znamená "ľudové auto", by uvedená firma mala vyrábať kompaktné vozidlá v nižších cenových kategóriách. Do takejto kategórie snáď ešte môžeme zaradiť typy Lupo, Polo a Golf, ale už modely Bora a Passat by sme ťažko mohli nazvať ľudovými autami. Svojmu menu sa ale Volkswagen takpovediac spreneveruje najmä svojím najnovším modelom Phaeton, ktorý oficiálne patrí do vyššej triedy, ale ktorý u nás už patrí medzi luxusné vozidlá.
Volkswagen Phaeton, ktorý bol donedávna známy len pod svojím vývojovým označením D1 a ktorý mal svetovú premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne, má zasahovať do revíru, v ktorom doteraz kraľovali - aspoň na domácom nemeckom trhu - najmä vozidlá značiek Mercedes-Benz a BMW. Konštruktéri Volkswagenu neľutovali žiadnu námahu na to, aby Phaetonom vytvorili vozidlo, ktoré bude dôstojným konkurentom Mercedesom triedy S a bavorákom sedmičkového radu. Karoséria Phaetonu sa vyznačuje harmonickými, elegantnými a pomerne jednoduchými líniami bez nejakých módnych výstrelkov. Prednej časti dominuje šípovito tvarovaná kapota, chrómovaná maska chladiča a xenónové reflektory. Predné smerové svetlá a prakticky všetky zadné svetlá (okrem cúvacieho reflektoru) sú tvorené svietiacimi diódami. Svojou dĺžkou 5055 mm, šírkou 1903 mm a výškou 1450 mm patrí Phaeton medzi najväčšie limuzíny vyššej triedy. Všetky oceľové časti karosérie sú pozinkované a mnohé sú zhotovené z ocelí vysokej pevnosti. Dvere, predná a zadná kapota sú zhotovené z hliníka, blatníky a nárazníky sú z plastu. Aj napriek použitiu týchto ľahkých konštrukčných materiálov váži vozidlo temer 2,3 tony. Podľa výrobcu nemá žiadne iné vozidlo takú vysokú torznú tuhosť karosérie ako Phaeton. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2881 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na štvorprvkových závesoch, vzadu sú dvojité priečne ramená. Phaeton je vystrojený vzduchovým pružiacim systémom a tlmičmi s variabilnou charakteristikou. Vzduchové pruženie umožňuje meniť výšku karosérie nad vozovkou. Pri dosiahnutí rýchlosti 160 km/h sa svetlá výška automaticky zníži o 15 mm, čím sa zlepšia jazdné vlastnosti a zníži spotreba. Pri jazde o horších cestách môže vodič zvýšiť svetlú výšku o 25 mm nad štandardnú hodnotu. Navyše môže vodič voliť medzi štyrmi charakteristikami tlmenia. Do sériového výstroja vozidla patria, pochopiteľne, všetky elektronické regulačné systémy. Okrem protiblokovacieho a protipreklzového systému je to stabilizačný systém ESP, brzdový asistent, dve alebo štyri elektronické uzávierky diferenciálov a systém na reguláciu tzv. vlečného momentu motora, ktorý zabráni prípadnému "negatívnemu" prešmykovaniu kolies po uvoľnení pedálu akcelerátora. Ide tu o to, že auto sa zotrvačnosťou snaží pohybovať rýchlejšie než by to zodpovedalo otáčkam motora, pričom na klzkom povrchu môže dôjsť k tomu, že kolesá sa otáčajú pomalšie, než by sa mali. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj systémom na priebežnú kontrolu tlaku vo všetkých pneumatikách. Do pasívneho bezpečnostného výstroja patrí aj osem nafukovacích vankúšov - dva čelné, štyri bočné (v operadlách sedadiel) a dva "záclonové" (nafúknu sa popri bočných oknách). Konštruktéri mysleli aj na takú drobnosť, aby počas čistenia reflektorov ostrekovaním pri jazde v noci nedošlo k prudkému zníženiu ich svietivosti (rozstrekovaná voda rozptyľuje svetlo) - preto sa najprv očití jeden a potom druhý reflektor. Pri návrhu interiéru sa dbalo na maximálne možné pohodlie cestujúcich. Novinkou je najmä použitie štvorzónového klimatizačného systému, ktorý umožňuje samostatné nastavenie požadovanej teploty v štyroch zónach - okrem vodiča a spolujazdca si najvhodnejšiu mikroklímu môžu nastaviť aj cestujúci na oboch krajných zadných sedadlách. Klimatizačný systém reguluje aj vlhkosť vzduchu, čím sa zabráni orosovaniu okien. Vďaka dômyselnému usporiadaniu výstupných dýz vzduchu sa podarilo dosiahnuť, že klimatizačný a vetrací systém pracuje úplne bezprievanovo. Namiesto klasického strešného okna možno vozidlo dodať s tzv. solárnym oknom, na ktorom je 28 solárnych článkov s celkovým výkonom 24 W - to postačí na napájanie elektrického ventilátora, ktorý v lete ochladzuje interiér zaparkovaného vozidla. Na želanie môže byť predné okno vyhrievateľné, pričom na ohrev neslúžia drôtiky, ale neviditeľná pokovená fólia. Namiesto priebežne (a za príplatok prestaviteľnej) lavice pre troch cestujúcich môžu byť vzadu dve veľmi pohodlné a všestranne prestaviteľné kreslá, ktoré sa pri otvorení dverí automaticky posunú o 10 dozadu, čím sa uľahčí nastupovanie a vy
Na pohon Phaetona sú zatiaľ k dispozícii dva motory. Jedným z nich je osvedčený 2,8-litrový vidlicový šesťvalec, po prvý raz ale umiestnený pozdĺžne. Tento motor so štyrmi ventilmi na valec a variabilným časovaním nasávacích a výfukových ventilov vyvíja maximálny výkon 177 kW a poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Lahôdkou je šesťlitrový dvojitý vidlicový dvanásťvalec, zložený z dvoch vidlicových šesťvalcov (pre toto usporiadanie sa vžilo označenie W). Tento motor je veľmi kompaktný, má dokopy 48 ventilov a jeho najvyšší výkon je 309 kW pri 6000 ot/min. Dvanásťvalec poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá môže byť ovládaná aj páčkami pod volantom. Phaeton, poháňaný týmto výkonným motorom, dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. O mimoriadne pokojnom chode dvanásťvalca názorne presvedčil novinárov sám šéf koncernu VW F.Piech, ktorý na veko bežiaceho motora položil na "kant" dvojeurovú mincu - tá nespadla ani pri zmenách otáčok. V budúcnosti sa do Phaetonu bude montovať aj úplne nový päťlitrový turbodieselový motor. Tento vidlicový desaťvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami, bude svojím výkonom 230 kW najvýkonnejším vznetovým motorom pre osobné autá na svete. Motor bude poháňať všetky štyri kolesá prostredníctvom novovyvinutej šesťstupňovej automatickej prevodovky. Kvôli zaujímavosti možno spomenúť, že celá karoséria, podvozok i hnacia sústava nového Phaetonu boli navrhnuté pre teoretickú maximálnu rýchlosť 300 km/h.
Volkswagen Phaeton, ktorý sa vyrába v novej fabrike v Drážďanoch, patrí do trhového segmentu D, v ktorom sa ročne na celom svete predá okolo 230 000 vozidiel, a to predovšetkým v severnej Amerike, západnej Európe a Japonsku. Uvidíme, aký podiel na tomto trhu sa podarí uchmatnúť novému "ľudovému autu"
Autor: RM
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.