Korzár logo Korzár

Volkswagen predstavil "jednolitrové" auto

Nedávno sme na tejto strane tak trochu pokritizovali koncern Volkswagen, že sa predstavením luxusného modelu Phaeton vlastne spreneveril svojmu

vlastnému poslaniu, zakotvenému už v názve automobilky, teda výrobe "ľudových áut". Teraz si musíme názor na automobilku Volkswagen poopraviť, pretože pri príležitosti konania 42. valného zhromaždenia svojich akcionárov predstavila táto auomobilka prvé "jednolitrové" auto, teda auto s priemernou spotrebou len jeden jediný liter na sto kilometrov. Volkswagen má pri vývoji veľmi úsporných áut značné skúsenosti, pretože už v lete 1999 uviedol na trh prvé sériovo vyrábané trojlitrové auto (Lupo).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najúspornejšie auto na svete - jednolitrový Volkswagen - bolo vyvinuté v priebehu troch rokov, pričom výsledkom je vozidlo, splňujúce všetky podmienky pre jazdu na verejných komunikáciách. Najdôležitejším cieľom pri vývoji tohto auta bola minimalizácia jazdných odporov, a to prostredníctvom použitia ľahkých konštrukčných materiálov, výbornej aerodynamiky a vývoja nových pneumatík a podvozkových častí, pričom sa zohľadnili ergonomické požiadavky a príslušné bezpečnostné normy. Jedným z rozhodujúcich prvkov pri dosiahnutí čo najnižšej spotreby je aerodynamicky optimalizovaná dvojmiestna karoséria kvapkovitého tvaru s "useknutou" zadnou časťou. Aby bola čelná plocha čo najmenšia, zvolila sa tandemová koncepcia usporiadania sedadiel - vodič a spolujazdec sedia teda za sebou. Do vozidla sa nastupuje po otvorení nahor odklopného krytu, ktorý má dĺžku 1,5 metra. Kvôli zníženiu odporu sú zadné kolesá úplne zakryté, na predných sú hladké kryty z uhlíkového kompozitu. Otvory sa vstup chladiaceho vzduchu sa otvoria len vtedy, keď motor skutočne vyžaduje chladenie. Pretože vonkajšie zrkadlá by zbytočne zvyšovali odpor, je superúsporný Volkswagen vystrojený kamerami v bočných smerových svetlách, z ktorých sa obraz premieta na dva malé displeje z tekutých kryštálov. V brzdovom svetle je tretia kamera, ktorá pri cúvaní sníma priestor priamo za vozidlom. Nosnou časťou karosérie je priestorový rám z horčíka, na ktorom sú upevnené vonkajšie panely z uhlíkových kompozitov. Celá karoséria má hmotnosť len 74 kilogramov. Palivová nádrž je zhotovená z hliníka. Súčiniteľ aerodynamického odporu vozidla má neuveriteľne nízku hodnotu 0,159. Do bezpečnostného výstroja patrí airbag vodiča, štvorkanálový antiblokovací systém a elektronický stabilizačný systém ESP. Prednú nápravu vozidla považujú odborníci doslova za "umelecké" dielo. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, pričom horné rameno je zhotovené z horčíka a spodné z hliníka. Náboje kolies sú z titánu, v ložiskách kolies obiehajú keramické guľôčky. Celá prená náprava váži len osem kilogramov. Vzadu je použitá náprava typu DeDion, pričom listové pružiny sú zhotovené zo sklolaminátu. Časti mechanizmu riadenia sú zhotovené z horčika, hliníka a titánu. Volant s horčíkovou kostrou má hmotnosť len 540 gramov. Z hliníka sú zhotovené aj kotúče a strmene bŕzd - celá brzdová sústava váži len 7,8 kilogramov. Ráfiky kolies sú zhotovené z uhlíkových kompozitov a každý z nich má hmotnosť len 1,8 kg. Na ráfikoch sú špeciálne pneumatiky, ktoré majú o 30% nižší valivý odpor ako štandardné pneumatiky rovnakej veľkosti.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem aerodynamicky optimalizovanej karosérie sa na nízkej spotreb podstatnou mierou podieľa úsporný motor. Ide o jednovalcový vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva (systém čerpadlo-dýza), ktorého zdvihový objem je len 299 cm3. Motor má dva vačkové hriadle v hlave, dva nasávacie a jeden výfukový ventil a je zhotovený z hliníka (ojnica je z titánu). Prázdny motor (bez oleja a vody) má hmotnosť len 26 kg. Maximálny výkon tohto motora, ktorý je umiestnený naprieč pred zadnou nápravou, je 6,3 kW pri 4 000 ot/min. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom automatizovanej sekvenčnej šesťstupňovej prevodovky, ktorej hmotnosť je len 23 kg. K úspore paliva prispieva aj tzv. štart-stop systém, ktorý pri uvoľnení pedálu akcelerátora automaticky vypína motor (po slačení pedálu sa motor opäť uvedie do činnosti). Vozidlo je vystrojené aj štartérgenerátorom, ktorý kombinuje funkciu klasického spúšťača a alternátora. K zníženiu spotreby elektrickej energie prispelo použitie bixenónových predných svetlometov, ktoré majú (v stretávacom režime) príkon len 32 W, pričom ich svietivosť zodpovedá klasickým svetlometom s príkonom 60 W. Brzdové, zadné, smerové a vnútorné svetlá sú tvorené svietiacimi diódami (LED). Otvorený kryt kabíny, zhotovený z polykarbonátu, je za tmy osvetlený elektroluminiscenčnou fóliou. Zdrojom elektrickej energie je nikel-metalhydridový akumulátor. Interiér vozidla je zariadený veľmi jednoducho. Rám sedadiel je zhotovený z horčíka a namiesto klasických vankúšov je na tomto ráme napnutá špeciálna a veľmi pevná tkanina. Vodič má pred sebou jeden centrálny okrúhly prístroj, vedľa ktorého sú monitory spätných kamier, vpravo je otočný prepínač ovládania prevodovky, tlačidlo elektrickej parkovacej brzdy a tlačidlo spúšťania motora. Pretože vznetový motor pracuje veľmi hospodárne, neprodukuje dosť "odpadového" tepla na vyhrievanie interiéru. Preto je vozidlo vystrojené elektrickým vykurovacím systémom so štvorstupňovou reguláciou. A nakoniec ešte niekoľko základných technických údajov nového jednolitrového Volkswagena. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 205 mm, jeho dĺžka je 3 646 mm, šírka 1 248 mm a výška len 1 110 mm. Celková hmotnosť vozidla je len 290 kg, batožinový priestor má objem 80 litrov. Vozidlo jazdí na 16-palcových úzkych pneumatikách, vyvinutých v spolupráci s nemenovanou pneumatikárskou firmou. Je to možno neuveriteľné, ale maximálna rýchlosť tohto vozidielka je 120 km/h. No a nakoniec to hlavné - firma Volkswagen uvádza, že priemerná spotreba tohto unikátneho vozidla je 0,99 litra nafty na 100 kilometrov (nehovorí sa však, za akých podmienok bol tento priemer stanovený).

SkryťVypnúť reklamu

Šéf koncernu Volkswagen ferdinand Piech verejne sľúbil, že do konca svojho funkčného obdobia predstaví jednolitrové auto. Sľub splnil, keď len deň pred odvzdaním funkcie Berndovi Pischetsriederovi (bývalý šéf automobilky BMW) sám odšoféroval toto vozidielko z Wolfsburgu do Hamburgu, kde sa konalo v úvode spomenuté valné zhromaždenie. Piech prešiel trasu zo sídla koncernu do miesta konania zhromaždenia priemernou rýchlosťou 75 km/h, pričom priemerná spotreba bola len 0,89 l/100 km. Tomu sa hovorí elegantný odchod z funkcie!

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 508
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 626
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 271
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 703
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 681
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 876
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 830
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 337
  1. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  2. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  3. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  4. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  5. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  6. Eva Bachletová: Domáce poklady
  7. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  8. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 738
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 548
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 383
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 487
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 683
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 16 805
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 595
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  2. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  3. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  4. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  5. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  6. Eva Bachletová: Domáce poklady
  7. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  8. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 738
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 548
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 383
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 487
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 683
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 16 805
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 595
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu