Korzár logo Korzár

Výnimočná kvalita lokomotív radu Da sa využíva aj na najsevernejšej európskej železničnej trati

Vo Švédsku sa pomerne dlho vyrábali rámové elektrické lokomotívy s behúňmi. Rám bol väčšinou robustný a behúne otočné. Plne sa využili skúsenosti

konštruktérov s posuvom spriahnutých dvojkolies na strany a celkovým vypružením.

Lokomotíva radu Da a jej podobné vyrábal vyspelý švédsky priemysel ešte v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Úplnou kuriozitou je, že výrobcovia mechanickej časti (napr. podniky Nohab, Motala spolu s továrňou Asea) produkovali prvé podobné lokomotívy ešte s drevenou skriňou. Iba v roku 1952 sa lokomotív radu Da vyrobilo 92 kusov. Vozidlo malo v skrini jediný trakčný motor s dvoma kotvami a výkonom 1 840 kW. Hnacie kolesá mali priemer 1 530 mm, točivý moment sa z motora prenášal na jalový hriadeľ a odtiaľ na všetky dvojkolesá. Podobne ako pri niektorých parných lokomotívach, aj tu sa dala adhézna hmotnosť meniť a to zo 60 t na 68 t a opačne. najvyššia rýchlosť znamenala hodnotu 100 km/h, hmotnosť predstavovala 75 t.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výnimočná kvalita lokomotív radu Da sa využíva napríklad na najsevernejšej európskej železničnej trati spájajúcej švédske rudné bane v Kirune s nórskym prístavom Narvik. Ťažké rudné vlaky tu od roku 1960 ťahajú lokomotívy na striedavý prúd s napätím 15 kV a frekvenciou 16 2/3 Hz radu Da 3 s usporiadaním kolies 1´D + D + D 1´. Prúd sa vedie do šiestich trakčných motorov, rozmiestnených po dva v každom z troch trvalo spojených lokomotívnych celkov. Medzi obidva krajné celky, ktoré majú na koncoch iba jedno stanovisko strojvodcu, je vložený tretí diel strojovňa bez zberača. Veľmi dlhá, vyše 35metrová lokomotíva dostáva prúd len cez dva zberače nad kabínou pre strojvodcu. Vozidlo jazdí na štrnástich dvojkolesách. Pod strojvodcovským stanoviskom na oboch koncoch sa nachádzajú jednoosové podvozky s bežnými dvojkolesami s priemerom 980 mm. Každý z celkov vozidla spočíva teda na štyroch hnacích dvojkolesiach s priemerom 1 530 mm, ktoré sa pomocou spojníc spájajú s jalovým hriadeľom uprostred skrine. Každý jalový hriadeľ poháňajú dva elektromotory a celkový výkon dosahuje až 9 800 kW. Impozantná lokomotíva váži 258 t a dosahuje maximálnu rýchlosť 75 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé varianty lokomotív radu Da sa zvečnili v podobe modelov a medzi modelármi sú mimoriadne vyhľadávané a obľúbené.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 468
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 214
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 698
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 534
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 170
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 077
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 008
  1. Július Alexy: Volebné výlety
  2. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  3. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  4. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  7. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  8. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 197
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 059
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 14 664
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 394
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 321
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 628
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 007
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 159
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Július Alexy: Volebné výlety
  2. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  3. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  4. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  7. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  8. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 197
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 059
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 14 664
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 394
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 321
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 628
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 007
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 159
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu