každoročne vynakladať státisíce na reparáciu vozňov. Ako sme sa dozvedeli od hovorcu železničnej polície Jozefa Búranského obrovským problémom sú "sprejeri", ktorí grafitmi znehodnotili dovedna 80% vozňov.
"Za celý uplynulý rok železniční policajti zaznamenali 22 prípadov postriekania vozňov, ale od začiatku tohto roka je už na svete 14 nových prípadov, pričom väčšina je v kategórii trestných činov," hovorí J. Búranský.
Pokiaľ v susedných Čechách sa s trestaním sprejerov už vysporiadali, u nás sa týmto problémom začali v Národnej rade SR poslanci zaoberať až vo februári tohto roka. Podľa návrhov by autorom grafitov mohla hroziť pri spôsobení menšej škody finančná pokuta a pri väčšej škode aj trest odňatia slobody až na 8 rokov. Zatiaľ je však všetko len v polohe návrhov.
Na zníženie počtu trestných skutkov na železnici a odhaľovanie páchateľov pripravila Železničná polícia na máj dve celoplošné policajné akcie. "Napriek tomu, že v prvom štvrťroku tohto roku poklesol počet trestných skutkov spáchaných na majetku železníc, ŽP sa s týmto stavom nemôže uspokojiť. Pokleslo okrádanie cestujúcich, poškodzovanie a ničenie majetku železníc a porušovanie verejného poriadku. Naopak, stúpol počet krádeží prepravovaných zásielok a počet násilných trestných činov ako napríklad lúpeže, ublíženia na zdraví, či útokov na verejných činiteľov, z toho na päť príslušníkov ŽP."
S problémami nežiadúcich "výtvarných diel" sa už v západných krajinách vysporiadali. Používajú špeciálny antigrafitový lak, pričom sprejová farba sa dá následne zmyť teplou vodou. U nás sa však pre nedostatok finančných prostriedkov antigrafitový náter používa len u nových modernizovaných vozňov.
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.