Korzár logo Korzár

Nezrovnalosťami pri účtovaní kilometrov sa bude zaoberať prokuratúra aj polícia

Košice Skupina štyroch už bývalých vodičov Záchrannej služby Košice (ZS) podala na okresnú prokuratúru návrh na prešetrenie podozrenia z trestného

činu podvodu. Podľa sanitkárov, ktorí museli zo záchranky medzičasom odísť, sa ho malo dopustiť vedenie záchranky tým, že nariadilo vodičom písať a odhlasovať kilometre na každého pacienta zvlášť, čím vznikli škody poisťovniam, ktoré tieto cesty preplácajú. Sanitkári tvrdia, že napríklad ak brali v jednej sanitke troch pacientov z Košíc do Bratislavy, neevidovali skutočných 800 prejazdených kilometrov, ale na základe ústneho príkazu vedenia písali 800 kilometrov na každého osobitne, teda spolu 2400 kilometrov, ktoré následne dala záchranka poisťovniam preplatiť. Vznikol tak nesúlad medzi skutočne najazdenými kilometrami a tachometrom. Na pacientov sa údajne rozpisovali aj jazdy, ktoré s nimi nemali nič spoločné napríklad preprava materiálu, zamestnancov na služby a pod.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľkí sanitkári žiadali, aby im bol príkaz takto rozpisovať kilometre daný písomne, na čo im mal údajne námestník riaditeľa povedať, že ak to takto nebudú robiť, on im ukáže, ako sa píše výpoveď. "Vedúci dopravy nám nikdy nevrátil denné záznamy s tým, že sú zle napísané, keďže aj on bol pritom, keď bolo toto nariadenie vydané. Až po troch mesiacoch takéhoto rozpisovania zistil, že stav tachometra nesedí s denným záznamom. Nahlásil to námestníkovi a ten okamžite vyvodil sankcie voči siedmim vodičom," píšu vo svojom podnete sanitkári. Siedmi vodiči boli preradení na delené zmeny, pozastavili im osobné príplatky, dostali k náhrade vzniknutú škodu a štyria z nich, u ktorých škoda presiahla tri a pol tisíc, mali dostať výpovede. Napokon radšej prijali výpoveď dohodou. Sanitkári sa cítia ukrivdení a odvolávajú sa na to, že robili tak, ako im vedenie kázalo. Preto sa obrátili na prokuratúru. Vo svojom liste, ktorý zaslali na viacero príslušných orgánov, poukazujú aj na ďalšie záležitosti, ktoré podľa nich nie sú na záchranke úplne v poriadku .

SkryťVypnúť reklamu

O rozhovor sme preto požiadali riaditeľa ZS Košice MUDr. Ladislava Šimáka.

Ako to bolo s písaním kilometrov, je pravda, že mali vodiči príkaz rozpisovať ich na každého pacienta osobitne?

- Ako štátna príspevková organizácia sme povinní rešpektovať zákony a ako zdravotnícke zariadenie aj vyhlášky a nariadenia ministerstva zdravotníctva. Od prvého marca platí dátové rozhranie ministerstva, ktorým sa určuje spôsob rozpisovania kilometrov pre zdravotné poisťovne. Predtým, keď sme išli napríklad s tromi pacientmi do Bratislavy, vykazovali sme kilometre pomerne, teda sa najazdené kilometre rozdelili medzi nich. Teraz sa systém zmenil a každá poisťovňa chce, aby sme im vykázali skutočné kilometre na pacienta. Ale s tým, že oni nám preplácajú len polovicu alebo tretinu z najazdených kilometrov, aby nás dotlačili k vyťaženosti sanitiek. Čiže keď pôjdeme s tromi pacientmi do Bratislavy, každá poisťovňa nám preplatí 400 kilometrov, teda len cestu s pacientom. Dohromady je to 1200, ktoré účtujeme poisťovniam. Toto je nariadenie ministerstva zdravotníctva, ktoré je platné a teda ho zamestnancom nemusím dávať okrem toho ešte aj písomne ako nariadenie riaditeľa.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo poisťovne chcú vykázať skutočné kilometre, keď aj tak preplatia len polovicu alebo tretinu?

- Pretože predtým mali stále pocit, že doplácajú na inú poisťovňu. Bohužiaľ, nám diktujú podmienky poisťovne, my to nemôžeme meniť. To nie je môj výmysel. Vodičom, respektíve vedúcim skupín, sme to ikskrát vysvetlili. Problém je v tom, že oni túto situáciu využili. Oni mali nahlásiť na každého pacienta tieto kilometre, to je pravda, lenže do vozidlovej karty mali písať skutočne odjazdené kilometre. Oni si to však urobili tak, že si od toho marca do záznamu, podľa ktorého fasujú benzín, písali kilometre tak, ako pre poisťovňu. Na toto sme prišli bohužiaľ až po pol roku. Či už tie kilometre navyše najazdili, alebo dotočili tachometer, to už ja neviem. To sa ani nedá dokázať. Vedúci dopravy má v pracovnej náplni kontrolu odjazdených kilometrov a čerpania pohonných hmôt. Keďže na to pol roka vedúci dopravy neprišiel, tak som mu tiež dal výpoveď. Ja mám 80 vodičov, ak exemplárne nepotrestám tých štyroch, ktorým sme to dokázali, tak sa mi rozsype celá záchranka.

Ostatní teda jazdili v poriadku? Lebo podľa týchto štyroch takto rozpisovalo kilometre 99 percent vodičov...

- To rozprávajú oni. My sme ostatných nenačapali. Toto bola skupina diaľkarov, ktorí chodili na dlhé cesty a teda najmä oni mali možnosť takto si to dopisovať. Pol roka boli ticho a až keď ma poisťovňa upozornila, že sú tam nejaké divné kilometre, tak som dal urobiť kontrolu, ktorá zistila nezrovnalosti.

Ako má poisťovňa možnosť vykonávať kontroly?

- Oni v podstate nenašli nič. Vodiči sa bránia tým, že my sme takýto príkaz vydali, aby sme sa obohacovali na úkor poisťovní. Lenže všetky boli na kontrole a ani jedna nič podobné nezistila. Tu ide o obohacovanie sa jednotlivcov šoférov na úkor záchrannej služby. My sme to poisťovniam vykázali dobre, to oni to zle vykázali v denných záznamoch. Teda v dokladoch, na základe ktorých sa im vydávajú pohonné hmoty.

Je pravdou, že sa na pacientov rozpisovali aj kilometre, ktoré sa urobili pri prevoze materiálu, či rozvoze zamestnancov, čerpané pohonných hmôt a podobne?

- Každý materiál ide na meno nejakého pacienta, pre ktorého je určený. Ak ide o čerpanie benzínu, toto má vodič urobiť po ceste, keď sa napríklad vracia z nejakého výjazdu. Ak to robí inak, je to dôvod na to, aby som ho potrestal.

Opatrenie ministerstva zdravotníctva vstúpilo do platnosti vlani prvého marca. Prečo sa hneď po mesiaci neskontrolovali denné záznamy, aby sa zistilo, či vodiči píšu kilometre správne?

- Na to mám vedúceho, o ktorom som si myslel, že je na neho spoľahnutie. Nebolo, rozviazali sme s ním pracovný pomer. Pravdou je, že mal na to prísť skôr.

Ako si však vysvetliť, že vodiči, ktorí, ako hovoríte, okrádali záchranku, sami dávajú podnet na prokuratúru, aby sa prípadom zaoberala?

- Máme tu demokraciu. Oni však žijú v socializme a majú obrovský pocit krivdy. Dal som v tejto súvislosti podnet na políciu, aby prípad prešetrila ako podozrenie z neoprávneného obohacovania sa. My fungujeme ako verejná doprava a teda nemôžeme zamestnávať nikoho, kto je trestaný pre úmyselnú trestnú činnosť. Tu išlo o podozrenie z pokračujúceho trestného činu počas pol roka so škodou vyššou ako je minimálna mzda. Musíme si však počkať na verdikt súdu.

Nemohlo dôjsť len k nedorozumeniu, že váš príkaz rozpisovať kilometre osobitne kvôli poisťovniam oni pochopili tak, že ide o zápisy do knihy jázd?

