kde sú sústredené najväčšie firmy, dosahuje v súčasnosti 98 percent hrubého domáceho produktu Európskej únie, v Košickom kraji je to len 39 percent.
"V budúcom volebnom období je potrebné urobiť ďaleko razantnejšie kroky v reforme verejnej správy a daňovej sústavy, aby ľudia v regiónoch mohli rozhodovať o peniazoch, ktoré sa v nich vytvoria. Nájsť také mechanizmy, aby časť príjmov v nich skutočne zostala a nekončila len v Bratislave, v ktorej sídlia alebo majú centrály najväčšie firmy. Viem to ukázať na podielových daniach, rozdiel medzi Trnavou a Košicami je rádovo 700 Sk na obyvateľa," uviedol podpredseda Sociálnodemokratickej alternatívy, košický primátor Zdenko Trebuľa. "Len silné regióny môžu zabezpečiť politickú stabilitu na Slovensku. Inak tu bude nervozita, tlaky voči centru, neustále hádky a rozpory."
Spolu s podpredsedom Petrom Weissom sa zhodli na tom, že do budúcna sa treba sústrediť na vnútornú výstavbu samosprávnych orgánov tak, aby v nich pracovali skutoční odborníci. Takí, ktorí by boli schopní spracovať kvalitné projekty. "Samá slovenská ekonomika nie je schopná nakumulovať zdroje bez radikálneho uťahovania opaskov na dlhú dobu, aby sme tieto historicky vzniknuvšie regionálne rozdiely prekonali. Preto je otázkou životného záujmu, predovšetkým pre ekonomicky zaostalé regióny, aby sme vstúpili do EÚ a NATO. Osobitne dôležité bude preto naučiť sa nielen na úrovni centra, ale hlavne na úrovni regiónov, efektívne využívať šance, ktoré prídu z fondov únie. V súčasnosti dostáva Slovensko ročne asi 100 miliónov EUR, po vstupe bude prílev prostriedkov v objeme 500 až 700 miliónov EUR," vysvetlil P. Weiss.
Proces prípravy životaschopných projektov na čerpanie pomoci z EÚ, ktorá je orientované práve na vyrovnávanie regionálnych rozdielov a na dobudovanie infraštruktúry bude vyžadovať odborné kapacity v regiónoch.
"Bez toho nebude možný pokrok," zhodli sa Trebuľa s Weissom. Preto sú rozhodnutí v budúcnosti podporiť prijatie zákona, ktorým by sa podobne ako v štátnej správe, stabilizovali aj zamestnanci VÚC. "Aby odborníci neboli závislí na politike a mohli venovať svojej práci bez ohľadu na to, kto vyhral voľby."
Napojenie východu Slovenska na európske dopravné koridory považuje Zdenko Trebuľa za prioritu, bez ktorej nebude možné napredovanie. Aj keď súčasná vláda schválila napojenie Košíc na rýchlu cestu Hidasnemeti-Miškolc až v roku 2006, košický primátor tvrdí, že toto rozhodnutie sa bude musieť prehodnotiť a zmeniť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.