v tomto období prežíva hádam najťažšiu krízu v doterajšej existencii. Nad podnikom visí hrozba konkurzu. U. S. Steel ako najväčší odberateľ závodu Siderit v Nižnej Slanej má možnosť zohnať si železorudné pelety lacnejšie a kvalitnejšie z Ukrajiny. V podniku už 260 ľuďom začala plynúť výpovedná lehota. Jeho ďalší osud závisí z veľkej miery na prístupe USSK. Ako však včera naznačil Goodish, oni ponúkli nadštandardnú dohodu, avšak ten, kto ju nedodržal, je vedenie Želby.
"Uskutočnili sme viacero krokov potrebných pre záchranu Želby," uviedol Goodish. "Tím našich auditorov prešiel ich účtovníctvo, aby identifikoval oblasti možného znižovania nákladov. Jeden z našich najlepších expertov na banskú činnosť vykonal audit technologického zariadenia, čakáme na jeho správu."
Koncom januára U. S. Steel vykupoval pelety pri cene 28 USD za tonu. Ako uviedol Goodish, Želba po určitom čase zastavila dodávku peliet pri tejto cene s tým, že je nízka pre tvorbu zisku. "V minulosti Želba dodávala pelety za veľmi dobré ceny, takže v tom období mali prejsť vnútornou reštrukturalizáciou, čo ale neurobili," zdôraznil.
Pred mesiacom oslovil premiér Mikuláš Dzurinda aj jeho vicepremiér Ivan Miloš Goodisha s prosbou o prehodnotenie situácie vzhľadom na zamestnanosť v tomto regióne. Uskutočnilo sa stretnutie manažmentu Želby a USSK v Bratislave, kde manažéri Želby vyhásili, že na reštrukturalizáciu potrebujú čas. Počas stretnutia sa Goodish pýtal, aké ceny a objemy by Želba potrebovala, aby sa zamestnanosť na úrovni 975 ľudí zachovala. Rovnako tak sa zaujímal o to, aký bude vývoj zamestnanosti v podniku v rokoch 2002 a 2003 a čo potrebuje Želba pre jej udržanie. Na druhej strane Goodish trval na možnosti vykonať vo firme audit a žiadal, aby manažéri Želby následne v praxi využili odporúčania ich expertov či už v oblasti znižovania nákladov alebo v oblasti technologickej. Žiadal predloženie časového harmonogramu zamestnanosti do decembra 2003.
"Už vtedy Želba naznačila, že úroveň 975 zamestnancov nebude zrejme možné dodržať, keďže od zastavenia výroby viacero ľudí využilo možnosť odísť do dôchodku," dodal Goodish.
Ďalšie rokovanie sa uskutočnilo asi pred dvomi týždňami. Želba predložila ceny a objemy, U. S. Steel ich v plnej miere akceptoval, hoci išlo o ich podstatný nárast. Z 28 USD Želba cenu zdvihla na 32,4 USD za tonu s ďalším navýšením v roku 2003 o 1,4 USD. Za takúto cenu môže USSK dovážať pelety vysoko kvalitnejšie dokonca až z ďalekej Južnej Ameriky. USSK akceptoval aj žiadané objemy, pre zvyšok tohto roku to znamená odobratie 185-tisíc ton peliet, v roku budúcom 235-tisíc ton.
Neskôr Želba predložila aj plán reštrukturalizácie a harmonogram vývoja zamestnanosti. Ten však na veľké a nemilé prekvapenie Američanov počítal s počiatočnou úrovňou zamestnancov 675, hoci ich podmienka bola zachovať pôvodný stav, teda 975 a na tento počet mala Želba dimenzovať aj navrhované ceny a objemy. Motiváciou USSK vstúpiť do vzťahu so Želbou je totiž prioritne uchovanie zamestnanosti v tamojšom regióne. Prekvapeniam však zďaleka nebol koniec. Nad rámec pôvodnej dohody Želba žiadala od USSK predplatbu ako štartovací kapitál vo výške 40 miliónov korún. Navyše obchodovanie sa podľa návrhu Želby malo uskutočňovať cez tretiu firmu, ktorú Goodish nazval škrupinkovou. Američania sú v tomto smere striktní a nepripúšťajú, ako povedal Goodish "...možnosť vytvárania priestoru pre únik ziskov", pre čo majú zas Slováci kratšie pomenovanie tunel.
Keďže došlo zo strany Želby k výraznému odbočeniu od pôvodných dohôd, USSK s tým nesúhlasil. Trvá na zamestnanosti 975 ľudí, na vylúčení tretej firmy z obchodovania či štartovacieho kapitálu. "Sme ochotní vstúpiť so Želbou do zmluvného vzťahu, ale za pôvodných podmienok," zdôraznil prezident USSK.
Potvrdil naše informácie, že Želba navrhla USSK kapitálový vstup do ich spoločnosti, čo ale Goodish odmieta so slovami, že oni prišli na Slovensko vyrábať oceľ. Špeciálny tím USSK sa však bude snažiť hľadať v zahraničí investorov, ktorých by chceli naorientovať smerom na Želbu. "Teraz sú však na ťahu manažéri Želby," poznamenal Goodish.
Už od pondelka sa márne pokúšame získať stanovisko vedenia spoločnosti Želba k tomuto pre podnik existenčnému problému. Generálny riaditeľ Želby Ing. Vojtech Král je však nezastihnuteľný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.