Korzár logo Korzár

Prvú ozubnicu patentovali v roku 1811

Richard Trevithick bol inžinier v cornwallských uhoľných baniach a svojimi neúspešnými vynálezmi paradoxne ovplyvnil ďalší vývoj železničnej dopravy

vo svete. Výrazne prispel aj k návrhu pridať lokomotívam, ktoré nedokázali utiahnuť vlak do kopca, pomocné koleso - ozubené. Pri jednom zo svojich pokusov zistil, že ľahká lokomotíva nedokáže utiahnuť vlak (hlavne do kopca) a hmotnosť ťažkej lokomotívy zase neunesú koľajnice, ktoré jednoducho praskli. Trevithick preto navrhol pridať na vonkajšiu stranu hnacej nápravy lokomotívy ďalšie koleso obité bodcami, ktoré by sa pri otáčaní kolesa zarývali do podlhovastých pražcov a tak zvyšovali ťažnú silu lokomotívy. Žiaľ nápad sa nepodaril a znechutený Trevithick sa prestal o parné lokomotívy zaujímať. Jeho sklamanie a nedôvera v adhézne lokomotívy sa preniesli aj na ďalších konštruktérov a trvalo takmer dve desaťročia, kým sa tieto pocity prekonali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvú ozubnicu a ozubnicovú lokomotívu si dal v roku 1811 patentovať správca uhoľných baní v Middletone pri Leedsi John Blenkinsop. Na strednú hnaciu nápravu nasadil ozubené koleso, ktoré prečnievalo cez koľajnicu. Jeho zuby zapadali pri jazde medzi vodorovné ozubenie na vonkajšej strane jednej z liatinových koľajníc. Na tomto základe skonštruoval inžinier Murray ozubnicovú lokomotívu a použil ju pri značnom stúpení banskej dráhy z Middletonu do Leedsu (5,6 km). Pri pokusnej jazde roku 1812 päťtonová lokomotíva ťahal vozíky s pätnásť tonami pri stúpaní až 66 promile rýchlosťou 16 km/h. Trať slúžila 26 rokov, ale neskôr bola zrušená a ozubnice sa potom dlhšiu dobu nestavali. Nasledovala rada zvláštnych vynálezov: reťazou ťahaná lokomotíva; Bruntonova povestná lokomotíva, ktorá mala navyše kĺbové nohy, ktorými sa odrážala od zeme; iný stroj mal kolesá s bodcami a ostňami. O seriózne riešenie sa pokúšal Nemec J. F. Krigar, vedúci kráľovských zlievarní v Berlíne. Skonštruoval spolu s ďalšími odborníkmi ozubnicovú banskú lokomotívu a verejné skúšobné jazdy mali dokázať jej úspešnosť. Skúšky dopadli zle a lokomotíva mala rovnaké poruchy, ako jej podobná v Alsasku. Po tomto neúspechu sa banská doprava vrátila späť ku koňom ťahajúcim vozíky s uhlím. Našli sa však i konštruktéri, ktorí si pokusmi overili vzťah medzi hmotnosťou lokomotív, trením kolies a ťažnou silou. Dokázali, že železné dráhy vystačia do určitého stúpania s adhéznymi lokomotívami. Spriahli teda nápravy lokomotív a tak zvyšovali hmotnosť vlakov. Vývoj od prvých Trevithickových lokomotív úspešne dovŕšil George Stephenson, syn baníka z dedinky Wylam v Northeumberlande, inžinier uhoľných baní v Killingworthe pri New Castli. Postavil prvú prevádzkyschopnú lokomotívu a prvú verejnú železnicu sveta zo Stocktonu do Darlingtonu roku 1825.

SkryťVypnúť reklamu

A Trevithick? Viedol odvážnu stavbu tunela pod Temžou. Boli prerazené takmer tri štvrtiny dĺžky, keď došlo ku katastrofe: rieka prerazila slabú vrstvu bahna v čele tunela, voda prenikla mohutným prúdom dovnútra a stavbu zatopila. Ešte raz mal Trevithick vyhliadku na úspech, keď v peruánskych baniach zaviedol svoje vysokotlakové parné stroje. Odplával do Peru, aby stroje uviedol do prevádzky, ale smola ho zastihla i tam. Vypukla vojna a Trevithick bez finančných prostriedkov utiekol do Panamy, kde ho vzal na loď do Európy mladý Robert Stephenson, syn vynálezcu Georgea Stephensona. Navyše loď stroskotala a obaja si zachránili iba holý život. V Anglicku chudobný a zlomený Trevithick iba živoril. V roku 1833 zomrel a bol pochovaný za peniaze, ktoré sa vyzbierali medzi jeho známymi robotníkmi.

SkryťVypnúť reklamu

Úspechy energického a podnikavého Georgea Stephensona boli založené aj na neúspechoch Richarda Trevithicka s konštrukciami parných lokomotív. V tej dobe ešte nikto netušil, že Trevithickova myšlienka a Blenkinsopova konštrukcia ozubnicovej lokomotívy je počiatkom dlhej cesty vedúcej až k veľhorám.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 749
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 883
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 970
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 862
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 135
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 785
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 4 286
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 2 614
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu