vlastnému poslaniu, zakotvenému už v názve automobilky, teda výrobe "ľudových áut". Teraz si musíme názor na automobilku Volkswagen poopraviť, pretože pri príležitosti konania 42. valného zhromaždenia svojich akcionárov predstavila táto auomobilka prvé "jednolitrové" auto, teda auto s priemernou spotrebou len jeden jediný liter na sto kilometrov. Volkswagen má pri vývoji veľmi úsporných áut značné skúsenosti, pretože už v lete 1999 uviedol na trh prvé sériovo vyrábané trojlitrové auto (Lupo).
Najúspornejšie auto na svete - jednolitrový Volkswagen - bolo vyvinuté v priebehu troch rokov, pričom výsledkom je vozidlo, splňujúce všetky podmienky pre jazdu na verejných komunikáciách. Najdôležitejším cieľom pri vývoji tohto auta bola minimalizácia jazdných odporov, a to prostredníctvom použitia ľahkých konštrukčných materiálov, výbornej aerodynamiky a vývoja nových pneumatík a podvozkových častí, pričom sa zohľadnili ergonomické požiadavky a príslušné bezpečnostné normy. Jedným z rozhodujúcich prvkov pri dosiahnutí čo najnižšej spotreby je aerodynamicky optimalizovaná dvojmiestna karoséria kvapkovitého tvaru s "useknutou" zadnou časťou. Aby bola čelná plocha čo najmenšia, zvolila sa tandemová koncepcia usporiadania sedadiel - vodič a spolujazdec sedia teda za sebou. Do vozidla sa nastupuje po otvorení nahor odklopného krytu, ktorý má dĺžku 1,5 metra. Kvôli zníženiu odporu sú zadné kolesá úplne zakryté, na predných sú hladké kryty z uhlíkového kompozitu. Otvory sa vstup chladiaceho vzduchu sa otvoria len vtedy, keď motor skutočne vyžaduje chladenie. Pretože vonkajšie zrkadlá by zbytočne zvyšovali odpor, je superúsporný Volkswagen vystrojený kamerami v bočných smerových svetlách, z ktorých sa obraz premieta na dva malé displeje z tekutých kryštálov. V brzdovom svetle je tretia kamera, ktorá pri cúvaní sníma priestor priamo za vozidlom. Nosnou časťou karosérie je priestorový rám z horčíka, na ktorom sú upevnené vonkajšie panely z uhlíkových kompozitov. Celá karoséria má hmotnosť len 74 kilogramov. Palivová nádrž je zhotovená z hliníka. Súčiniteľ aerodynamického odporu vozidla má neuveriteľne nízku hodnotu 0,159. Do bezpečnostného výstroja patrí airbag vodiča, štvorkanálový antiblokovací systém a elektronický stabilizačný systém ESP. Prednú nápravu vozidla považujú odborníci doslova za "umelecké" dielo. Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, pričom horné rameno je zhotovené z horčíka a spodné z hliníka. Náboje kolies sú z titánu, v ložiskách kolies obiehajú keramické guľôčky. Celá prená náprava váži len osem kilogramov. Vzadu je použitá náprava typu DeDion, pričom listové pružiny sú zhotovené zo sklolaminátu. Časti mechanizmu riadenia sú zhotovené z horčika, hliníka a titánu. Volant s horčíkovou kostrou má hmotnosť len 540 gramov. Z hliníka sú zhotovené aj kotúče a strmene bŕzd - celá brzdová sústava váži len 7,8 kilogramov. Ráfiky kolies sú zhotovené z uhlíkových kompozitov a každý z nich má hmotnosť len 1,8 kg. Na ráfikoch sú špeciálne pneumatiky, ktoré majú o 30% nižší valivý odpor ako štandardné pneumatiky rovnakej veľkosti.
Okrem aerodynamicky optimalizovanej karosérie sa na nízkej spotreb podstatnou mierou podieľa úsporný motor. Ide o jednovalcový vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva (systém čerpadlo-dýza), ktorého zdvihový objem je len 299 cm3. Motor má dva vačkové hriadle v hlave, dva nasávacie a jeden výfukový ventil a je zhotovený z hliníka (ojnica je z titánu). Prázdny motor (bez oleja a vody) má hmotnosť len 26 kg. Maximálny výkon tohto motora, ktorý je umiestnený naprieč pred zadnou nápravou, je 6,3 kW pri 4 000 ot/min. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom automatizovanej sekvenčnej šesťstupňovej prevodovky, ktorej hmotnosť je len 23 kg. K úspore paliva prispieva aj tzv. štart-stop systém, ktorý pri uvoľnení pedálu akcelerátora automaticky vypína motor (po slačení pedálu sa motor opäť uvedie do činnosti). Vozidlo je vystrojené aj štartérgenerátorom, ktorý kombinuje funkciu klasického spúšťača a alternátora. K zníženiu spotreby elektrickej energie prispelo použitie bixenónových predných svetlometov, ktoré majú (v stretávacom režime) príkon len 32 W, pričom ich svietivosť zodpovedá klasickým svetlometom s príkonom 60 W. Brzdové, zadné, smerové a vnútorné svetlá sú tvorené svietiacimi diódami (LED). Otvorený kryt kabíny, zhotovený z polykarbonátu, je za tmy osvetlený elektroluminiscenčnou fóliou. Zdrojom elektrickej energie je nikel-metalhydridový akumulátor. Interiér vozidla je zariadený veľmi jednoducho. Rám sedadiel je zhotovený z horčíka a namiesto klasických vankúšov je na tomto ráme napnutá špeciálna a veľmi pevná tkanina. Vodič má pred sebou jeden centrálny okrúhly prístroj, vedľa ktorého sú monitory spätných kamier, vpravo je otočný prepínač ovládania prevodovky, tlačidlo elektrickej parkovacej brzdy a tlačidlo spúšťania motora. Pretože vznetový motor pracuje veľmi hospodárne, neprodukuje dosť "odpadového" tepla na vyhrievanie interiéru. Preto je vozidlo vystrojené elektrickým vykurovacím systémom so štvorstupňovou reguláciou. A nakoniec ešte niekoľko základných technických údajov nového jednolitrového Volkswagena. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 205 mm, jeho dĺžka je 3 646 mm, šírka 1 248 mm a výška len 1 110 mm. Celková hmotnosť vozidla je len 290 kg, batožinový priestor má objem 80 litrov. Vozidlo jazdí na 16-palcových úzkych pneumatikách, vyvinutých v spolupráci s nemenovanou pneumatikárskou firmou. Je to možno neuveriteľné, ale maximálna rýchlosť tohto vozidielka je 120 km/h. No a nakoniec to hlavné - firma Volkswagen uvádza, že priemerná spotreba tohto unikátneho vozidla je 0,99 litra nafty na 100 kilometrov (nehovorí sa však, za akých podmienok bol tento priemer stanovený).
Šéf koncernu Volkswagen ferdinand Piech verejne sľúbil, že do konca svojho funkčného obdobia predstaví jednolitrové auto. Sľub splnil, keď len deň pred odvzdaním funkcie Berndovi Pischetsriederovi (bývalý šéf automobilky BMW) sám odšoféroval toto vozidielko z Wolfsburgu do Hamburgu, kde sa konalo v úvode spomenuté valné zhromaždenie. Piech prešiel trasu zo sídla koncernu do miesta konania zhromaždenia priemernou rýchlosťou 75 km/h, pričom priemerná spotreba bola len 0,89 l/100 km. Tomu sa hovorí elegantný odchod z funkcie!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.