1870). Až dovtedy fungovala medzi Košicami a Prešovom poštová aj osobná preprava tzv. rýchlovozmi s konským záprahom. Zabezpečovali ju dvaja podnikatelia - v Prešove K. Papp a v Košiciach K. Spielmann. Dokonca sa im po zapojení Košíc do železničnej dopravy podarilo prispôsobiť rýchlovozy k cestovnému poriadku.
Prepravovanie zásielok medzi Košicami a Prešovom rýchlovozmi - boli to štvorzáprahy pre šesť osôb s batožinovým priestorom aj na streche (dostavníky, aké premávali v Amerike aj Európe) zaviedli v roku 1843. Dovtedy bola na tejto trase iba osobná preprava. Jej iniciátorom bol Košičan Eduard Bujanovics (1776-1855), zeman, statkár, advokát a poštmajster v Habžanoch, kde mal svoj veľkostatok. To, že sa striedavo zdržiaval v Habžanoch i v Košiciach, kde bol aj členom mestského zastupiteľstva, kam ho vozili na vlastnom koči, mu vnuklo myšlienku zriadiť dopravu pre verejnosť. Ujala sa a v roku 1829 vznikla spoločnosť pre osobnú dopravu s členmi v Košiciach, Prešove, Budapešti a Miškovci. Tieto mestá boli navzájom prepojené po dvoch trasách: Košice - Miškovec - Budapešť a Košice - Prešov. Po nich prepravovali od roku 1843 aj poštové zásielky. Zamestnanci spoločnosti museli rátať na ceste so všetkým, aj so zbojníkmi, ktorí v tom čase na východnom Slovensku dosť často prepadávali povozy, teda ani rýchlovozy neboli výnimkou. Museli to byť odvážni muži, o čom svedčia správy z tlače tej doby, podľa ktorej "pre viacnásobné ochránenie zásielok pred zbojníkmi na cestách miestodržiteľská sekcia odpustila Spoločnosti rýchlovozov dane". Ako protihodnotu žiadala bezplatnú prepravu úradného poštového balíka o váhe asi 15 kg (vtedy 30 funtov). Tým získala spoločnosť na význame a dôveryhodnosti.
Dušou spoločnosti rýchlovozov v Košiciach bol Jozef Samuel Spielmann (1798 - 1857), obchodník a úspešný podnikateľ. Pred obchodom na Hlavnej č. 53 bolo stanovište rýchlovozov, odkiaľ vypravovali noc čo noc osobnú a balíkovú poštu do Prešova, kde ju preberali pred obchodom K. Pappa a opačne. S postupným budovaním železničných tratí strácali rýchlovozy vtedajšie pony expresy, význam.
Pokiaľ ide o prepravu medzi Košicami a Prešovom, bola pozoruhodná jednou zvláštnosťou. Známy košický obchodník a majiteľ povozníctva Wolf Zinkmann zaviedol v roku 1863 novinku. Bola to "Luxusná omnibusovej dopravy aj preprava osôb rýchlovozmi F. Kempnera z Košíc do Užhorodu cez Sečovce, Michalovce a Sobrance. Kempnerove vtedajšie konské taxíky parkovali v Košiciach v okolí župného domu, odkiaľ ich aj vypravovali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.