(obr.) na utorkovom stretnutí s novinármi.
"Podarilo sa nám skonsolidovať ekonomiku, ktorá už má nejakú tvár, z hľadiska prevádzkového hospodárskeho výsledku i celkového hospodárskeho výsledku a štruktúry nákladov. Zákazníci si zvykli na našu značku a v roku 2001 splnili svoje plánované objednávky," skonštatoval. Tržby fabriky z predaja vlastných výrobkov predstavovali v minulom roku totožne s predchádzajúcim 407 miliónov korún. "Potvrdila sa tak naša obchodná stabilita."
Z hľadiska celkových výkonov sa ZVL auto pohybuje na úrovni pol miliardy korún. Objem celkovej výroby sa podľa Vysokého zlepšil, keď vlani vyrobili výrobky za 420 miliónov korún. V roku 2000 táto položka predstavovala len 388 miliónov. Materská spoločnosť ZVL auto stále zamestnáva 530 ľudí s priemerným platom 10476 korún. Počet jej zamestnancov sa nezmenil, plat im oproti roku 2000 vzrástol v priemere o deväťsto korún. Ďalších šesťdesiat ľudí v areály zamestnáva dcérska spoločnosť ZVL TS, ktorá pre materskú vyrába špeciálne náradie.
Produktivita práce vzrástla v ZVL o desať percent.
Spoločnosť ZVL auto, ktorej stopercentným vlastníkom sú Taliani podľa riaditeľa Vysokého pracuje bez koruny prevádzkového úveru. "To znamená, že táto spoločnosť i v krátkodobej likvidite prevádzky mala dostatok prostriedkov na výsledky, ktoré sme dosiahli." Všetky úverové zdroje od roku 1993 použili na splácanie starých záväzkov. Za posledných šesť rokov splatili z dlhodobých úverových zdrojov asi osemdesiat miliónov korún. "Narazili sme tu na jeden problém. Je to otázka regionálnej politiky tohto štátu. Akékoľvek cudzie zdroje, či už sú to úvery z bánk, alebo dotácie z nejakého programu nedôjdu na región. O úveroch pre východoslovenský región sa rozhoduje v ústredí v Bratislave a táto politika nie je zdravá."
ZVL auto čerpalo v roku 1996 dlhodobý päťročný úver vo výške 110 miliónov korún, z ktorého v auguste minulého roku vrátili 44 miliónov. V priebehu budúceho týždňa sa riaditeľ pokúsi o predĺženie jeho splatnosti. Budúcu zmluvu, ktorú bude nútený podpísať, už teraz označil za nevýhodnú. ZVL momentálne zápasí s problémom získať nový dlhodobý úver na splatenie starého, ktorý by pri doterajších výsledkoch v priebehu piatich rokov vedeli vyrovnať. "Tragédia je v tom, že v súčasnosti je v Prešove dvanásť až pätnásť rôznych bánk a úver sa vám získať nepodarí. To vám môžem odprisahať. Sú to len expozitúry bánk, na realizáciu platobného styku. Nie banky, ktoré by realizovali aktívne bankové obchody."
ZVL auto podľa Vysokého v priebehu piatich rokov zaplatilo len úroky z úveru vo výške 72 miliónov, napriek tomu sa k nim banky stavajú ako k rizikovému partnerovi. "Napriek tomu, že naša situácia je o sto percent lepšia ako v roku 1996, keď sme dostali posledný úver." Riešenie problému budú hľadať pravdepodobne mimo územia Slovenska u svojho talianskeho majiteľa. Pre Vysokého je nepochopiteľné, že situáciu, ktorá by sa v normálne fungujúcej trhovej ekonomike riešila ďalším úverom, musia vyriešiť z vlastných zdrojov na úkor investícií. "Na Slovensku pritom nepredávame nič. Musíme sa uchádzať o náročné svetové trhy, kde zápasíme s top konkurenciou a máme top klientov."
Medzi nich patrí popredný svetový výrobca traktorov John Deere, taliansky výrobcovia poľnohospodárskej a stavebnej techniky, výrobcovia automobilov Volkswagen a General Motors. "Toto všetko sú odberatelia, ktorí by sa nezaoberali firmou lokálneho významu. Firma pre nich musí mať obchodné meno, známku a tradíciu. ZVL ju má 42 ročnú vo výrobe a toto zrejme banky nevedia."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.