Levoči s pôvodným názvom Štátny ústav pre slepcov v Levoči. V spomínaný pamätný deň sa deviati nevidiaci žiaci, ich rodičia a zakladateľ školy, Adolf Fryc, stali po prvý krát v slovenskej histórii súčasťou inštitucionálneho vzdelávania zrakovo postihnutých. Vtedajšie školstvo totiž pamätalo na nevidiacich a ich vzdelanie len v Brne a Prahe.
Cieľom školy, tak ako v minulosti i dnes, je zabezpečenie starostlivosti o zrakovo postihnuté deti, ich výchovy k samostatnosti, prípravy na povolanie a celkové začlenenie do spoločnosti. Dejiny školy hovoria o mnohých zlomových obdobiach, ktoré od začiatku sprevádzalo nepochopenie ostatnej populácie, jej vzmáhanie, ale i ťažké vojnové roky. Všetky spomínané udalosti ovplyvnili jej smerovanie a profil, a tak aj vďaka nim existuje v súčasnosti celý komplex škôl a zariadení pre zrakovo hendikepovaných na území celého Slovenska.
Prioritnou snahou všetkých špeciálnych pedagógov, vychovávateľov, školskej psychologičky, masérov, zdravotných sestier, sociálnych pracovníčok i ostatných technicko hospodárskych pracovníkov, ktorí sa podujali dopomôcť zrakovo postihnutým k ich vzdelaniu, je mnohostrannosť výchovy. Vo vyučovacom procese kladú dôraz na uplatňovaní princípov humanizmu a demokracie, snahy o nové trendy a formy práce, rešpektujúc popritom redukciu, či nedostatočnosť zraku. Škola poskytuje aj poradenské služby, a to už 15 rokov deťom a žiakom vzdelávaným v bežných školách, ale aj ich rodičom a pedagógom.
Školský vyučovací proces dohliada i na rozvoj špecifických zručností svojich zverencov, a síce zdokonalenie priestorovej komunikácie, sebaobsluhy a práce s technickými vymoženosťami, akými sú počítače. Zároveň pre nich vytvára vhodné životné a školské podmienky, príkladom toho je zriadenie počítačovej a jazykovej triedy.
Na tvorbe lepších podmienok, v akých sa nevidiaci vzdelávajú, sa podieľajú aj zahraničné partnerské organizácie z USA a Švédska, ale najmä Združenie priateľov Základnej školy internátnej pre nevidiacich a slabozrakých v Levoči.
Napriek súčasným rôznorodým názorom na existenciu spomínanej školy nemožno uprieť jej majoritný podiel na vzdelávaní a procese zaraďovania sa do života, v ktorej prevláda nehendikepovaná populácia.
Mgr. Irena Lehotská
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.