veriacich i turistov zo všetkých slovenských kútov. Je ňou Mariánska púť, ktorej kult siaha až do 13. storočia. Pravidelní účastníci v nej hľadajú duchovnú obnovu či kresťanskú očistu. Trhovníci zase príležitosť, ako si zvýšiť kredit prostredníctvom predaja alkoholu, alebo spotrebného tovaru. A práve tieto vedľajšie záujmy sú "tŕňom v oku" minoritov, konkrétne spoločenstva Kruciáty oslobodenia človeka, ktoré požaduje obmedzenie predaja spomínaného sortimentu.
"Našu žiadosť, adresovanú levočskému mestskému zastupiteľstvu, sme zaslali už minulý rok, no nedostala sa ani do diskusie zasadnutia. Zamietla sa s odôvodnením, že podobné zákazy nebude mestské zastupiteľstvo vydávať, pretože spotrebiteľ je jediný, kto má právo usmerňovať ponuku", povedala pre Spišský denník členka Kruciáty oslobodenia človeka Mgr. Margita Mihelková.
Na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo vo štvrtok, však tentoraz dostalo i spoločenstvo priestor na obhajobu svojej opätovnej požiadavky. V zastúpení Mgr. M. Mihelkovej dôvodilo faktom, že už v minulom roku uskutočnilo petičnú akciu s vyše 300 podpismi ľudí totožného názoru na obmedzenie predaja alkoholických nápojov a spotrebného tovaru. Zároveň položilo tri otázky vyše 400 respondentom, ktorých cieľom bolo zistiť, či si turisti kupujú počas trvania Mariánskej púte v Levoči sakrálne predmety, alebo by postrádali stánky zamerané na predaj obuvi alebo ošatenia.
Poslednou otázkou, adresovanou pútnikom, chceli zistiť, či by im vadilo obmedzenie týkajúce sa podávania výhradne nealkoholických nápojov. Výsledky hovorili o skoro 80-percentnom záujme o kúpu sošiek, ružencov, alebo duchovných obrázkov a kníh. Vyše 91 percentám opýtaných podľa prieskumu nechýbajú počas Mariánskej púte stánky so spotrebným tovarom a o jedno percento viac neprejavuje záujem o požívanie alkoholu.
"Tieto fakty sme prezentovali aj na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Apelovali sme na výhradnú možnosť poslancov vybrať, aký tovar sa bude predávať počas Mariánskej púte, s dôrazom na súhlas verejnosti s naším návrhom, aby podporili našu myšlienku", pokračuje Mgr. M. Mihelková.
Na tomto zasadnutí mestského zastupiteľstva sa však spoločenstvo nedočkalo odsúhlasenia návrhu. Zazneli dokonca ohlasy hovoriace o zlej vizitke takéhoto precedensu, ktorý pripomína zákaz podávať pivo počas prvomájových osláv, pochádzajúci z komunistických čias.
"Nestotožňujem sa s názorom niečo zakazovať. Toto nie je spôsob riešenia, najmä nie v 21. storočí. Podobné taktiky možno platili v minulosti, ale nie dnes. Zároveň, ak chceme niečo zakázať, musíme pamätať aj na druhú stránku veci, a síce či sme schopní dodržiavanie zákazu skontrolovať. A to my nedokážeme, nemáme totiž potrebný počet ľudí", vyjadril sa k problematike primátor Levoče, Ing. Peter Pekarčík, ktorý hneď v úvode diskusie upozornil, že v prípade schválenia predostretého návrhu konečný verdikt nepodpíše. Podľa slov obhajkyne návrhu, Mgr. M. Mihelkovej, sa na celý zákaz treba pozrieť z iného uhla pohľadu. "Z postoja poslancov cítiť obavu pred slovenskou raritou, pred faktom, že niečo zakážeme. Aj v Poľsku, kde má naše hnutie materský základ, sú podobné duchovné sviatky zákonom ošetrené. Nikto sa nepozastavuje nad samotným obmedzením, je prirodzené, že v takomto čase vládne iná trhová ponuka", vyjadrila sa k protiargumentom Mgr. M. Mihelková.
O stanovisko sme požiadali i organizátora Mariánskej púte, spišské biskupstvo. "Boli by sme veľmi radi, keby sa myšlienka obmedzenia predaja sortimentu nesúvisiaceho s duchom Mariánskej púte, dočkala súhlasu zo strany poslancov. Napriek tomu som očakával takýto výsledok, lebo v súčasnosti sa všetko deje na komerčnej báze. Na druhej strane zase mesto viac profituje z takýchto podnikateľských aktivít, čomu sa zrejme podriadilo i rozhodnutie poslancov. Ak by zmýšľali inak, pravdepodobne by prišli o potrebné príjmy z prenájmu priestorov, či z parkovania", uviedol generálny vikár Biskupského úradu v Spišskej Kapitule, Ján Zentko.
Členovia Kruciáty oslobodenia človeka sa tak zatiaľ nedočkali kladného vybavenia svojej požiadavky napriek tomu, že už upustili zo svojich prvotných radikálnych nápadov. Chceli totiž zamedziť i predaj alkoholu počas Mariánskej púte i v stálych levočských pohostinstvách a reštauráciách.
"A takto vzniká ponímanie púte ako nejakých každoročných hodov, či kermešov, nie ako duchovného sviatku cirkvi, smerujúceho k duchovnej, morálnej a kultúrnej obnove nášho národa", dodala na záver Mgr. M. Mihelková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.