akciová spoločnosť Dopravný podnik mesta Prešov musela pristúpiť k zmenám intervalov takmer u všetkých liniek mestskej hromadnej dopravy, niekoľko spojov dokonca prestalo celkom premávať. Dôvodom radikálnych zmien bolo prispôsobenie pracovného režimu vodičov novému Zákonníku práce. Ten im neumožňuje dodržiavať doteraz platný harmonogram najmä pre nariadené prestávky v práci.
K podobným zmenám zrejme dôjde aj v Košiciach, no ako nám povedal dopravný námestník Dopravného podniku mesta Košíc (DPMK) Ing. Arpád Schwartz, najprv sa musia vyjasniť pravidlá hry.
"Dopravcovia majú špecifické požiadavky, na ktoré sa v zákonníku práce nemyslelo. Ide predovšetkým o umožnenie prestávok vodičom v rámci zmeny. V starom zákonníku musel mať vodič prestávku po piatich odpracovaných hodinách, po novom mu to musíme umožniť už po štyroch. O všetkom sa však rozhodne v tripartite, je potrebné dať veci do súladu. Budeme sa snažiť postupovať tak, aby pripravované zmeny nemali vplyv na cestovný poriadok, hoci ani to nemožno vylúčiť," dozvedeli sme sa od A. Schwartza.
Omnoho napätejšia situácia je však v SAD Košice, a. s., keďže tento dopravca vykonáva prepravu na oveľa väčšom území. Dopravný námestní SAD Ing. Ján Štofančík nie je novým Zákonníkom práce veľmi nadšený.
"Zmena sa nás bytostne dotkla, no musíme sa prispôsobiť, keďže zákon platí pre každého. Niekto však mal myslieť na to, že naši vodiči ako prví ráno vstávajú a poslední večer líhajú do postele, aby zabezpečili potrebnú dopravu. Problémy nevznikajú na linkách, ktoré obhospodaruje jeden vodič, pretože to je záležitosť nadčasov. Kvôli povinnosti poskytnúť priestor na prestávky aj oddych sa v spojoch, kde sa striedajú dvaja vodiči, naskytá problém nenaplneného pracovného času. Vodiči musia mať po 12-hodinovej šichte prestávku, rovnako ako 48 hodín týždenneho odpočinku. Tak odrobia maximálne 120 hodín mesačne, pričom aj striedanie medzi službami je pre nich nepríjemnou novinkou," vraví J. Štofančík a dodáva, že ide o maximálne napätú situáciu. "Nie je jednoduché dodržať literu zákona a zároveň zabezpečiť dopravu. Ak máme dodržať normy odpočinkov, pričom limitujeme vodičov, nie je dostatočný priestor na operatívu. My nepracujeme pri páse, kde stačí veci prekladať z jedného miesta na druhé. Striedanie vodičov na linkách je teda častejšie. Vodiči sú nespokojní, dokonca ich niekoľko začalo čerpať dovolenku a zvažuje výpovede."
V súvislosti s novými podmienkami vzrástla potreba nových vodičov. "Potrebujeme ďalších 26 ľudí, pretože vzniklo veľa stratových časov. Tým sa samozrejme zvýšia naše mzdové výdavky. Mám taký pocit, že autori zákona chceli zvýšiť zamestnanosť. Naverbovali sme zhruba 30 uchádzačov, ktorí už absolvovali školenia, no nie sú to hotoví ľudia. Chýba im prax."
Od nedele začal zároveň platiť nový grafikon dopravy, preto by sa ľudia mali pred cestou informovať o odchode vybraného spoja. "Nejde o generálnu zmenu cestovného poriadku, no napriek tomu sa časy odchodov niektorých spojov zmenili."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.