radu EMU 89.0 (prototyp z roku 1964) po skúškach a konštrukčných úpravách dodal totiž ešte v roku 1969 podnik Tatra Smíchov. Dôvodom pomerne veľkej dodávky vybavenej v nezvyčajne krátkom čase boli pripravované majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní, ktoré sa uskutočnili v roku 1970. Pôvodné jednotky TEŽ, sa však v náročnom prostredí opotrebovali a slúžia už len vďaka častým servisným zásahom a výmenám. Po mnohých plánoch obnovy TEŽ, ktoré sa zverejňovali už v osemdesiatych rokoch, sa k jej postupnej výmene pristúpilo až v roku 2000. Nové Elektrické motorové jednotky (EMJ) radu 425.95 vyrobilo konzorcium EMU GTW - Vysoké Tatry, zložené zo ŽOS, a. s. Vrútky, AD Tranz a Stadler pre ŽSR. Príjemne vyzerajúce jednotky majú 88 miest na sedenie, 92 miest na státie a 20 sklopných sedadiel. Najvyššia prevádzková rýchlosť je pri hmotnosti 38 ton a maximálnom výkone 600 kW až 80 km/h. Dosahované rýchlosti sú o poznanie nižšie aj kvôli dodržiavaniu cestovného poriadku, ktorý platí hlavne pre staré jednotky a vzhľadom na stav trate. Do konca tohto roku sa plánuje ukončiť dodávku EMJ radu 425.95 v celkovom objeme 14 kusov.
Nová "Težka" sa na radosť všetkých modelárov a záujemcov o dopravu v Tatrách vyrobila trochu neobyčajne, ako papierový model predávaný v novinových stánkoch v tatranskej oblasti. Skladačka (vydaná v Bratislave) pozostáva z troch kartónových hárkov a je spracovaná veľmi jednoducho, bez znázorňovania väčšiny detailov a nápisov. Jednotlivé časti nie sú dokonale vyhotovené, t. j. môže sa stať, že sa nebudú dať navzájom presne zlepiť. Na povrchu lesklý papier sa pri ohýbaní deformuje a musíme mať naozaj riadnu dávku trpezlivosti, aby sa nám skladačka ako tak vydarila. Lepenie kolies, zberačov a nárazníkov nie je tiež veľmi jednoduché, ale ak ich nepokazíme, neznehodnotíme si model. Farebná úprava je na slabej úrovni a niektoré rovnaké diely z rozdielnych hárkov sa na seba neponášajú.
Žiaľ, dá sa tvrdiť, že hotový model sa iba vzdialene podobá na svoj vzor. Pozitívom ale je, že obnovenie zastaralého vozového parku (nie každodenné), si všimol autor a vydavateľ v jednej osobe. Škoda len, že neurčil aj prijateľnejšiu cenu skladačky, ktorá stojí niekoľko desiatok korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.