- A ako potom vysvetlíte, že ostatní vodiči to pochopili dobre a písali kilometre správne? Išlo o jednu partiu, ktorá si tento systém vymyslela...

Vodiči nás upozornili na ďalšie záležitosti. Zdravotníctvo je poznačené akútnym nedostatkom financií, záchranka si však postavila nový objekt za 14 miliónov...

- Budova, kde sedia vodiči a kde máme sklady, stála 12 miliónov a ani korunu sme nedostali zo štátneho rozpočtu. Dovtedajšie priestory v drevenom baraku boli nevyhovujúce. Peniaze sme získali z odpisov, z vlastných zdrojov a od sponzorov.

Čo tenisový kurt údajne za milión korún?

- Stavali sme ho svojpomocne za pomoci sponzorov. Iniciatívu zamestnancov, ktorí pomáhali, samozrejme zosobňujem v odmenách. Náklady na kurt, aj keď ono to ťažko nazvať kurtom, však ani zďaleka nedosahujú milión korún ani pri stavbe na kľúč. Túto betónovú plochu sme urobili vzadu za hangárom, kde bola džungľa a chodili nám tam zlodeji. Viackrát nám poškodili vrtuľník, čo stálo stovky tisíc na opravy. Investovali sme aj do elektronickej ochrany hangáru, niečo som dostal z ministerstva financií z lotérií. Plochu sme postavili aj kvôli tomu, že záchranári okrem vzdelania potrebujú aj pre výkon svojho povolania kondičku a ja sa im pre jej udržanie snažím vytvoriť podmienky. Plocha bude mať viacúčelové využitie na rôzne športy, ale v prípade potreby aj ako odstavná plocha pre vozidlá..

Pri hangári má byť aj jazierko pre rybičky za stotisíc...

- Panebože, ešte aj toto niekomu vadí, že tam naši chlapci makali ako otroci? Pri hangári nemáme vodu, sú tam cisterny s tonami pohonných látok. Keby to začalo horieť, nie je to ako uhasiť. Jediná záchrana je vtedy skočiť do jazierka. Je to protipožiarna nádrž, len s estetickejším dizajnom a zároveň jediný zdroj vody v okolí. Ja som zaplatil len cement a štrk, vodu už dodá pánboh zo strechy hangára.

Vraj ste štyrikrát rozbili služobné auto...

- Raz som urobil škodu za pár tisíc, trikrát mi moje auto nabúrali moji zamestnanci.

A kúpili ste si nové za pol milióna.

- Ako riaditeľ takejto organizácie mám zo zákona nárok na auto do výšky 800-tisíc korún. Kúpil som si Fabiu, ktorá nestála ani pol milióna. Ušetril som teda štátu 300-tisíc. Ani šoféra nemám, hoci mám na neho nárok.

Kúpili ste autobus Iveco za tri milióny, ktorý údajne nie je využitý a pritom by sa mohol využiť na komerčné účely.

- Autobus vykonáva medziústavnú dopravu, je využívaný a je potrebný napríklad pre prípad hromadného nešťastia. Možnosť poskytnúť ho na komerčné účely nemá oporu v zákone, musíme ho mať kedykoľvek k dipozícii.

Konkurzy na stavebné práce vraj vyhrávajú stále tie isté firmy...

- Stále vypisujeme výberové konania, kde je najdôležitejším kritériom cena. Pri stavbe budovy pre vodičov však v prvom kole prišli aj firmy s tak nízkymi ponukami, keďže sa stavebné firmy o zákazky bijú, že tak nízka cena bola zjavne nereálna a museli sme vypísať druhé kolo. V zmysle zákona sme vylúčili najnižšiu a najvyššiu ponuku a vybrali sme tú, ktorá bola najbližšie k projektovaným nákladom. S prácou tejto firmy sme veľmi spokojní a budem rád, keď pre nás budú robiť aj inokedy.

Na pohonné hmoty máte podpísanú zmluvu s jedinou firmou, ktorá má vraj najdrahší benzín v meste, aj tak sa však musí tankovať u nich.

- V zmysle zákona sme vypísali výberové konanie na dodávku pohonných hmôt, ktorého sa zúčastnila iba táto firma, ktorá splnila požadované kritériá.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu