maliara je späté s európskym umením 20. rokov minulého storočia, ktoré boli charakteristické novými avantgardnými štýlmi.
Sociálne orientovaný humanizmus si našiel zázemie aj v Košiciach, ktoré sa po 1. svetovej vojne stali medzinárodným umeleckým centrom a miestom zrodu košickej moderny. V mysliach ľudí vtedy doznievali hrôzy svetovej vojny, vznikali revolučné hnutia v strednej Európe a vidiek bol zbedačený a chudobný.
"V roku 1921 bola zriadená graficko-kresliarska škola Eugena Króna, kde sa stretávali domáci i cudzí umelci a intelektuáli," povedala nám kurátorka výstavy Helena Němcová. "Napríklad aj maďarskí predstavitelia avantgardy, ktorí tu našli azyl po páde maďarskej komúny. Nové smery zo západnej Európy ako expresionizmus, kubizmus, futurizmus alebo konštruktivizmus tu našli vhodnú pôdu, z ktorej vzklíčila bohatá úroda mnohých výborných maliarov. V tomto umeleckom prostredí sa formoval aj Konštantín Bauer, samouk, bez akademického vzdelania."
Bauer bol nezúčastneným pozorovateľom okolia. Jeho dielo je charakteristické bizarnými zákutiami a figurálnymi výjavmi so sociálnou tematikou - trpký život jednotlivca či ľudu. Obrazy dýchajú nostalgickým výrazom a autor zostáva pri zamatových tlmených farbách.
"Pri tejto výstave sme sa sústredili prevažne na málo známu časť Bauerovej tvorby - cyklus tušových perokresieb s námetom Veľkej francúzskej revolúcie a na prípravné kresby k jeho obrazom, bohužiaľ dnes mnohým nezvestným. Bauer maľoval popri zamestnaní, povolaním bol strojný inžinier. A napriek tomu, že sa dožil len tridsiatich štyroch rokov, zanechal nám unikátne dielo," dodala H. Němcová.
Vďaka košickej Krónovej škole, kde bola možnosť stretávania sa s umelcami zo zahraničia, košickí umelci aj v tých ťažkých časoch dokázali držať krok so západoeurópskou modernou.
Výstava potrvá do 30. júna.
Autor: Mirka Rybárová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.