totiž podal k 31. marcu výpoveď a vrátil sa k učiteľskému povolaniu. Minister kultúry odovzdal v utorok na základe Zákona o verejnej službe dočasný menovací dekrét kurátorovi Petrovi Markovičovi (na snímke), ktorý povedie galériu, kým neprebehne výberové konanie.
Nový riaditeľ nebude mať ľahkú úlohu, keďže ustanovizeň prevzal od predchádzajúceho vedenia v hospodárskom mínuse, čiže s dlhmi. Navyše čudnou výstavnou politikou náhodilosti sa dostala z druhého miesta na Slovensku do pozície okrajovej lokálnej výstavnej siene, kam sa servilne vpratalo všetko, čo nik iný nechcel.
Ako Korzáru včera Peter Markovič prezradil, chcel by galériu zatiaľ stabilizovať, najmä čo sa týka vnútorného členenia a výstavného plánu. Objekt Župného domu si však vyžaduje aj generálnu opravu zatekajúcej strechy a obnovu by si zaslúžila svetelná výbava výstavných priestorov. "Pod správu ministerstva sme prešli s pôvodným rozpočtom, ale rátame s tým, že sa nám podarí získať nejaké finacie z mimorozpočtových fondov," uviedol Peter Markovič na margo peňazí.
Väščina galérií uskutočnuje výstavný plán aj za pomoci sponzorov a alternatívnych fondov, alebo grantov. Toto sa však v minulosti Východosloveskej galérii vlastnou nešikovnosťou, nedostatkom iniciatívy a čakaním iba na štátne dotácie nedarilo. Na druhej strane pracovníci odmietli premiéru retrospektívy významného rakúskeho sochára Karla Prantla na Slovensku s odôvodnením, že bývalý riaditeľ ich o nej neupovedomil. Pravým dôvodom však bola obava, že by ju museli hradiť zo svojho rozpočtu, prípadne, že by z ministerstva nevyžmýkali ďalšie peniaze na aktivity. Pritom väčšinu nákladov hradí rakúska strana. Takto táto výstava svetovo uznávaného výtvarníka prebehne iba v Bratislave a Košičania si budú opäť trpko ťažkať na nezdravý bratislavskocentrizmus.
Peter Markovič sa nazdáva, že koncepčne budovaný výstavný plán napomôže galérii lepšie získavať peniaze, napríklad z grantov. Ako povedal, "čo sa týka sponzoringu, máme, žiaľ, nevýhodu, lebo mecenáši sa zviditeľňujú ešte tak pri divadelných, alebo hudobných projektoch, hlavne v však pri športových podujatiach. Výtvarné umenie je pre nich nezaujímavé".
Budovanie galerijných zbierok a nákup nových diel stagnuje už od začiatku deväťdesiatych rokov. "Nákup bol po minulé roky nulový. Prírastky sme väčinou získavali iba darovaním. Ceny obrazov dnes diktuje umelecký trh a vie ich vyhnať poriadne vysoko. Naším základným poslaním, vyplývajúcim už zo zákona, je totiž budovanie zbierok - cielene a výberovo. Na každej vernisáži ďakujem súkromným zberateľom, ktorí nám diela zapožičali. Inak by sme ju asi ťažko zostavili. Je v štádiu riešenia možnosť, aby sme získali od ministerstva finacie určené priamo na nákup," dodal novopečený riaditeľ Peter Markovič.
Tak mnoho šťastia! A hlavne koncepčné zviditelnenie výtvarného umenia, ako aj nápomoci záujmu oň, ktoré sa inak v prípade Východoslovenskej galérie prejavujú iba pri handrkovaní o budovu. Samotná zmena riaditeľa a zriaďovateľa totiž ešte zázraky nekonajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.