štúdie v podstate nikdy nezovšedňejú. Pravda, nie je štúdia ako štúdia - niekedy je za štúdiu označené vozidlo, ktoré sa potom v prakticky nezmenenej podobe dostane do výroby ako sériový model a ktoré by sme v minulosti nazvali jednoducho prototypom (príkladom môže byť štúdia Škoda Montreux, od ktorej sériový model Superb prakticky neodlišuje). Tak či onak, štúdie predstavujú určitý barometer trendov vo vývoji osobných automobilov. O niektorých štúdiách, ktoré boli vystavené na nedávnom ženevskom autosalóne, sme informovali už pred otvorením autosalónu (boli to napríklad športové Peugeoty RC či "naťahovacie" Presto švajčiarskej firmy Rinderkencht), ďalšie sme spomenuli v prvej reportáži zo Ženevy. Dnes predstavíme niekoľko ďalších koncepčných vozidiel, predstavených na 72. medzinárodnom autosalóne v Ženeve.
Za jednu z najkrajších štúdií, ktoré sme v Ženeve videli, možno považovať šúdiu Alfa Romeo Brera, vystavenú na stánku talianskej dizajnérskej firmy Italdesign-Giugiaro. Brera je na prvý pohľad "alfaromeovské" kupé, kombinujúce moderné dynamické línie s klasickými štylistickými prvkami (je to napríklad typická maska chladiča). Toto vozidlo s 2+2 miestami má klasické usporiadanie pohonu s vpredu uloženým motorom, poháňajúcim zadné kolesá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2595 mm a je dlhé 4388 mm. Pohonnú jednotku tvorí vidlicový osemvalec, odvodený od 4,2-litrového motora, poháňajúceho nové Maserati Coupé (to je tiež Giugiarovým dielom). Šesťstupňová sekvenčná prevodovka je umiestnená vzadu, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti medzi obe nápravy. Toto kupé, ktorého dvere sú zavesené na jedinom závese a otvárajú sa šikmo nahor, je pravdepodobne predobrazom sériového športového kupé Alfa Romeo, ohláseného na koniec roka 2003. K sériovému modelu má zrejme veľmi blízko štúdia espace Concept, ktorú vo svojej expozícii predstavila firma Renault. Nový Espace bude mať na rozdiel od doterajšieho modelu samonosnú karosériu, pričom kvôli zníženiu hmotnosti budú niektoré časti zhotovené z hliníka. Espace novej generácie je postavený na podvozkovej plošine modelu Vel Satis a bude sa dodávať v normálnej (dĺžka 467 cm) a predĺženej verzii (487 cm). Na rovnej podlahe sú koľajničky, umožňujúce individuálne ukotvenie až siedmich sedadiel a variabilné usporiadanie interiéru podľa počtu prepravovaných osôb a množstva batožín či iného nákladu. Za príplatok sa bude Espace dodávať s odsuvnou sklenenou strechou, ktorá je svojou plochou 2,16 m2 najväčšia na svete. Novinkou v sortimente šiestich motorov (tri vznetové) je trojlitrový vidlicový turbodieselový šesťvalec výkonu 130 kW, ktorý je výrobkom japonskej firmy Isuzu. Ďalším "predsériovým" exponátom v Ženeve bol elegantný malý van Opel Concept M, ktorý sa svojou veľkosťou zaraďuje medzi sériové vany Agila a Zafira. Van Concept M je postavený na podvozku s rázvorom 2630 mm a je dlhý 405 cm a široký 178 cm. Vo variabilne usporiadateľnom interiéri môžu pohodlne cestovať štyri osoby. Pohonnú jednotku tohto vanu, ktorý sa temer určite bude sériovo vyrábať, tvorí 1,6-litrový prepĺňaný motor výkonu 110 kW, spaľujúci stlačený zemný plyn. Výkon motora sa na predné kolesá prenáša prostredníctvom automatizovanej manuálnej prevodovky Easytronic. Van zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 202 km/h. Z ekologického hľadiska je dôležité to, že motor spaľujúci zemný plyn produkuje asi o 30% menej kysličníka uhličitého než klasický benzínový motor. Talianska firma Bertone oslavuje 90. výročie svojho založenia koncepčným vozidlom Novanta, ktoré kombinuje odvážny dizajn s najmodernejšími technickými riešeniami. Novanta sa vyznačuje asymetrickým dizajnom, pretože na pravej strane má dvoje dverí a na ľavej len jedny. Toto vozidlo je vystrojené elektromechanickým systémom ovládania (v zahraničí sa takýto systém nazýva drive-by-wire, čiže doslova "riadenie po drôte"), ktorý nevyžaduje mechanické (stĺpik volantu) či hydraulické (brzdové potrubie) medzi ovládacími členmi a výkonnými prvkami. V podstate všetky ovládacie prvky sú sústredené v jedinom ovládači, ktorým vodič riadi vozidlo, zrýchľuje aj brzdí. Tento ovládač, nazvaný guida, je umiestnený na konzole, ktorú možno sklopiť do ľavých dverí. Elektromechanický systém bol vyvinutý v spolupráci s firmou SKF. Vozidlo je vystrojené dvojitou elektrickou sústavou, z ktorých jedna pracuje s klasickým napätím 12 V, druhá s napätím 42 V. Na pohon Novanty slúži trojlitrový vidlicový šesťvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorého maximálny výkon je 147 kW. Vozidlo jazdí na 20-palcových kolesách a je dlhé 4450 mm, vysoké 1450 mm a široké 1800 mm. Koncepčné vozidlo, ktoré je pokusom o ultraúsporný kompaktný automobil, predstavila v Ženeve japonská firma Daihatsu. Toto vozidlo má označenie UFE, čo znamená Ultra Fuel Economy, čiže ultranízka sporeba paliva. K mimoriadnej nízkej spotrebe tejto štúdie prispieva niekoľko faktoro
Jedným z najzaujímavejších koncepčných vozidiel, predstavených na tohtoročnom ženevskom autosalóne, bolo vozidlo Infidel, navrhnuté indickým dizajnérskym štúdiom Dilip Chhabria Design. Toto štúdio, založené pred ôsmimi rokmi, zamestnáva dnes vyše 200 dizajnérov, inžinierov a iných špecialistov a stihlo už postaviť vyše 400 koncepčných vozidiel. Zákazníkmi tohto štúdia sútaké známe automobilky, akými sú Ford, Toyota, Fiat, Tata či Suzuki. Prototypové dielne štúdia pracujú neuveriteľne rýchlo - napríklad štúdia Infidel bola postavená za 90 dní od vzniku koncepcie. Koncepčné vozidlo Infidel je superšportový automobil, postavený na modifikovanej podvozkovej plošine Toyota s rázvorom 2642 mm. Dvomi turbodúchadlami prepĺňaný motor (nie sú o ňom známe žiadne bližšie údaje) je uložený pred zadnou nápravou. Dizajn tohto vozidla, jazdiaceho na 19-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, bol evidentne inšpirovaný cestným superšportovým automobilom McLaren. Niektoré ďalšie štúdie tohto špičkového indického dizajnérskeho centra sú také zaujímavé, že ich predstavíme niekedy inokedy. Z ďalších v Ženeve predstavených koncepčných vozidiel možno spomenúť Nissan Yanya, Toyotu POD, Tata MPV, Karmann Transfomer, Ladu Carat, Fioravanti Yak či Mazdu MX Sport Runabout - k niektorým z nich sa ešte na budúcich motostranách vrátime.
Autor: Ženeva
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.