viacnásobný majster Českej republiky v automobilových pretekoch na okruhoch a majster Európy pretekov automobilov do vrchu, pozbieral na okruhoch rad vavrínov, je dvojnásobným majstrom v pohároch značiek Ford Fiesta Cup a Škoda Octavia Cup. Dvadsaťročný syn Jan začínal podobne ako jeho otec pred ôsmimi rokmi na motokárach (v roku 1998 si vybojoval na medzinárodných majstrovstvách motokár 2. miesto ICA - 100) a po čase prešiel k "ozajstným" autám. Hneď v premiérovom roku na okruhoch získal druhé miesto vo Ford Fiesta Cupe. V nasledujúcej sezóne už nenašiel premožiteľa a pridal ešte prvenstvo v pohári Matador Škoda Pick up Free Style. Vlani zvíťazil v prestížnom pohárovom seriáli Škoda Octavia Cup, ale stále viac sa hlásila láska k rely.
Všetko sa to začalo celkom nenápadne. Pred dvoma rokmi dostali otec a syn Kopeckí ponuku ísť v rámci zlínskej Barum rally ako predjazdci. Za volantom tristokoňového Mitsubishi sedel otec, Jan ešte len zbieral odvahu, bol však do takej miery očarený krásou rely, že vlani začal striedať rely s okruhmi a tohto roku sa upísal rely už úplne. Vo svojej premiérovej sezóne štartoval najmä v rámci majstrovstiev Českej republiky na jednodňových šprintrely so Škodou Octavia a hneď si vybojoval majstrovský titul v skupine A do 2000 cm3 a striebro v dvojkolkách. Tohto roku rozšíril Jan Kopecký plejádu jazdcov súťažných špeciálov kategórie World Rally Car. Vo farbách Matadoru Pneu Sport Teamu štartuje s výkonnou Toyotou Corollou WRC. Vo svojom tohtoročnom programe má posádka Jan Kopecký - Filip Schovánek dovedna 11 domácich a zahraničných štartov. Okrem siedmich pretekov medzinárodných majstrovstiev Českej republiky ich uvidíme aj na dvoch slovenských podujatiach (prvým je Rallye Matador Tatry). Vrcholom sezóny bude potom koncom augusta Deutschland rally, desiate preteky majstrovstiev sveta. Tandem Matador Pneu Sport Teamu absolvoval úspešne prvé ostré kilometre s novou technikou na Rallyšou v Bloviciach, (skončili absolútne na 5. mieste), minulý víkend štartovali na Rally Šumava. Pred 33. ročníkom Rallye Matador Tatry sme mladému českému pretekárovi položili niekoľko otázok.
Aké boli vaše motoristické začiatky a čo ovplyvnilo vaše rozhodnutie kráčať v stopách svojho otca?
"Pretekať som začal na motokárach ako jedenásťročný. Vtedy som sa aj po prvý raz otca opýtal, či by som si mohol vyskúšať automobilové preteky. On mi to umožnil a tým sa vlastne začala moja kariéra."
Vlani ste sa po prvý raz objavili aj na pretekoch rely. Čo motivovalo tento krok?
"K rely som sa po prvý raz dostal v roku 2000, ke)d sme sa s otcom zúčastnili na Barum rally ako predjazdci. Pretekanie v rýchlostných skúškach sa mi veľmi páčilo a do ďalšej sezóny sa mi podarilo presvedčiť otca, aby som si ich mohol vyskúšať naplno. Postavili sme Škodu Octavia a štartovali na niekoľkých súťažiach."
Slovenskí fanúšikovia vás po prvý raz mohli "naživo" vidieť v rámci vlaňajšej Rallye Matador Tatry, kde vás v dobre rozbehnutých pretekoch zradila technika. Ako si spomínate na svoj premiérový slovenský štart?
"Mám naň dva uhly pohľadu. Preteky sa mi veľmi páčili, išli sme rýchlo, pohybovali sa na čelných priečkach a viedli skupinu F2. Žiaľ, na druhý deň ráno sme skončili hneď v uzavretom parkovisku, pretože sa nám nepodarilo naštartovať auto."
Už vlani sa svojím spôsobom začala formovať vaša spolupráca s Matador Pneu Sport Teamom. Ako nej došlo a čo podľa vášho názoru rozhodlo pre vás?
"Matador vyrába výborné pneumatiky pre preteky na okruhoch, ktoré som jazdil až do vlaňajšej sezóny. Používajú sa nielen v Škoda Octavia Cupe, avšak práve v tomto seriáli sme ich s otcom testovali už v roku 2000. V nasledujúcom ročníku ma Matador podporil finančne i materiálne, a ja som sa stal absolútnym víťazom celého seriálu. V poslednom období začal Matador vyrábať pretekárske pneumatiky aj pre rely a ja by som si želal, aby sme ich mohli používať aj na takom rýchlom aute, s akým tohto roku jazdím, teda WRC. Navyše, v spomínanej firme je mnoho ľudí, ktorí fandia motoristickému športu a robia pre neho veľa. To je pre mňa ako pre športovca veľmi lákavé, pretože takáto spolupráca vždy prináša svoje ovocie."
Na 33. ročníku Rallye Matador Tatry budete v úlohe domácej posádky. Aké sú vaše ambície?
"Dôjsť do cieľa."
Ktorý zo súperov vám vlani najviac padol do oka?
"Na Slovensku som, žiaľ, štartoval len raz, ale myslím si, že máte krásne rýchlostné skúšky. Veľmi pekne išiel Tibor Cserhalmi."
Tohto roku máte pomerne náročnú sezónu. Aké ciele ste si v nej vytýčili?
"V prvom rade sa chcem poriadne zoznámiť s vozidlom najvyššej špecifikácie WRC, spoľahlivo ho viesť a stíhať českú i slovenskú špičku,"
Vaša absolútna méta?
"Pravidelne štartovať na majstrovstvách sveta..."
Aké sú podľa vášho názoru vaše dobré a zlé vlastnosti?
"Snáď by ma mal ohodnotiť niekto iný. Myslím si, že nie som nervózny, avšak na druhej strane som občas lenivý."
Skúste sa charakterizovať za volantom...
"V aute sa snažím sústrediť len a len na jazdu a veci, ktoré s ňou súvisia, napríklad neurobiť chybu. Na druhej strane, som tiež "iba" človek.
Kde a ako sa začala vaša spolupráca navigátorom s Filipom Schovánkom?
"Práve vlani na 32. Rallye Matador tatry. Vážim si ho ako dobrého spolujazdca najmä kvôli profesionálnemu prístupu k veci."
Máte obľúbené jedlo či nápoj?
"Bez konkurencie sú to mamkine francúzske zemiaky a mám rád jahodový džús."
Ako vnímate vyjadrenia médií i odborníkov, že ste po Romanovi Krestovi jedným z najväčších súčasných českých talentov?
"Domnievam sa, že nádejných talentov je viac, avšak nie každý má šancu prejaviť sa."
Ako znášate popularitu, ktorú tento šport so sebou prináša?
"Rely je veľmi populárny šport, a to je len dobre. Ja osobne by som sa chcel poďakovať všetkým fanúšikom za ich podporu."
Ktorá negatívna ľudská vlastnosť vás dokáže nahnevať?
"Nemám rád namyslených ľudí."
Vaše jazdecké krédo?
"Pretekanie = ísť rýchlo a presne".
Kto z vášho najbližšieho okolia je vaším najväčším fanúšikom?
"Viac ako maximálne ma podporuje môj otec a ja som mu za to veľmi vďačný. Fandí mi však celá moja rodina."
Minulý víkend ste štartovali na Rally Šumava, kde vás po vynikajúcom štarte z ďalšieho diania odstavila havária. Ako by ste stručne zhodnotili vaše vystúpenie na tomto podujatí?
"20. Rally Šumava sa pre nás začala veľmi dobre, veď po úvodnej etape sme nocovali na 2. mieste absolútneho poradia. Žiaľ, na druhý deň sme havarovali tesne pred cieľom v poradí druhej rýchlostnej skúšky. Miesto havárie som podcenil v rozpise, na mieste, kde bolo treba brzdiť, som išiel ešte naplno. Nedobrzdil som do pravej zákruty a čelne som "trafil" do domu. Nesplnil som tak svoj sľub - dôjsť do cieľa - a toto odstúpenie si budem ešte dlho pamätať."
Autor: ena
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.