poslednú 30. kapitolu
Po vstupe krajiny do EÚ budú mať slovenskí prepravcovia podľa dohodnutého riešenia s úniou plne liberalizovaný prístup na európsky trh v medzinárodnej cestnej doprave.
Maximálne sedemročné prechodné obdobie pre Slovensko sa bude týkať tzv. kabotáže - nákladnej cestnej dopravy na území iného štátu, tá však predstavuje menej než jedno percento z celkovej nákladnej cestnej dopravy v EÚ. Po dvoch rokoch môžu členské krajiny prechodné obdobie v kabotáži predĺžiť o dva roky a v prípade nutnosti ešte maximálne o jeden rok. "Forma 2+2+1 je kompromisom, ktorý neznamená riešenie pre všetky členské krajiny, pretože predpokladáme, že väčšina krajín bude otvorená vnútroštátnej preprave," uviedol Figeľ.
Prechodné obmedzenie chce pritom Slovensko podľa hlavného vyjednávača prekonať aj dvojstrannými dohodami o kvótach na poskytovanie kabotážnych služieb.
Dôvodom obmedzenia, za ktoré bojovali najmä Rakúsko a Nemecko, sú obavy, že po rozšírení únie by dopravné firmy zo Slovenska a ďalších nových krajín s nízkymi nákladmi a mzdami mohli úplne ovládnuť trh v susedných regiónoch. Viedeň a Berlín žiadali pôvodne až plné sedemročné prechodné obdobie.
V oblasti inštitúcií ponúka EÚ na základe zmluvy z Nice Slovensku primerané postavenie v budúcich orgánoch únie. Medzi nimi je 13 poslaneckých mandátov pre SR v Európskom parlamente, sedem hlasov v Rade EÚ, jeden člen Európskej komisie, jeden sudca Európskeho súdneho dvora, či deväť kresiel v Hospodárskom a sociálnom výbore a vo Výbore pre regióny. "Táto ponuka spĺňa očakávania slovenskej strany," konštatoval Figeľ. Predbežné uzatvorenie kapitoly predpokladá počas súčasného španielskeho predsedníctva.
Slovensko dosiaľ s EÚ predbežne uzatvorilo 23 z celkového súboru 30 kapitol európskej legislatívy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.