"negatívne vplyvy" pri obchodovaní na Slovensku. Švajčiarska firma mala u nás vyhrať tender na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek, doteraz však neprišlo k podpísaniu zmluvy. Tender vypísala Železničná spoločnosť, zmluvu musí podpísať jej riaditeľ Andrej Egyed.
Egyed je momentálne v zahraničí. Hovorca železníc Miloš Čikovský povedal, že železnice počas verejnej súťaže neporušili žiadny zákon: "Priebeh a podmienky rokovacieho konania železnice konzultovali s Úradom pre verejné obstarávanie." Podľa neho dohoda sa nepodpísala kvôli príkazu ministra dopravy Jozefa Macejka Egyedovi, aby zatiaľ neprijímal žiadne rozhodnutie: "Materiál sme predložili NKÚ." Egyed podľa Čikovského čaká na stanovisko NKÚ a povolenie ministra. Hovorca NKÚ Marián Varga o žiadnom materiáli nevie: "Nič také sme nedostali."
Minister dopravy je momentálne chorý. Vedúci služobného úradu Peter Kľučka nám poslal stanovisko, ktoré hovorí o tom, že na vine je Egyed. Macejko sa podľa stanoviska obrátil na Egyeda niekoľkými listami, kde ho žiada o opätovné prešetrenie súťaže. Macejko to urobil kvôli francúzskej firme Alstom, ktorá v tendri neuspela, ale má pocit, že jej ponuka bola výhodnejšia. Požiadala preto ministra o prešetrenie. Egyed Macejkovi dodnes neodpovedal. Naposledy mu minister písal 27. februára 2002.
Podľa prezidentovho hovorcu Jána Füleho je normálne, že sa o obchod zaujíma aj samotný prezident Švajčiarska: "Je to obvyklé, ak je z dôvodov, ktoré nie sú transparentné, ohrozená investícia krajiny." Švajčiarsky prezident má na jeseň prísť na oficiálnu návštevu Slovenska. Tá je podľa Füleho aj kvôli tomuto ohrozená: "Mohlo by to znamenať ohrozenie dobrého mena Slovenska vo svete."
Tender vypísali železnice ešte v roku 2000. Prihlásili sa doňho tri firmy. Jedna - Siemens v spolupráci ZŤS Dubnica nad Váhom bola vylúčená pre neprimeranú cenu. Ďalšie dve výberová komisia, ktorej predsedal premiérov brat Miroslav Dzurinda vylúčila pre nesplnenie podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností - konzorcium DMU GTW podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý ale potvrdil správnosť konania výberovej komisie. Verejná súťaž pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia. Tretím záujemcom bola francúzska firma Alstom spolu so ŽOS Zvolen.
V septembri 2001 riaditeľ železníc Andrej Egyed vyhlásil, že víťazom rokovacieho konania sa stalo konzorcium DMU GTW, ktoré je spojením švajčiarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky. Takmer jednomyselne sa na tom zhodla aj výberová komisia. Egyed vyhlásil, že zmluvu podpíše, ak získa finančné krytie - 4,3 miliardy korún. Na Slovensko vtedy pricestoval riaditeľ Švajčiarskej národnej banky a ponúkol troj percentný úver na 15 rokov. Egyed však doteraz zmluvu nepodpísal. Švajčiarsky prezident preto lobuje u nášho, aby sa tak čo najskôr stalo, keďže ich firma vyhrala rokovacie konanie. V liste Villiger píše: "Táto švajčiarska firma je zastrešovaná zástupcom rozhodujúcich politických kruhov a bolo by mimoriadne poľutovaniahodné, keby bol tento vynikajúci vzťah negatívnymi vplyvmi pokazený." Prezidentom firmy je prvý podpredseda švajčiarskej vlády.
Schuster včera poslal list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, kde ho žiada o vysvetlenie zdĺhavého konania.
(mož)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.