podobe znižovania počtu učiteliek. Za jednu z troch, Moniku Pál-Baláž, sa rozhodli bojovať rodičia detí, ktoré učí v triede s vyučovacím jazykom maďarským.
Učiteľky o miesta neprídu. Do konca školského roku však budú zastupovať kolegyne z iných škôl, ktoré sú zo zdravotných dôvodov pracovne neschopné. Ako upresnila metodička pre MŠ Okresného úradu, odboru školstva v Rožňave Natália Lukáčová, odbor školstva obdržal normatívy. Tie sa týkajú počtu pedagógov na množstvo detí v triede. Na Vajanského ulici došlo vzhľadom na počet detí k prezamestnanosti. Situácia má korene v programe Krok za krokom, ktorý škôlka praktizuje už niekoľko rokov. Základom programu je hravou formou rozširovať vedomostí detí. Jeho prvky preberajú aj klasické škôlky, ktoré sa riadia novým programom výchovy a vzdelávania pre deti materských škôl. Podľa N. Lukáčovej ho v škôlkach okrese vyučujú po dve učiteľky. Na Vajanského ulici boli naň tri. "Keby sme prihliadali na učiteľky a ich pracovné miesto v pôvodnej škôlke, muselo by byť v triede 30 detí. Spomínaná škôlka kritéria podľa normatív nespĺňa. V maďarskej triede je len 16 detí".
Problém však vznikol vo všetkých triedach. Z každej zobrali jednu učiteľku. Len v triede s postihnutými deťmi ostali tri. "Učiteľky by vo svojich triedach mohli ostať. Škôlka však od apríla za základe zákona nedostane pôvodný rozpočet a školstvo by ich nemalo z čoho platiť. Preto budú zastupovať svoje kolegyne," uviedla N. Lukáčová. Protesty rodičov, ktorí sú s učiteľkou spokojní a odmietajú jej preloženie na inú škôlku N. Lukáčová chápe. Výber pedagógov, ktorí zo škôlky odídu, uskutočnila riaditeľka škôlky. S tou sa nám skontaktovať nepodarilo. Ako však dodala N. Lukáčová, zrejme prihliadala na vek, dĺžku praxe i roky, počas ktorých program Krok za krokom vyučovali. N. Lukáčová sa domnieva, že zákon prišiel v tej najnevhodnejšej chvíli. Dva mesiace pred koncom roka nie sú pre školstvo najšťastnejším termínom na zmeny.
M. Pál-Baláž dosahovala dobré výsledky, o čom svedčí aj spokojnosť rodičov. Obávajú sa, že po jej odchode nebudú deti vedomostne rásť. Spísali petíciu, adresovanú odboru školstva a na jej dvojmesačnú výplatu do konca školského roku sa formou sponzoringu pokúsia vyzbierať peniaze. Matka jedného škôlkára Iveta Gressová dokáže porovnať činnosť v spomínanom zariadení prostredníctvom svojich dvoch detí, ktoré ho navštevovali v rozdielnom období. Dieťa, ktoré teraz patrí do triedy M. Pál-Baláž podľa nej prichádza domov stále s novými vedomosťami a zručnosťami. "Vidieť, že sa s nimi učiteľka zaoberá. Je jedinou pedagogičkou, o odbornosti ktorej nezapochyboval ani jeden rodič. Deti si ju veľmi obľúbili a plačú za ňou. Hoci je tam najkratšie, je najlepšia. Neviem, podľa akých kritérií riaditeľka rozhodovala. Momentálne zháňame približne 22-tisíc korún. To sú dvojmesačné náklady na jej výplatu spolu s poistným," povedala I. Gressová.
M. Pál-Baláž tvrdí, že svoju prácu má rada, rovnako, ako aj deti. "Rada tam ostanem, ak sa rodičom podarí niečo vybaviť. Deti si zvykli na mňa, aj na nich. Zato, čo som s nimi dosiahla, patrí vďaka aj samotným deťom. Teraz ma budú posielať na zastupovanie tam, i onam? Nielen ja, ale aj moje kolegyne sa v tej škôlke narobia," povedala učiteľka, za ktorú sa rodičia postavili a jej odchod odmietajú. Hoci si v škôlke pobalila veci, čaká na to, čo sa bude diať a celú záležitosť nechá na rodičov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.