je, že náklady na ľudskú prácu su vyššie ako na prevádzku elektronických foriem bankovníctva, a preto sa banky aj týmto spôsobom snažia motivovať klientov, aby čo najmenej chodili k prepážkam.
Keďže informačné technológie dokážu jednoducho a spoľahlivo vykonať bežné operácie ako prevod alebo zadanie trvalého príkazu, bankoví zamestnanci sa môžu viac sústrediť na poskytovanie náročnejších produktov a poradenstvo. "Zaťažovanie kvalifikovanej pracovnej sily na prepážke prevodmi či inými bežnými operáciami v podstate oberá tohto pracovníka o čas, ktorý by mohol venovať priamo klientovi a jeho potrebám," povedal Roman Začka z Tatra banky.
Náklady na kvalitné ľudské zdroje sú vďaka pridanej hodnote a ľudskému rozmeru, ktorý dokážu poskytovať, z dlhodobého hľadiska vyššie než technológie. Okrem toho investície do technológií majú jednorázový charakter, čiže čím viac ľudí ich využíva, tým sú pre banku výhodnejšie, čiže lacnejšie.
Podľa Začku vývoj v oblati poplatkov za služby bánk zrejme bude odrážať tento trend a ak sa klienti naučia využívať nové technológie, po čase zistia, že majú viac času, pohodlia a lacnejšie služby. Podľa predstaviteľov slovenských bánk elektronické formy bankovníctva nebudú lacnejšie ako pobočky, len kým si na ne ľudia zvyknú, a potom ich banky prudko zdvihnú.
"Nemyslím si, že poplatky za bežné operácie vykonané na prepážke budú rásť rýchlejšie, ale je logické, že sú vyššie," dodal Začka. Pri niektorých operáciách - ako napríklad založenie účtu - klienti pritom nemajú inú možnosť ako ísť do pobočky.
Podľa Jany Ďuricovej zo Slovenskej sporiteľne cenové rozdiely podporujú využívanie elektronického bankovníctva. Sporiteľňa v minulom roku zmenila svoj cenník tak, aby motivovala klientov na využívanie internetu alebo telefónu. Úhrada vykonaná na prepážke je v súčasnosti dvakrát drahšia ako úhrada uskutočnená cez telefón. Podľa Mladej Fronty Dnes v Čechách sú tieto rozdiely v niektorých bankách niekoľkokrát vyššie.
Vyššie ceny na pobočkách sú len jedným zo spôsobov ako primäť klientov zmeniť svoje návyky. Podľa niektorých bankárov klientov treba hlavne učiť, lebo keď si niekto zvykol na pravidelné návštevy svojej pobočky alebo neverí internetu, pár ušetrených korún ho nepresvedčí.
Mnohí klienti nesúhlasia s touto cenovou politikou a tvrdia, že nemajú možnosť sa pripojiť na internet alebo nevlastnia mobilný telefón. V súčasnosti sa však dajú príkazy zadávať aj cez pevnú telefónnu linku, ktorá je dostupná skoro každému.
Prvým krokom na uvoľnenie pobočiek bolo zavedenie bankomatov, čo je tiež jednou z foriem elektronickej komunikácie s bankou. Rady na pobočkách sa skrátili a začali sa tvoriť pred bankomatmi. Prevádzka bankomatov však tiež nie je najlacnejšia, a preto sa bankové domy snažia presvedčiť ľudí, aby viac využívali svoje platobné karty priamo na platenie v obchodoch.
Okrem toho, že platenie kartou je bez poplatku, kartové spoločnosti ako Visa alebo Europay sa snažia podporiť ich využívanie rôznymi súťažami. "Podpora pre rast počtu transakcií sú samozrejme hypermarkety, kde sa realizujú väčšie rodinné nákupy," povedala Ďuricová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.