v hornom Gemeri a zamestnanosť v regióne. Jednou z hlavných tém bola dlhoročná téma vybudovania tunela pod horským prechodom Soroška. O projekte priemyselného parku v Rožňave predseda Smeru včera počul po prvý raz, keď túto aktivitu samosprávy spomenuli prítomní v spojitosti s tunelom pod Soroškou. Na jeho výstavbe by našlo prácu niekoľko desiatok baníkov z okresu, čo Ficovi potvrdila i riaditeľka Okresného úradu práce v Rožňave Katarína Balážová.
"Nevedel som, že tu takáto iniciatíva vzniká," uviedol na margo priemyselného parku R. Fico. Okresný koordinátor strany Smer Ján Babič podotkol, že pritiahnuť strategického investora do regiónu horného Gemera, ktorý sa už niekoľko rokov borí s vysokou nezamestnanosťou, súvisí s lepším prístupom po cestných komunikáciách do okresu. "Treba si uvedomiť, že verejné financie sú v katastrofálnom stave. Štát nemá peniaze na to, aby sa pustil do budovania tunela podobným spôsobom ako pod Braniskom," upozornil šéf Smeru.
Jeden z konateľov firmy Rima-Muráň Peter Krajec uviedol, že vybudovať tunel možno formou združenia finančných prostriedkov vytvorením konzorcia podnikateľských subjektov s prípadnou účasťou štátu. Fico proti takejto možnosti nenamietal. "Nemám nič proti tomu, aby takéto projekty vznikali na privátnej báze. V prípade sprevádzkovania by bol tunel spoplatnený. Ak to bude výhodné pre štát i podnikateľov, ktorí do takého projektu investujú, treba ho realizovať. V tuneloch sa absolútne nevyznám a spoľahnem sa na odborné expertízy," povedal R. Fico. Prvý krok, ktorý chce urobiť je, že oboznámi s touto aktivitou svojho tieňového ministra dopravy, aby "sem čo najskôr prišiel a hovoril s firmami, ktoré majú o to reálny záujem."
Do konzorcia podnikateľov, ktorí by mohli investovať do výstavby tunela pod Soroškou, by mohli vstúpiť aj investori z prostredia poisťovníctva. Poisťovne by totiž mohli ušetriť na likvidáciách poistných udalostí, pretože na Soroške dochádza k častým dopravným nehodám. Predpokladaná suma na realizáciu tunela sa pohybuje okolo 4 miliárd korún. Pri priemernom prejadze horským prechodom, ktorý prekračuje 12-tisíc motorových vozidiel denne, by bola návratnosť vynaloženej investície pri poplatku napríklad 100 korún menej ako 10 rokov.
Autor: pk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.