Korzár logo Korzár

Štúdie naznačujú trendy

Zatiaľ čo nové sériové modely, ktoré automobilky vystavujú na autosalónoch, sa nakoniec stanú viac či menej všedným javom na našich cestách, unikátne

štúdie v podstate nikdy nezovšedňejú. Pravda, nie je štúdia ako štúdia - niekedy je za štúdiu označené vozidlo, ktoré sa potom v prakticky nezmenenej podobe dostane do výroby ako sériový model a ktoré by sme v minulosti nazvali jednoducho prototypom (príkladom môže byť štúdia Škoda Montreux, od ktorej sériový model Superb prakticky neodlišuje). Tak či onak, štúdie predstavujú určitý barometer trendov vo vývoji osobných automobilov. O niektorých štúdiách, ktoré boli vystavené na nedávnom ženevskom autosalóne, sme informovali už pred otvorením autosalónu (boli to napríklad športové Peugeoty RC či "naťahovacie" Presto švajčiarskej firmy Rinderkencht), ďalšie sme spomenuli v prvej reportáži zo Ženevy. Dnes predstavíme niekoľko ďalších koncepčných vozidiel, predstavených na 72. medzinárodnom autosalóne v Ženeve.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za jednu z najkrajších štúdií, ktoré sme v Ženeve videli, možno považovať šúdiu Alfa Romeo Brera, vystavenú na stánku talianskej dizajnérskej firmy Italdesign-Giugiaro. Brera je na prvý pohľad "alfaromeovské" kupé, kombinujúce moderné dynamické línie s klasickými štylistickými prvkami (je to napríklad typická maska chladiča). Toto vozidlo s 2+2 miestami má klasické usporiadanie pohonu s vpredu uloženým motorom, poháňajúcim zadné kolesá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2595 mm a je dlhé 4388 mm. Pohonnú jednotku tvorí vidlicový osemvalec, odvodený od 4,2-litrového motora, poháňajúceho nové Maserati Coupé (to je tiež Giugiarovým dielom). Šesťstupňová sekvenčná prevodovka je umiestnená vzadu, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti medzi obe nápravy. Toto kupé, ktorého dvere sú zavesené na jedinom závese a otvárajú sa šikmo nahor, je pravdepodobne predobrazom sériového športového kupé Alfa Romeo, ohláseného na koniec roka 2003. K sériovému modelu má zrejme veľmi blízko štúdia espace Concept, ktorú vo svojej expozícii predstavila firma Renault. Nový Espace bude mať na rozdiel od doterajšieho modelu samonosnú karosériu, pričom kvôli zníženiu hmotnosti budú niektoré časti zhotovené z hliníka. Espace novej generácie je postavený na podvozkovej plošine modelu Vel Satis a bude sa dodávať v normálnej (dĺžka 467 cm) a predĺženej verzii (487 cm). Na rovnej podlahe sú koľajničky, umožňujúce individuálne ukotvenie až siedmich sedadiel a variabilné usporiadanie interiéru podľa počtu prepravovaných osôb a množstva batožín či iného nákladu. Za príplatok sa bude Espace dodávať s odsuvnou sklenenou strechou, ktorá je svojou plochou 2,16 m2 najväčšia na svete. Novinkou v sortimente šiestich motorov (tri vznetové) je trojlitrový vidlicový turbodieselový šesťvalec výkonu 130 kW, ktorý je výrobkom japonskej firmy Isuzu. Ďalším "predsériovým" exponátom v Ženeve bol elegantný malý van Opel Concept M, ktorý sa svojou veľkosťou zaraďuje medzi sériové vany Agila a Zafira. Van Concept M je postavený na podvozku s rázvorom 2630 mm a je dlhý 405 cm a široký 178 cm. Vo variabilne usporiadateľnom interiéri môžu pohodlne cestovať štyri osoby. Pohonnú jednotku tohto vanu, ktorý sa temer určite bude sériovo vyrábať, tvorí 1,6-litrový prepĺňaný motor výkonu 110 kW, spaľujúci stlačený zemný plyn. Výkon motora sa na predné kolesá prenáša prostredníctvom automatizovanej manuálnej prevodovky Easytronic. Van zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 202 km/h. Z ekologického hľadiska je dôležité to, že motor spaľujúci zemný plyn produkuje asi o 30% menej kysličníka uhličitého než klasický benzínový motor. Talianska firma Bertone oslavuje 90. výročie svojho založenia koncepčným vozidlom Novanta, ktoré kombinuje odvážny dizajn s najmodernejšími technickými riešeniami. Novanta sa vyznačuje asymetrickým dizajnom, pretože na pravej strane má dvoje dverí a na ľavej len jedny. Toto vozidlo je vystrojené elektromechanickým systémom ovládania (v zahraničí sa takýto systém nazýva drive-by-wire, čiže doslova "riadenie po drôte"), ktorý nevyžaduje mechanické (stĺpik volantu) či hydraulické (brzdové potrubie) medzi ovládacími členmi a výkonnými prvkami. V podstate všetky ovládacie prvky sú sústredené v jedinom ovládači, ktorým vodič riadi vozidlo, zrýchľuje aj brzdí. Tento ovládač, nazvaný guida, je umiestnený na konzole, ktorú možno sklopiť do ľavých dverí. Elektromechanický systém bol vyvinutý v spolupráci s firmou SKF. Vozidlo je vystrojené dvojitou elektrickou sústavou, z ktorých jedna pracuje s klasickým napätím 12 V, druhá s napätím 42 V. Na pohon Novanty slúži trojlitrový vidlicový šesťvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorého maximálny výkon je 147 kW. Vozidlo jazdí na 20-palcových kolesách a je dlhé 4450 mm, vysoké 1450 mm a široké 1800 mm. Koncepčné vozidlo, ktoré je pokusom o ultraúsporný kompaktný automobil, predstavila v Ženeve japonská firma Daihatsu. Toto vozidlo má označenie UFE, čo znamená Ultra Fuel Economy, čiže ultranízka sporeba paliva. K mimoriadnej nízkej spotrebe tejto štúdie prispieva niekoľko faktoro

