Korzár logo Korzár

MOTOSTRANA

Sponzoruje výstup na EverestKoncern Ford sponzoruje v rámci svoje kampane No Boundaries (žiadne hranice) aj prvú americkú čisto ženskú výpravu na

Sponzoruje výstup na Everest

Koncern Ford sponzoruje v rámci svoje kampane No Boundaries (žiadne hranice) aj prvú americkú čisto ženskú výpravu na najvyššiu horu sveta, na Mt.Everest. Výpravy sa zúčastní päť skúsených horolezkýň vo veku 35 až 58 rokov, ktoré majú dokopy sto rokov horolezeckých skúseností. Členky výpravy majú na svojom konte už šesť zo siedmich najvyšších vrcholov sveta - chýba im akurát ten najvyšší. Na počesť tejto výpravy pripravila firma Ford špeciálnu verziu svojho nového športovo-úžitkového vozidla Expedition, ktoré sa práve začína predávať. Táto verzia, označená Everest, sa vyznačuje 19-palcovými hliníkovými ráfikmi, tónovanými sklami, strešným nosičom a mohutným predným ochranným rámom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Williams je prvý

Populárny britský spevák Robbie Williams sa stal prvým oficiálnym majiteľom novej otvorenej verzie malého vozidielka Smart, nazvanej crossblade. Spevák dostal podľa svojho želania crossblade s výrobným číslom 0008. "Milujem toto auto. Je inovatívne a nekonvenčné, tak ako moje nové projekty", povedal Williams. Firma MMC smart navyše vydraží crossblade s výrobným číslom 0001 v prospech Williamsovej charitatívnej organizácie, ktorá sa venuje boju proti chudobe a za sociálnu spravodlivosť. So svojimi charitatívnymi aktivitami začal pritom Williams v svojom rodnom meste Stoke-on-Trent, ktoré leží v regióne s vysokou nezamestnanosťou.

Smart crossblade bude vyrobený len v obmedzenom počte 2 000 kusov a bežným záujemcom sa začne predávať v júni.

SkryťVypnúť reklamu

Maserati chystá novinku

Na výstave Artedinamica v tokijskom Múzeu súčasného umenia, na ktorej firma Ferrari vystavuje svoju novinku FX alias F60, môžu návštevníci vidieť aj škice a modely nového špičkového Maserati, nazvaného Quattroporte (štvoro dverí). Tento štvordverový automobil nahradí doterajšie Quattroporte, ktoré sa prestalo vyrábať na jar minulého roka. Karosériu nového Maserati, ktoré by malo konkurovať takým vozidlám, akými sú napríklad BMW M5, Jaguar S-Type R alebo Audi RS6, navrhlo talianske štúdio Pininfarina. Na pohon vozidla bude slúžiť upravená verzia 4,2-litrového vidlicového osemvalca, ktorý poháňa aj Maserati Coupé. Motor má maximálny výkon 287 kW, pričom úpravy sa sústredili najmä na zvýšenie krútiaceho momentu. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky s možnosťou manuálneho radenia. Úplne nový však bude podvozok s rázvorom temer tri metre. Nové Maserati Quattroporte bude dlhé približne päť metrov a na trh by malo prísť koncom roka 2003.

SkryťVypnúť reklamu

Niva oslavuje štvrťstoročie

Podľa krátkeho slovníka slovenského jazyka je slovo niva knižným výrazom pre pole či lúku. Podľa rusko-slovenského slovníka má uvedený význam aj ruské slovo niva. Je zrejmé, že aj u nás populárny automobil Niva dostal takéto označenie práve preto, lebo je schopný jazdiť po poliach a lúkach. Dôvod, prečo o tomto vozidle píšeme práve teraz, je veľmi jednoduchý - Niva oslavuje jubileum. Sériová výroba tohto modelu sa totiž začala práve pred 25 rokmi, presnejšie 5. apríla 1977. Skúšky prvého prototypu, označeného 3-2121, sa však vo Volžskom automobilovom závode (VAZ) začali už pred 30 rokmi. Po firemných skúškach sa v roku 1974 začali štátne skúšky nového terénneho vozidla. Tie tiež dopadli dobre, takže už nič nebránilo začatiu sériovej výroby vozidla, ktoré dostalo označenie Niva. Pravda, vo vtedajšom Sovietskom zväze sa ani taká veľká automobilka, akou už vtedy VAZ bol, nemohla sama k takémuto kroku rozhodnúť - na všetko bol potrebný príkaz. A tak 31. júla 1975 vydáva sovietske Ministerstvo automobilového priemyslu príkaz na zavedenie modelu VAZ 2121 Niva do sériovej výroby.

Niva je postavená na podvozku s rázvorom 220 cm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je tuhá náprava. Všetky kolesá sú odpružené vinutými pružinami, na predných sú kotúčové, na zadných bubnové brzdy. Vozidlo je dlhé 372 cm, široké 168 cm a vysoké 164 cm. Na pohon prvej verzie Nivy slúžil na tú dobu moderný štvorvalec s rozvodom OHC, ktorého hlava bola zhotovená z hliníkových zliatin a ktorý mal zdvihový objem 1568 cm3. Motor mal maximálny výkon 57,5 kW a poháňal všetky štyri kolesá prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky. Pohon všetkých kolies, možnosť zaradiť redukčný prevod a svetlá výška podvozku 220 mm urobili z Nivy vozidlo, ktoré si dokázalo poradiť aj v ťažkom teréne a ktoré sa "neutopilo" ani vo vodných tokoch s výškou hladiny do 600 mm. Dobré jazdné vlastnosti v teréne (horšie to už bolo na ceste) a nízka cena prispeli k tomu, že Niva sa postupne stávala obľúbenou aj v zahraničí. Na vrchole svojej slávy - niekedy koncom 80. A začiatkom 90. Rokov - sa vyvážala vyše polovica vyrobených Nív, ktoré sa predávali v stovke krajín. Úspech Nivy na našom trhu bol podčiarknutý tým, že v roku 1978 bol tento model na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne ocenený zlatou medailou. Jednou zo slabín socialistického či centrálne plánovaného hospodárstva však bola neschopnosť pružnej inovácie a modernizácie výrobkov. Preto k prvej "vážnejšej" inovácii Nivy dochádza až v roku 1993, keď sa do tohto modelu začína montovať 1,7-litrový motor výkonu 59 kW i 1,9-litrový vznetový motor zo sortimentu francúzskej automobilky Peugeot. V súčasnosti vyrábaný model má síce už podstatne modernizovaný interiér, ale v podstate je to stále tá istá Niva, aká sa začala vyrábať pred štvrťstoročím.Na export sa Niva dodáva prevažne s 1,7-litrovým motorom, ktorý je vystrojený vstrekovacím systémom (výrobok General Motors) a vyvíja maximálny výkon 60 kW. Vozidlo má päťstupňovú prevodovku a dosahuje maximálnu rýchlosť 138 km/h. V prospekte švajčiarskeho dovozcu automobilov Lada sa uvádza, že Niva spotrebuej pri jazde mimo mesta 9 l/100 km, v meste 13,2 l/100 km a celková priemerná spotreba je 10,6 l/100 km. Okrem základnej trojdverovej verzie sa vyrába aj päťdverová verzia s predĺženým podvozkom. Z Nivy bolo odvodených niekoľko ďalších modelov, z ktorých hádam najzaujímavejší je minivan Nadežda. V marci tohto roku predstavil výrobca, ktorého oficiálny názov od roku je AVTOVAZ, Nivu, vystrojenú elektrickým posilňovačom riadenia.

Firma AVTOVAZ sa môže pochváliť tým, že Niva je držiteľom jedného svetového rekordu. V septembri 1999 sa totiž posádka, zložená z troch Rusov a jedného Američana, vyšplhala so sériovou Nivou 2131 v tibetských horách do výšky až 5726 metrov - žiaden iný kolesový automobil nikdy vo vyššej výške nejazdil. S jazdnými vlastnosťami už nemá nič spoločné jeden takpovediac reklamný rekord - v apríli 1998 pristála Niva na padáku priamo na Severnom póle. Automobily Niva sa zúčastnili aj na náročných rallye Paríž-Dakar a Paríž-Peking. O tom, že dvadsaťpäťročná Niva ešte zďaleka nemá zrátané svoje dni, svedčí aj to, že toto vozidlo sa montuje v Ekvádore (vlani sa tam zmontovalo okolo 2 500 Nív) a pripravuje sa jeho montáž v Uruguaji. Možno ešte dodať, že celkový počet vozidiel, vyrobených vo volžskej automobilke v Togliatti, už prekročil 20 miliónov.

Bude sa vyrábať?

V ostatných rokoch predstavili ruské automobilky na mnohých autosalónoch - ale najmä na domácom, moskovskom autosalóne - celý rad zaujímavých štúdií a koncepčných vozidiel. O ďalšom osude mnohých týchto vozidiel však nie je nič známe. Otázkou preto je, aký osud postihne štúdiu kompaktného vozidla Carat, ktorú na ostatnom ženevskom autosalóne predstavila automobilka AVTOVAZ. Carat sa vyznačuje elegantnou karosériou s hladkými líniami a bez stredného stĺpika. To spolu s tým, že predné a zadné dvere sa otvárajú "proti sebe", uľahčuje nastupovanie a vystupovanie z vozidla. O Carate sa zatiaľ vie len toľko, že jeho dĺžka je 3500 mm, šírka 1610 mm a výška 1520 mm. Na pohon štvormiestneho vozidla, postaveného na podvozku s rázvorom 2300 mm, slúži motor výkonu 48 kW. To, či sa z Caratu niekedy stane sériovo vyrábaný model, zrejme dnes nevie nikto.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 143
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 658
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 565
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 987
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 858
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 665
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 522
  1. Eva Gallova: Aj vám sa objaví chvíľu po zapnutí PC, že sa našlo 10 problémov so zabezpečením súkromia?
  2. Miroslav Pollák: Vojna a mier sú v Kremli synonymá
  3. Dávid Polák: Hamas a jeho najsilnejšia zbraň
  4. Eva Bachletová: Organizujeme festival!
  5. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  6. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? Merateľné výstupy (II. časť)
  7. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  8. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 88 116
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 871
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 244
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 218
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 093
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 029
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 614
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 341
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Aj vám sa objaví chvíľu po zapnutí PC, že sa našlo 10 problémov so zabezpečením súkromia?
  2. Miroslav Pollák: Vojna a mier sú v Kremli synonymá
  3. Dávid Polák: Hamas a jeho najsilnejšia zbraň
  4. Eva Bachletová: Organizujeme festival!
  5. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  6. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? Merateľné výstupy (II. časť)
  7. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  8. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 88 116
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 871
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 244
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 218
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 093
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 029
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 614
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 341
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu