nízkym príjmom na niekoľko hodín dokonca prerušila prácu, sa začína pomaly stabilizovať. Ako pre náš denník uviedol Ján Kmeť, majiteľ firmy SONaP, ktorá od začiatku tohto roka v kooperácii s formou Siemens Automotive (SAM) produkuje káblové zväzky do automobilov Ford, "jedným z hlavných dôvodov, prečo sa situácia vyhrotila, bola nedostatočná komunikácia medzi manažmentom a zamestnancami. Je to moja chyba, poučil som sa".
Na komplikácie vo vzťahoch medzi zamestnancami a vedením zareagovali už aj odbory. Keďže viac ako tristo zamestnancov sa rozhodlo vstúpiť do Odborového zväzu KOVO, jeho zástupcovia sa v utorok prišli na vlastné oči presvedčiť, aké vládnu v SONaP-e podmienky. "Chceli sme nadviazať sociálny dialóg s majiteľom spoločnosti čo sa aj podarilo. Musím však skonštatovať, že mzdy v SONaP-e sú naozaj nízke a takmer kopírujú minimálnu mzdu. Ak sa ľudia rozhodli prerušiť prácu, je to legitímny spôsob, ako vyjadriť protest s podmienkami, ktoré tu existujú", uviedol pre náš denník Jozef Balica z OZ KOVO.
Hlavnou požiadavkou zamestnancov aj naďalej zostáva zvýšenie platov, ktoré sú v trojsmennej prevádzke len o čosi vyššie, ako minimálna mzda. "Mám manželku a dve deti a na výplatu dostanem 4 800 korún čistého. Dá sa z toho dnes vyžiť", pýta sa jeden so zamestnancov SONaP-u, pracujúci na za tzv. kolotočom, teda transfer linkou. Priemerná hodinová mzda sa tu pohybuje podľa slov J. Kmeťa na úrovni 38 korún, zamestnanci však požadujú zvýšenie aspoň na 40 korún. "Dohodli sme sa, že ak sa budú v máji plniť všetky normy na sto percent, zamestnanci svojich 40 korún na hodinu dostanú. Od posledného protestu stúpla výkonnosť i produktivita práce, predbežné dohody sa zatiaľ dodržiavajú", doplnil majiteľ firmy. Ako dodal, firma si ako subkontraktor nemôže dovoliť svojim zamestnancom zaplatiť toľko, čo majú pracovníci v závode SAM. "Jednoducho nie sme Siemens".
Na komplikácie v SONaP-e už zareagoval aj materský Siemens, ktorý len niekoľko dní po protestoch stiahol časť produkcie do svojho michalovského závodu. SAM dodáva káblové zväzky automobilke Ford, takže sa musel pred prípadnými problémami poistiť. Zákazka v rámci projektu B-cars sa pohybuje v niekoľkých desiatkach miliárd korún, a prípadné neplnenie zmluvných podmienok si SAM nemôže dovoliť. "Stratili sme dôveru Siemensu a získať ju späť bude mimoriadne náročné", skonštatoval J. Kmeť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.