonami pohonných látok. Keby to začalo horieť, nie je to ako uhasiť. Jediná záchrana je vtedy skočiť do jazierka. Je to protipožiarna nádrž, len s estetickejším dizajnom a zároveň jediný zdroj vody v okolí. Ja som zaplatil len cement a štrk, vodu už dodá pánboh zo strechy hangára.

Vraj ste štyrikrát rozbili služobné auto...

- Raz som urobil škodu za pár tisíc, trikrát mi moje auto nabúrali moji zamestnanci.

A kúpili ste si nové za pol milióna.

- Ako riaditeľ takejto organizácie mám zo zákona nárok na auto do výšky 800-tisíc korún. Kúpil som si Fabiu, ktorá nestála ani pol milióna. Ušetril som teda štátu 300-tisíc. Ani šoféra nemám, hoci mám na neho nárok.

Kúpili ste autobus Iveco za tri milióny, ktorý údajne nie je využitý a pritom by sa mohol využiť na komerčné účely.

- Autobus vykonáva medziústavnú dopravu, je využívaný a je potrebný napríklad pre prípad hromadného nešťastia. Možnosť poskytnúť ho na komerčné účely nemá oporu v zákone, musíme ho mať kedykoľvek k dipozícii.

Konkurzy na stavebné práce vraj vyhrávajú stále tie isté firmy...

- Stále vypisujeme výberové konania, kde je najdôležitejším kritériom cena. Pri stavbe budovy pre vodičov však v prvom kole prišli aj firmy s tak nízkymi ponukami, keďže sa stavebné firmy o zákazky bijú, že tak nízka cena bola zjavne nereálna a museli sme vypísať druhé kolo. V zmysle zákona sme vylúčili najnižšiu a najvyššiu ponuku a vybrali sme tú, ktorá bola najbližšie k projektovaným nákladom. S prácou tejto firmy sme veľmi spokojní a budem rád, keď pre nás budú robiť aj inokedy.

Na pohonné hmoty máte podpísanú zmluvu s jedinou firmou, ktorá má vraj najdrahší benzín v meste, aj tak sa však musí tankovať u nich.

- V zmysle zákona sme vypísali výberové konanie na dodávku pohonných hmôt, ktorého sa zúčastnila iba táto firma, ktorá splnila požadované kritériá.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 396
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 086
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 662
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 408
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 139
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 206
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 143
  1. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  4. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  5. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  6. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 776
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 042
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 374
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 299
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 10 886
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 603
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 514
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 078
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  4. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  5. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  6. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 97 776
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 042
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 374
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 299
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 10 886
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 603
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 514
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 078
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu