Korzár logo Korzár

SLÁVNI BÁDATELIA: Fernao de Magalhaes

Druhá polovica pätnásteho a prvá polovica šestnásteho storočia sa právom nazýva obdobím zámorských objavov. Prvé objavné plavby podnikali Portugalci,

ktorí sa pod vedením Henricha Moreplavca dostali k západnému pobrežiu Afriky a na Azory. Za svojim pyrenejským susedom nezaostávali ani Španieli, tí sa pokúšali nájsť tzv. západnú cestu do Indie, lebo východná bola už od roku 1453 obsadená Turkami. Medzi priekopníkov týchto výprav patril napr. Portugalčan Bartolomeo Diaz, ktorý sa v roku 1488 doplavil až na najjužnejšie miesto Afriky, Mys dobrej nádeje. O štyri roky neskôr sa cestu do Indie pokúsil nájsť Talian v španielskych službách, Krištof Kolumbus, a nechtiac pritom "objavil" nový kontinent Ameriku. Až v roku 1499 sa konečne podarilo dôjsť do indického prístavu Kalikat Portugalčanovi Vasco de Gamovi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do dejín moreplavby sa zapísal i Portugalčan v španielskych službách, Fernao de Magalhaes, zvaný aj Fernando Megellan. V roku 1519 ho poveril španielsky kráľ Karol I. ťažkou úlohou, dostať sa do Indie západnou cestou - oboplávaním novoobjaveného amerického kontinentu - pretože trasu okolo Afriky okupovali Portugalci. Na dlhú plavbu dostal Magalhaes päť lodí, San Antonio, Victoria, Santiago, Concepción a Trinidad, a posádku tvorilo 250 mužov. Jadro flotily tvorili Španieli a Portugalci, no našlo sa medzi nimi aj niekoľko Grékov, Malajcov i Afričanov. Magalhaes dal lode vrchovato naložiť potravinami, ktoré sa na dlhých cestách rýchlo nekazili a dali sa uskladňovať v sudoch - strukovinami, syrmi, sušeným mäsom, rybami, medom a množstvom suchárov.

SkryťVypnúť reklamu

V lete 1519 opustila Magalhaesova flotila brehy Španielska a vydala sa na dlhú plavbu do Indie. V decembri dosiahli bádatelia pobrežie Brazílie a vodca výpravy hľadal vhodné miesto na zakotvenie, pretože niektoré z jeho lodí potrebovali menšie opravy. V marci 1520 konečne Španieli pristáli v San Juliáne na území dnešnej Argentíny. Väčšina Magalhaesových dôstojníkov bola už s dlhým a zdanlivo nekonečným putovaním nespokojná a odmietla pokračovať v plavbe. Veliteľ, aby si ich naklonil na svoju stranu, vyslal loď Santiago skúmať pobrežie ďalej na juh, no tá sedemdesiat míľ od San Juliana stroskotala. Posádka lode San Antonio sa radšej rozhodla dezertovať a vrátila sa naspäť do Španielska.

Magalhaesovi tak ostali už len tri plavidlá. S nimi koncom októbra našiel vstup do úžiny, cez ktorú po dlhej ceste konečne vplával do Južného mora, ako sa vtedy vravelo týmto nekonečným modrým šíravám. Prvý cieľ cesty oboplávať Južnú Ameriku výprava úspešne zvládla, no ďalší ich ešte len čakal, nájsť v týchto neprebádaných končinách trasu do Indie.

SkryťVypnúť reklamu

Počas strastiplnej plavby Južným morom zomrelo mnoho členov posádky od únavy, hladu, smädu či na následky skorbutu. Jeden z tých čo prežili, o tom napísal: "Takmer štyri mesiace sme boli bez čerstvej potravy. Jedli sme sucháre, no to už ani neboli sucháre, ale prášok hemžiaci sa červami, ktoré si na ňom pochutnávali. Pili sme žltú vodu, hnijúcu už mnoho dní". Muži boli takí zoslabnutí, že by určite neprežili žiadnu búrku, a tak vďačný Magalhaes pomenoval tento nový, pokojný oceán Tichý.

Začiatkom marca 1521 uzrela posádka konečne zem bolo to súostrovie Mariány. Utrápení a vyhladnutí muži si tu však veľa odpočinku neužili. Trúfalí domorodci im totiž ukradli čln, a tak sa Magalhaes, spolu so štyridsiatimi najzdravšími chlapmi vybral na trestnú výpravu. Čln získali námorníci naspäť a spolu s ním doniesli svojim chorým druhom vítanú pochúťku kokosové orechy, sladké zemiaky ale najmä čerstvú pitnú vodu.

Ich ďalšou zastávkou boli Filipíny, ktoré dosiahli 16. marca. Tu s domorodcami problémy nemali, práve naopak, vzájomné spoznávanie a obchodovanie nemalo konca kraja. Magalhaes však urobil chybu, zapojil sa do roztržiek medzi znepriatelenými vládcami jednotlivých ostrovov a stálo ho to život. Na ostrove Mactan jeho malý oddiel päťdesiatich mužov zahnali domorodci na útek, pri ktorom bol Fernao de Magalhaes zabitý.

Bez vodcu, ktorého ostatní filipínski panovníci rešpektovali, sa zrazu Španieli ocitli v nemilosti a v krvavých zrážkach za to mnohí zaplatili životom. Posádka sa značne zdecimovala, ostalo len 130 mužov a to bolo na bezpečnú obsluhu troch plavidiel málo. Loď Concepción preto výprava opustila a na Trinidade a Victorii vyplávala smerom k Ostrovom korenia. Tu sa miestny sultán dohodol so Španielmi na podmienkach obchodu a dal im to, čo bolo na európskych trhoch najviac žiadané vzácne korenie klinčeky. Keďže na Trinidade objavili muži veľkú trhlinu, padlo rozhodnutie, že Victoria vypláva k Mysu dobrej nádeje sama. Viedol ju Juan Sebastian del Cano a na palube mala 47 chlapov, medzi nimi i 13 Molučanov, ktorí sa rozhodli ísť do Španielska.

Devätnásteho mája 1522 oboplávali dobrodruhovia najjužnejší bod Afriky a dostali sa do vôd Atlantického oceánu. Potraviny nabraté na tichomorských ostrovoch posádka pomerne rýchlo skonzumovala a tak sa v severnom Atlantiku opäť prihlásil o slovo starý známy skorbut, ktorému podľahlo 21 mužov. Ôsmeho septembra 1522 sa posádka Victorie, ktorú tvorilo už len 18 chlapov, konečne dostala do španielskeho prístavu Sevilla.

Tak sa skončila neuveriteľná a najväčšia námorná plavba obdobia zámorských objavov, ktorú španielsky historik Gonzalo de Oviedo takto ospieval: "Cesta lode Victoria je najúžasnejším a najväčším objavom, aký svet zažil od čias, keď Boh stvoril prvého človeka a dal svetu poriadok".

Autor: maťo

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 949
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 6 992
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 550
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 990
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 977
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 943
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 649
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 568
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  3. Igor Múdry: Povedzme že taká pizza
  4. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  5. Marián Kozák: Osobná asistencia - Filozofia Nezávislého života
  6. Jozef Huljak: Taiwan rozhoduje v referende o budúcnosti jadrovej elektrárne
  7. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi
  8. Vladimír Bojničan: Anna Záborská a memento katolibánskej posadnutosti smrťou
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 86 521
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 036
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 18 425
  4. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 970
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 900
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 859
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 322
  8. Ernest Klotton: Mier prichádza z východu 5 161
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu