začnú rásť možno už v priebehu tohto roka. Havarijné poistenie je pre mnohých poisťovateľov v súčasnosti nevýhodné. Nízke ceny poistiek, vysoká škodovosť a stále drahšie opravy vyrábali poisťovniam straty, ale už sa pominuli dôvody, pre ktoré poisťovne umelo držali ceny nízko.
„Domnievam sa, že cieľom veľkých poisťovní idúcich touto cestou (nízkych cien) bolo rozdelenie trhu a maximalizácia trhového podielu," povedal člen predstavenstva poisťovne Generali Miloš Kmety. Poisťovne si tak vytvárali podmienky na úspech v povinne zmluvnom poistení. V havarijnom poistení, podobne ako aj v niektorých iných, nie sú ceny „technické", odvíjajúce sa od rizika a rentability ale „konkurenčné, teda zamerané na získavanie podielu na trhu", vysvetlil viceprezident Slovenskej poisťovne Imrich Fekete. „Prípadné straty z tejto obchodnej politiky by sa mali neskôr vrátiť prostredníctvom vysokého podielu na trhu poistenia motorových vozidiel spolu s možnosťou ovplyvňovať trh," dodal Kmety. Úspech v povinne zmluvnom poistení im zasa mal zabezpečiť prístup k veľkému počtu nových klientov, ktorým budú môcť ponúknuť aj svoje ďalšie produkty. Svoju úlohu zohrali aj lízingové spoločnosti, ktoré tlačili sadzby smerom nadol. „Lízingové spoločnosti sa správali trhovo a využili snahu poisťovní získať čo najväčší podiel na trhu na svoje ciele," povedal Kmety.
Trh povinne zmluvného poistenia je rozdelený, najväčší poisťovatelia sa už udomácnili v poistení áut. „Trend znižovania v havarijnom poistení sa zrejme zastaví," povedal Fekete. „Už v polovici tohto roka dôjde pravdepodobne k celoplošnému zvýšeniu cien," dodal. S tým, že ceny už stúpnu tento rok, počíta aj Kmety. Podľa jeho názoru podiely veľkých hráčov sú dostatočne vysoké, aby si za cenu sanácie strát z minulých rokov mohli dovoliť prísť o pár percent trhu. Okrem toho žiadna spoločnosť nemôže predávať stratové produkty dlhodobo.
Ceny havarijného poistenia závisia hlavne od veľkých hráčov, malé poisťovne nezohrávajú pri určovaní cien významnú úlohu. „Na slovenskom poistnom trhu je značná konkurencia, ale privítali by sme zvýšenie cien z dôvodu nepriaznivého vývoja ekonomiky v tomto druhu poistenia," povedal riaditeľ odboru marketingu poisťovne Ergo Emil Mitro.
Autor: gk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.