zamestnávateľ prichádza na ich praktiky len veľmi ťažko. Denníku Korzár sa dostala do rúk videokazeta, ktorá usvedčuje dvoch vodičov, že za prepravu ľudí síce peniaze berú, ale lístky na oplátku nevydávajú. Naozaj dobrý biznis výhodný pre obe strany.
Na trase z Košíc do obce na okolí, kde vyjde lístok na osem korún, je scenár prepravy daný vopred. Človek, ktorý do autobusu nastúpi, dá vodičovi osem korún, ten mu následne tri vydá. Lístok samozrejme nie a zisk mu putuje do vrecka. Ak si zoberieme, že tak denne urobí s dvadsiatimi cestujúcimi, mesačne má vo vrecku 2 000 korún. Otázkou je, koľko vodičov si v SAD takto prilepšuje. Isté je, že spokojné sú obe strany, no škodný ostáva podnik SAD a v konečnom dôsledku na tieto praktiky doplatí len cestujúci. Veď ak nie je určitý spoj ziskový - čo pri takomto spôsobe ani byť nemôže - dopravca pristúpi k jeho zrušeniu. Vodič dostane novú linku a občania predmetnej obce nadávajú.
Vedenie SAD Košice nechcelo sprvoti veriť, že sa niečo také teraz deje. Po prezretí videokazety však pripustilo, že občas podobný prípad vypláva na povrch, avšak vodiča z podvodu je len veľmi ťažko obviniť. Chýbajú dôkazy... Preto sa vybral dopravný námestník SAD Ing. Ján Štofančík na kontrolu, či sa mu natočené zábery potvrdia. Podotýkame, že dobre utajenú, pretože ako nám zvestoval, nikomu nemožno veriť. "Mal som šťastie, počas kontroly som jedného z vodičov načapal priamo pri čine. Cestujúci v autobuse lístky nemali, ale potvrdili, že sa také niečo deje. Vodič nenachádzal slov, nevedel, ako sa má brániť. Na mieste zaplatil pokutu a pôjde pred disciplinárnu komisiu. Podobne je na tom aj druhý z vodičov, ktorý na kazete figuruje. Aj keď na spomínanej trase už nejazdí, pretože mal problémy s cestujúcimi, po prezretí si videokazety sa nijako nebránil. V podstate to nepriamo potvrdil, bol šokovaný, je si toho vedomý. Taktiež ho čaká disciplinárka," hovorí J. Štofančík.
Ako dodáva, zafúkal správny vietor. Oboch vraj čaká postih. "Jednému z vodičov som povedal, že je vysokohazardný hráč. Som však smutný z toho, že verejnosť vodičom v takýchto nekalých praktikách pomáha. Absentuje tu verejná kontrola a my, aj keď máme možnosti týchto zamestnancov preverovať, neraz sa to míňa účinkom," dozvedáme sa od dopravného námestníka.
Kontrolám urobili škrt cez rozpočet aj mobilné telefóny. "Robíme kontroly, no míňajú sa účinku. V každom autobuse kontrolu mať nemôžeme. Mám poznatky o tom, že si také veci vodiči dovoľujú na ranných a posledných spojoch. Pred dvoma mesiacmi sme sa síce s dvoma vodičmi v tejto súvislosti rozlúčili, to sú však len lastovičky. V minulosti sme už kvôli tomu prepustili desiatky vodičov. Keď však ideme na kontrolu, vodiča vždy niekto varuje cez mobil, my nemáme šancu, majú v tomto smere vždy náskok. Ťažko povedať, či je takýchto vodičov viac, nemôžem vylúčiť lumpáreň. Niekedy sa to dalo ľahšie eliminovať, štatistiky síce vravia, že sú vodiči poctivejší, keď však počujem o niečom podobnom, vzkypí vo mne krv."
O tom, aký postih previnilcov čaká, rozhodne disciplinárna komisia. Aj ona vraj musí postupovať opatrne. "Boli prípady, keď v celom autobuse nemali ľudia lístky. Vodiča sme vyhodili, vec sa dostala k súdu a sudca dal za pravdu vodičovi. Chýbali priame dôkazy. Vodičovi sme museli uhradiť ušlú mzdu a opäť ho zamestnať. Toto sa však v podniku robiť nesmie, zvlášť teraz, keď kvôli novému Zákonníku práce máme nedostatok ľudí."
Ak nedôjde na SAD dostatočná tržba, po istom čase sa kompetentní zamýšľajú, či má spoj opodstatnenie.
"Keďže ide väčšinou o posledné spoje, ktoré sú beztak najmenej hospodárne, ľudia dávajú hlavu do jamy levovej. Cestujúci si musí uvedomiť, čo chce. Či cestovať lacnejšie, alebo zachovať spoj, ktorý využíva."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.