Korzár logo Korzár

Prvú ozubnicu patentovali v roku 1811

Richard Trevithick bol inžinier v cornwallských uhoľných baniach a svojimi neúspešnými vynálezmi paradoxne ovplyvnil ďalší vývoj železničnej dopravy

vo svete. Výrazne prispel aj k návrhu pridať lokomotívam, ktoré nedokázali utiahnuť vlak do kopca, pomocné koleso - ozubené. Pri jednom zo svojich pokusov zistil, že ľahká lokomotíva nedokáže utiahnuť vlak (hlavne do kopca) a hmotnosť ťažkej lokomotívy zase neunesú koľajnice, ktoré jednoducho praskli. Trevithick preto navrhol pridať na vonkajšiu stranu hnacej nápravy lokomotívy ďalšie koleso obité bodcami, ktoré by sa pri otáčaní kolesa zarývali do podlhovastých pražcov a tak zvyšovali ťažnú silu lokomotívy. Žiaľ nápad sa nepodaril a znechutený Trevithick sa prestal o parné lokomotívy zaujímať. Jeho sklamanie a nedôvera v adhézne lokomotívy sa preniesli aj na ďalších konštruktérov a trvalo takmer dve desaťročia, kým sa tieto pocity prekonali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvú ozubnicu a ozubnicovú lokomotívu si dal v roku 1811 patentovať správca uhoľných baní v Middletone pri Leedsi John Blenkinsop. Na strednú hnaciu nápravu nasadil ozubené koleso, ktoré prečnievalo cez koľajnicu. Jeho zuby zapadali pri jazde medzi vodorovné ozubenie na vonkajšej strane jednej z liatinových koľajníc. Na tomto základe skonštruoval inžinier Murray ozubnicovú lokomotívu a použil ju pri značnom stúpení banskej dráhy z Middletonu do Leedsu (5,6 km). Pri pokusnej jazde roku 1812 päťtonová lokomotíva ťahal vozíky s pätnásť tonami pri stúpaní až 66 promile rýchlosťou 16 km/h. Trať slúžila 26 rokov, ale neskôr bola zrušená a ozubnice sa potom dlhšiu dobu nestavali. Nasledovala rada zvláštnych vynálezov: reťazou ťahaná lokomotíva; Bruntonova povestná lokomotíva, ktorá mala navyše kĺbové nohy, ktorými sa odrážala od zeme; iný stroj mal kolesá s bodcami a ostňami. O seriózne riešenie sa pokúšal Nemec J. F. Krigar, vedúci kráľovských zlievarní v Berlíne. Skonštruoval spolu s ďalšími odborníkmi ozubnicovú banskú lokomotívu a verejné skúšobné jazdy mali dokázať jej úspešnosť. Skúšky dopadli zle a lokomotíva mala rovnaké poruchy, ako jej podobná v Alsasku. Po tomto neúspechu sa banská doprava vrátila späť ku koňom ťahajúcim vozíky s uhlím. Našli sa však i konštruktéri, ktorí si pokusmi overili vzťah medzi hmotnosťou lokomotív, trením kolies a ťažnou silou. Dokázali, že železné dráhy vystačia do určitého stúpania s adhéznymi lokomotívami. Spriahli teda nápravy lokomotív a tak zvyšovali hmotnosť vlakov. Vývoj od prvých Trevithickových lokomotív úspešne dovŕšil George Stephenson, syn baníka z dedinky Wylam v Northeumberlande, inžinier uhoľných baní v Killingworthe pri New Castli. Postavil prvú prevádzkyschopnú lokomotívu a prvú verejnú železnicu sveta zo Stocktonu do Darlingtonu roku 1825.

SkryťVypnúť reklamu

A Trevithick? Viedol odvážnu stavbu tunela pod Temžou. Boli prerazené takmer tri štvrtiny dĺžky, keď došlo ku katastrofe: rieka prerazila slabú vrstvu bahna v čele tunela, voda prenikla mohutným prúdom dovnútra a stavbu zatopila. Ešte raz mal Trevithick vyhliadku na úspech, keď v peruánskych baniach zaviedol svoje vysokotlakové parné stroje. Odplával do Peru, aby stroje uviedol do prevádzky, ale smola ho zastihla i tam. Vypukla vojna a Trevithick bez finančných prostriedkov utiekol do Panamy, kde ho vzal na loď do Európy mladý Robert Stephenson, syn vynálezcu Georgea Stephensona. Navyše loď stroskotala a obaja si zachránili iba holý život. V Anglicku chudobný a zlomený Trevithick iba živoril. V roku 1833 zomrel a bol pochovaný za peniaze, ktoré sa vyzbierali medzi jeho známymi robotníkmi.

SkryťVypnúť reklamu

Úspechy energického a podnikavého Georgea Stephensona boli založené aj na neúspechoch Richarda Trevithicka s konštrukciami parných lokomotív. V tej dobe ešte nikto netušil, že Trevithickova myšlienka a Blenkinsopova konštrukcia ozubnicovej lokomotívy je počiatkom dlhej cesty vedúcej až k veľhorám.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 977
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 498
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 372
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 879
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 349
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 963
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 723
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 78 997
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 793
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 188
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 175
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 055
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 477
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 882
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 874
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 78 997
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 793
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 188
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 175
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 055
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 477
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 882
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 874
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu