podnebnej klenby približne na rozhraní predného a zadného podnebia, špička jazyka je opretá za dolnými rezákmi. Pery sa na artikulácii "j" aktívne nezúčastňujú.
Ako postupujeme pri nacvičovaní? Pri nácviku spoluhlásky "j" vychádzame z pomocnej hlásky -i-, ktorú necháme dlho vyslovovať a spájame ju so samohláskami ia, ie, io, iu, íi a vznikne - ja, je, jo, ju, ji. Ďalej cvičíme - ai, ei, oi, ui, ií a vznikne - aj, ej, oj, uj, ij.
Slová na cvičenie fonematického sluchu:
Jano - lano, jama - mama, bojí - bolí, hojí - holí, šije - šibe, a podobne.
Zvuky: Divíme sa - jé, jé, jé, jú, jú, jú atď.
Slová: Jama, Jana, Jano, Jakub, jahoda, jeden, jeleň, jún, Julo, myje, pije, bije, vyje, leje, moja, tvoja, bojí, hojí, atď.
Vety: Jano pije. Jana má jahody. Tu je jama. Julo sa bojí jeleňa.
Riekanky: Janko sedí pod jabloňou,
opája sa tuhou vôňou.
Jabĺčko keď dole spadne,
to už Janko vie,
že ho pod jabloňou nájde,
potom s chuťou zje.
Na záver: ako pri ostatných spoluhláskach, aj pri nácviku spoluhlásky "j" si žiaci vyhľadávajú slová na spomínanú spoluhlásku v Čítanke a prváci v Šlabikári.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.