nákup nových vozidiel. Druhou, pre cestujúcu verejnosť dôležitejšou je zmena časových preukážok z papierových na magnetické, teda na čipové karty.
"Pomer trolejbusovej a autobusovej dopravy, ktorú v Prešove zabezpečujeme, je zhruba päťdesiat na päťdesiat. Trolejbusová doprava má v tomto roku významné výročie. 13. mája 1962 bola v Prešove otvorená trolejbusová doprava na linke spájajúcej miestne časti Šebastová a Solivar," uviedol výkonný riaditeľ DPMP Peter Janus. Rekonštruovať sa bude práve spomínaná štyridsaťročná trať, čo je posledná etapa obnovy trolejbusových tratí. Tie sa obnovovali postupne od roku 1982, pričom nosná časť rekonštrukcií sa udiala v deväťdesiatych rokoch. Predpokladané náklady na tohoročnú rekonštrukciu sa pohybujú vo výške 15 až 20 miliónov korún.
Podľa Janusových slov preukázala trolejbusová doprava svoje opodstatnenie, aj keď boli obdobia, keď bola lacnejšia nafta, a tým i autobusová doprava. "Plánujeme zabezpečiť obnovu vozového parku nákupom štyroch kĺbových autobusov, ktoré by nám zvýšili jednak kvalitu poskytovaných služieb a zabezpečili by aj obnovu zastaralých vozidiel," povedal k ďalším investíciám riaditeľ DPMP. Dopravný podnik získal od mesta mesto vyše 15 miliónovú dotáciu. Ako povedal P. Janus, jej výška je odvodená "z dôvodu sociálnej prijateľnosti ceny cestovania, ako aj redukcie individuálnej automobilovej dopravy, ktorá sa vo väčších mestách stáva počas špičky neúnosnou".
Pre cestujúcich budú najväčšou zmenou nové čipové karty, ktoré bude DPMP postupne vymieňať za terajšie kmeňové časové cestovné lístky. "Tento krok si okrem iného vyžiadalo aj to, že sa nám objavujú falošné cestovné lístky." Nový systém je podľa riaditeľa perspektívny a "na tejto zmene bude možné aj postupné zavádzanie integrovaného dopravného systému".
Dopravný podnik by mal začať od 1. júla s postupnou výmenou klasických časeniek za magnetické karty, ktoré majú životnosť cez desať rokov. Peter Janus uviedol, že sa uvažuje s úhradou asi 160 korún za výmenu karty. Pôjde o jednorazovú investíciu občanov, ceny časových lístkov sa zatiaľ nemenia. DPMP počíta s výmenou asi 30-tisíc časových lístkov. Perspektívne mienia "dopraváci" zaviesť magnetické karty aj ako alternatívu k jednorazovým lístkom. Znamená to, že občan si zakúpi kartu s určitým počtom kreditov a pri ceste vozidlom MHD ju označí tak, že sa z nej automaticky odpočíta cena jednorazového lístka. "Ostane však aj možnosť papierových lístkov," upozornil P. Janus a dodal, že zavedenie čipových kariet aj pre jednorazové cestovanie chce čas, lebo "potrebujeme vybaviť vozidlá novými znehodnocovačmi, ktoré by dokázali komunikovať s čipovou kartou, čo si vyžiada značné náklady".
Podľa riaditeľa DPMP v Bratislave už funguje aj prepojenie s bankou. Perspektívne je teda možné, že si aj cestujúci v prešovskej MHD budú môcť dobíjať kredity na čipových kartách prostredníctvom bankomatov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.