realizáciu. Situácia pripomínajúca niekedy Kocúrkovo sa však o mesiac stane minulosťou. Čuduj sa svete, budova je na svete a k tomu všetkému dokončená. Včera sa začal v novej budove kontrolný deň, ktorý zároveň spustil i preberacie konanie.
"Slávnostné otvorenie nemocnice pripravujeme na 17. mája. Dovtedy sa dotiahnu všetky potrebné záležitosti. Som rád, že sa nám po rokoch konečne podarilo prístavbu dokončiť," povedal nám generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa.
Ako dodal, v ten istý deň prebehne aj posvätenie nemocničnej kaplnky, či slávnostné prestrihnutie pásky. "Plánujeme požiadať arcibiskupa mons. Alojza Tkáča, aby nám ju posvätil. Ešte o tom síce nevie, no bol by som rád, keby prišiel," vysvetľuje L. Saxa, ktorý na našu otázku, či železnice na slávnostné prestrihnutie pásky nepozvú Gérarda Depardieua, či inú známu filmovú hviezdu, odpovedal: "Určite nie, on ani nikto iný podobného rangu to nebude. Nebudeme predsa vyhadzovať peniaze. Radšej kúpime nový prístroj, ktorý sme objednali pre očnú ambulanciu. Vyjde nás na 150-tisíc a to považujem za lepšiu investíciu. Mám však neoficiálny prísľub od premiéra Dzurindu, ktorý by mohol prevádzku v novej budove spustiť." Podobne ako predseda vlády sa do Košíc hotuje aj minister zdravotníctva Roman Kováč, ktorý sa údajne tejto udalosti už nevie dočkať.
Aj keď prístavbe železničnej nemocnice s poliklinikou medzičasom narástla brada a železnice pripravovali už viacero termínov na odovzdanie budovy k užívaniu, tohtoročný máj by už mal byť definitívou.
"Pôvodne sme chceli budovu odovzdať k vlaňajším Vianociam, to však nevyšlo. Termín bol síce reálny, ale pri revízii elektroinštalácie sa zistili závažné nedostatky v rozvodoch. Stavalo sa príliš dlho a projekty boli spracované ešte niekedy v osemdesiatych rokoch. Technické normy sa odvtedy zmenili, preto sme museli niektoré veci úplne prerábať," povedal šéf železníc.
Nová budova umožní zvýšiť kvalitu poskytovania zdravotníckej starostlivosti, zvýši sa komfort pacientov. Každá izba bude mať vlastnú sprchu i WC. Lepšie podmienky na prácu bude mať aj zdravotnícky personál. K tomu prispejú aj nové prístroje, pričom najväčším lákadlom by mala byť magnetická rezonancia. Tento prístroj síce v Košiciach je vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou na Triede SNP, no už niekoľkokrát sa pokazil a pomaly dožíva. "Bude slúžiť pacientom z Košického i Prešovského kraja. Závidia nám ju a počuť i kuvičie hlasy, že na čo je takýto prístroj železničnej nemocnici. Môžem však povedať, že je to špičkový prístroj, na ktorý ŽSR prispeli čiastkou 50 miliónov korún."
Nemocnica bude disponovať naozaj špičkovou technikou. Bude v nej sídliť chirurgia, neurológia, interné oddelenie, ako aj ostatné dôležité zložky. Pacientov budú lekári vyšetrovať na novom mamografe, pribudne celotelový denzitometer, ale aj ultrazvuk pre kardiológiu. Dva nové röntgeny dokážu diagnostikovať oveľa viac ako tie staršie. Všetko teda bude pod jednou strechou. Kapacita lôžok sa pritom nezmení. "Nemáme chuť sa rozširovať, my chceme modernizovať a poskytnúť štandard tretieho tisícročia. V novej časti nemocnice bude pacientom i presonálu slúžiť bufet, knižnica, čitáreň, či kaderníctvo."
Po dokončení prístavby sa začne rekonštrukcia starej budovy, ktorá bola postavená v roku 1964 a je najvyšší čas zmodernizovať ju. "V žiadnom prípade v nej nebudeme meniť predmet činnosti. Plánujeme v nej urobiť rekonštrukciu, kde umiestnime odborné ambulancie, ktoré sú momentálne roztrúsené po celých Košiciach. To je však ešte hudbou budúcnosti."
Investičný zámer výstavby železničnej nemocnice vznikol v roku 1983, pričom za dodávateľa bolo určené vtedajšie Železničné staviteľstvo. Po jeho privatizácii vznikol Kopastav, s. r. o., ktorý v tejto stavbe pokračoval. Avšak v roku 1997 bola stavba utlmená, pretože sa železnice dostali do veľkých finančných problémov.
Až následne sa ŽSR podarilo zohnať prostriedky na dokončenie stavby v objeme 150 miliónov korún. Nastalo však ďalšie zdržanie výstavby po tom, čo bol Krajským súdom v Košiciach na firmu Kopastav vyhlásený konkurz. Dodávateľstvo stavby následne prebrala cedáciou firma Megastav, s. r. o., pričom prebrala na seba všetky záväzky súvisiace so stavbou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.