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z najzaujímavejších koncepčných vozidiel, predstavených na tohtoročnom ženevskom autosalóne, bolo vozidlo Infidel, navrhnuté indickým dizajnérskym štúdiom Dilip Chhabria Design. Toto štúdio, založené pred ôsmimi rokmi, zamestnáva dnes vyše 200 dizajnérov, inžinierov a iných špecialistov a stihlo už postaviť vyše 400 koncepčných vozidiel. Zákazníkmi tohto štúdia sútaké známe automobilky, akými sú Ford, Toyota, Fiat, Tata či Suzuki. Prototypové dielne štúdia pracujú neuveriteľne rýchlo - napríklad štúdia Infidel bola postavená za 90 dní od vzniku koncepcie. Koncepčné vozidlo Infidel je superšportový automobil, postavený na modifikovanej podvozkovej plošine Toyota s rázvorom 2642 mm. Dvomi turbodúchadlami prepĺňaný motor (nie sú o ňom známe žiadne bližšie údaje) je uložený pred zadnou nápravou. Dizajn tohto vozidla, jazdiaceho na 19-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, bol evidentne inšpirovaný cestným superšportovým automobilom McLaren. Niektoré ďalšie štúdie tohto špičkového indického dizajnérskeho centra sú také zaujímavé, že ich predstavíme niekedy inokedy. Z ďalších v Ženeve predstavených koncepčných vozidiel možno spomenúť Nissan Yanya, Toyotu POD, Tata MPV, Karmann Transfomer, Ladu Carat, Fioravanti Yak či Mazdu MX Sport Runabout - k niektorým z nich sa ešte na budúcich motostranách vrátime.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ženeva

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 592
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 114
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 687
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 853
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 157
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 936
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu