Korzár logo Korzár

Pomohla náhoda

Dennodenne potrebujeme na "prežitie" strategicky dôležité zdroje energie. V minulosti zďaleka neboli také ako dnes, preto každý nový zdroj energie

znamenal veľký pokrok a vývoj v technike. Výnimkou nebola ani para, ktorá sa v 19. storočí stala strategicky dôležitým zdrojom energie. Teraz sa zastavíme pri vzniku parného rušňa.

Medzi prvé významnejšie pokusy patrí Cugnotov parný voz, ktorý dosiahol rýchlosť 4 km/h. Dopravný prostriedok na snímke sa musel každých tridsať metrov zastaviť, aby načerpal paru. Napriek tomu bol tento pokus začiatkom ďalšieho vývoja. Na začiatku 19. storočia sa aj Trewithick pokúšal o stavbu dopravných prostriedkov. Za vynález parnej lokomotívy vďačíme Georgovi Stephensonovi, ktorému sa podarilo energiu pary zúžitkovať na pohon.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré vynálezy sa objavia zo dňa na deň, iné vznikajú celé stáročia. Pomalší vývoj je typický pre vývoj zariadení, ktoré dokázali zúžitkovať paru s dobrou účinnosťou. Parný stroj s regulátorom otáčok, kondenzátorom skonštruoval v roku 1791 James Watt. Podľa neho je pomenovaná jednotka výkonu (Watt). Bol to akoýi prevratný rok, lebo 9.6.1791 sa narodil George Stephenson. Zostrojiť parnú lokomotívu vôbec nebolo jednoduché, lebo prvé parné stroje pracovali iba s dvojpercentnou účinnosťou. James Watt síce parný stroj zdokonalil, ale bol taký robustný, že sa na lokomotívu nehodil. Dal sa využiť na ťahanie vody z baní a na iné účely. Na vtedajšiu dobu parnému stroju nepredpovedali veľkú budúcnosť.

Mladý Stephenson sa často stretával s parou, lebo otec pracoval práve pri takomto stroji. Ako mladý chlapec sa zoznámil s vtedajšou "modernou" technikou. Vyučil sa za kováča, zameral sa na parné kotly. Vtedajší vedci boli presvedčení, že nemá význam vyvíjať parnú lokomotívu, nazdávali sa, že kolesá by sa na koľajniciach prešmykovali. Stephenson sa rozhodol presvedčiť svojich odporcov, že nová konštrukcia bude funkčná. Na parnom stroji urobil viac vylepšení a v roku 1814 sa mu podarilo skonštruovať prvú parnú lokomotívu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to už býva pri vynálezoch, aj teraz zohrala "šťastná náhoda" svoju úlohu. Ľudia v blízkom okolí sa sťažovali, že ich ruší ruší veľké množstvo pary, ktoré uniká z nového stroja. Stephenson sa rozhodol, že unikajúcu paru vyvedie do komína. Vtedy sa stal "zázrak", rýchlosť lokomotívy sa zvýšila na 20 km/h. Stephenson po tomto úspechu robil všetko pre to, aby svoj vynález zdokonalil. Prišiel na to, že výkon stroja môže regulovať teplotou prichádzajúcej a odchádzajúcej pary z valca. V roku 1823 založil prvú továreň na výrobu parných lokomotív. Je to rok, kedy sa začala nová éra v rozvoji železničnej dopravy.

V roku 1825 Stephensona poverili vybudovním prvej železničnej trate medzi Darlingtoonom a Stocktonom. Neskôr vyhral právo na stavbu železničnej trate medzi Manchestrom a Liverpoolom. V tom čase už celé Anglicko žilo s novou vymoženosťou, železnicu si ľudia rýchlo obĺúbili. Až natoľko, že v roku 1829 usporiadali prvé preteky parných lokomotív. Stephenson na túto súťaž prišiel so svojou "novou" mašinou ( na snímke), ktorú volali "Rocket - Raketa". Stephensonova súprava prišla do cieľa ako prvá rýchlosťou 26 km/h. Ešte v ten istý deň bez nákladu lokomotíva dosiahla rýchlosť 46 km/ h, čím postavila svetový rekord.

SkryťVypnúť reklamu

O dva mesiace neskôr zdokonalená verzia dosiahla rýchlosť 60 km/h. Tým železnica dosiahla definitívny úspech a začala sa budovať trať v celej krajine. Málokto vie, že ale šírka železničnej trate úzko súvisí s týmto zvučným menom. Šírku trate Stephenson určil na 1, 435 metra. Paráve tak široké voze používali Rimania. Zo začiatku bolo veľa železničných nehôd, preto v roku 1865 prijali veľmi nepopulárny zákon: pred vlakovou súpravou mal ísť chodec so zástavou, aby odohnal ľudí a zver z koľajníc. Úplne tým zabrzdili ďalší vývoj železničnej dopravy.

Konštrukcia a vznik parnej lokomotívy je úzko spätá s menom Stephenson. Tento vynález skrátil viacdňovú cestu na pár hodín. Prinieslo to so sebou ďalšie možnosti vývoja, na ktoré si ani nespomenieme. Tento vynález umožnil rozvoj priemyslu a veľkých miest. Za vznik veľkomest vďačíme skvelému vynálezcovi, lebo vďaka skráteniu vzdialeností sa začali budovať.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 525
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 441
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 438
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 438
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu